Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?  (läst 10236 gånger)

aeej

  • Inlägg: 8
  • Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« skrivet: 06 apr-18 kl 17:44 »
Jag behöver tips på var man kan köpa buskar/ungträd

Jag letar efter härdiga sorter med goda bär/frukter (om du kan tipsa om sorter också är det toppen, jag är fortfarande trädgårdsnybörjare ;) )

Gärna e-handel eller inom köravstånd från Östergötland

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-18 kl 19:07 »
Blomqvist plantskola har garanterat härdiga sorter och leverans med lastbil (kontrollera kostnad)

https://www.blomqvistplantskola.com/index.php?route=common/home

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-18 kl 00:00 »
Jag har beställt av Blomqvists, för snart en månad sedan... Orderstatusen är fortfarande "mottagen".

Någon som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-18 kl 06:07 »
Plantskolorna brukar inte leverera förrän det är möjligt att plantera. Och det är det inte ännu där jag bor på grund av tjäle, och jag tror det är ännu värre uppe i norr där Blomqvist har huvuddelen av sina kunder

piggetröska

  • Gäst
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #4 skrivet: 11 apr-18 kl 21:17 »
Var på Lidl idag. Som brukar vid den här tiden har de äppelträd av kända sorter, plantskolorna där de kommer ifrån brukar vara namngivna.
Priserna brukar variera med sändningarna, idag var det 99kr st. Ifall de inte blir sålda brukar priset sjunka neremot 30kr, men då har de inte blivit vattnade på flera veckor och skotten vissna. Har bekanta som dock lyckats få liv i dom även i det senare tillståndet.

Röda sorter säljer nästan slut direkt, medan de gröna ratas.

Piggetröskan

Bärnörd

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-18 kl 07:58 »
Blomsterlandet har ett helt ok utbud i sin e handel.

https://www.blomsterlandet.se/E-butik/

Har man möjlighet att hämta upp sin beställning i valfri blomsterlandet butik är det gratis, annars kostar frakten.

Undvik växter på snabbköp, mataffärer och byggmarknader ingen vet vart dom kommer ifrån och vilken rotstock som fruktträden är ympade på eller om dom har virus och andra sjukdomar.

Välj alltid växter från E-Plantas sortiment om möjligt, dom är garanterat virusfria och speciellt utvalda för att trivas och ge bra skörd i vårt klimat.
Dessutom så stödjer man svenska plantskolor när man väljer E-Planta, det tycker jag gör det värt dom extra kronorna

http://www.eplanta.com/

Det är mina tips iaf :)


snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #6 skrivet: 01 maj-18 kl 10:14 »
Har två vänner som köpte äppelträd och en citron pianta  på Lidl och bägge dog efter ett kort tag :(

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-18 kl 16:26 »
Om man är intresserad av lite udda och exotiska växter så kan jag rekommendera http://plantido.se/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #8 skrivet: 09 maj-18 kl 23:38 »
Någon som vet vad frakt ligger på ett ungefär för säg sex rosor till Sundsvallsområdet från blomquists?
Såg de var en av de få jag sett som hade polstjärnor och kunde skicka...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #9 skrivet: 09 maj-18 kl 23:48 »
Var på Lidl idag. Som brukar vid den här tiden har de äppelträd av kända sorter, plantskolorna där de kommer ifrån brukar vara namngivna.
Priserna brukar variera med sändningarna, idag var det 99kr st. Ifall de inte blir sålda brukar priset sjunka neremot 30kr, men då har de inte blivit vattnade på flera veckor och skotten vissna. Har bekanta som dock lyckats få liv i dom även i det senare tillståndet.

Röda sorter säljer nästan slut direkt, medan de gröna ratas.

Piggetröskan
Hur såg de ut? Alla plantor jag sett därifrån har varit riktigt dåliga. Med lite god vilja har man kunnat kalla det tredjesortering.
Genbank för Gotlandshöns

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-18 kl 23:56 »
Köper man äppelträd på lidl får man kolla upp att det är en sort som klarar det svenska klimatet. De brukar sälja en del här som egentligen inte borde hamnat på den svenska marknaden...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-18 kl 08:39 »
Lidl är roliga. Under flera år har jag varit på jakt efter Championäpplen. En odlare på österlen ansåg att han skulle ha ensamrätt till den sorten. Hen kunde inte ens tänka sig att sälja en ympkvist!!!!
Jag forskade hos Alnarp, Balsgård alla tänkbara plantskolor m.m. efterlyste t.o.m. här på Alternativ. De fanns i Polen men gick inte att beställa till Sverige.
År efter fick jag ett mail av en underbar person som sett mitt sökande och även hittat just Champion hos Lidl!
Underbara människa, Tack!
Självklart rusade jag iväg och köpte alla jag kunde lägga händerna på  och det blev 5 st från 2 affärer.
De är planterade och formade som ett staket  (minns inte vad det kallas) de blommar nu. Det gjorde de förra året också men det blev ingenting. Hoppas på tur i år, då de är lite större nu.
Det bästa med Lidl är att de har så billiga priser att man kan chansa utan att förlora massa chanser.
Har köpt amerikanska blåbär där som vuxit jättebra i bara sågspån (tips från 100% Bonde).

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-18 kl 08:42 »
http://www.egnersvaxter.se/
Kanske detta kan vara något för dig?
.....Ooops! Nu blev det fel. Tänkte Blomqvist men tog länken till Egners. Såg att Blomqvist redan fanns nämnd så Egners får stå kvar. Kanske roar det någon, precis som mig, att kolla runt på sidan ;-)
« Senast ändrad: 10 maj-18 kl 08:51 av evabenke »

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Var köpa träd/buskar för frukt- och bärodling?
« Svar #13 skrivet: 22 maj-20 kl 18:42 »
Lär dig att ympa själv(filmer på youtube, sök på grafting) och spara stora pengar :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser