Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Randiga päron  (läst 1036 gånger)

Fårfarmen

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
Randiga päron
« skrivet: 21 sep-21 kl 16:43 »
Är det någon som har en idé varför våra päron (Conference)blir långrandiga? Bladen är gröna o fina o trädet växer normalt. Gödslade i våras med komposterad kaninbädd o en näve hönsgödsel. Vattnat några gånger under en mycket torr sommar. Päronen smakar bra och konsistensen är det inget fel på. På vissa frukter är det en enstaka gulorange rand från skaftet till blomfästet och på vissa är det ett bredare fält. Kan det vara någon brist av något slag? Kan tillägga att det växer i lera/sand/kompost som alla andra bär och grönsaker här. Det här är andra sommaren frukten blir så här.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Randiga päron
« Svar #1 skrivet: 22 sep-21 kl 23:31 »
Frukten kan vara en ympchimär. Conference har ympats på en grundstam av annan sort. Då kan det ske en blandning av celler från båda sorterna så att frukten kan uppvisa olika färger. En chimär kan också uppkomma via en mutation, vilket kan vara fallet här om frukten har varit normal tidigare. Du kan ta det lugnt.

 

Fårfarmen

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Randiga päron
« Svar #2 skrivet: 26 sep-21 kl 21:15 »
Tack för förklaringen! Jag äter päron för fullt just nu och hoppas på bra fruktår nästa år igen. Får se om de är randiga igen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser