Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återställa träyta  (läst 1221 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Återställa träyta
« skrivet: 18 jul-22 kl 18:26 »
Går det att återställa träytan på föremålet i bild? Eller åtminstone göra finare?




torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Återställa träyta
« Svar #1 skrivet: 18 jul-22 kl 19:36 »
Centrumradio från 40-talet?  Typbeteckning (siffrorna som står instansade före serienumret på en bakelitbricka på chassiets baksida, förmodligen vid antennuttaget)?
Vill man bara snygga upp den litegrann med minsta möjliga arbetsinsats så kan man prova med någon möbelpolish eller träolja som får träet att mörkna litegrann där schellacken har flagnat av.  Ska man göra ett mer seriöst jobb får man slipa ner lådan (försiktigt så man inte slipar genom faneret någonstans) och fernissa om.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Återställa träyta
« Svar #2 skrivet: 18 jul-22 kl 20:48 »
Tack för svar.

Concerton från 1947.

Sjaunja

  • Inlägg: 5538
    • -
SV: Återställa träyta
« Svar #3 skrivet: 18 jul-22 kl 21:46 »
Går det att återställa träytan på föremålet i bild? Eller åtminstone göra finare?

Jag skulle ha börjat med att rengöra ytorna noggrant med vatten med lite såpa, gnugga med en bit bomullstrasa. Betsa ner det mörka partiet på hörnet. Radion kan vara cellulosalackad och jag skulle fyllt i med liten pensel där det är bortnött, det kan krävas flera lager. Sedan köra ett tunt skikt på hela radion.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Återställa träyta
« Svar #4 skrivet: 19 jul-22 kl 14:12 »

Jag skulle ha börjat med att rengöra ytorna noggrant med vatten med lite såpa, gnugga med en bit bomullstrasa. Betsa ner det mörka partiet på hörnet. Radion kan vara cellulosalackad och jag skulle fyllt i med liten pensel där det är bortnött, det kan krävas flera lager. Sedan köra ett tunt skikt på hela radion.

Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser