Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets  (läst 9670 gånger)

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
Val av svets
« skrivet: 21 apr-20 kl 23:27 »
Jag har tänkt köpa en svets o lära mig svetsa i sommar. Kommer mestadels svetsa detaljer då jag förstått att TIGsvets är att föredra (?). Har även sett kombisvetsar TIG/MIG i olika amperestorlekar.

Det finns även kombisvetsar har jag sett. Det verkar ju smidigt. T.ex denna:
https://www.expondo.se/stamos-germany-kombisvets-tig-mig-mag-mma-fcaw-195-a-10020162

Den kombinerar tigm, mig, mma och fcaw i samma svets. Några tankar kring det? när kan man tänkas använda respektive teknik?
Hur många ampere kan man tänkas behöva?

Jag vet inte exakt material jag ska svetsa i utan det kan säkerligen variera en hel del.

Tar gärna emot rekommendationer på svets!

Vad behöver man mer för utrustning? svetshjälm, handskar etc?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #1 skrivet: 22 apr-20 kl 08:12 »
Jag svetsar lite mma, eller pinne som det också kallas, för att det är roligt och bra att ha till att laga saker. Den funkar dock inte speciellt bra till järn tunnare än 3 mm, det blir alltför lätt att bränna hål istället för att foga ihop bitarna. Cykelram är för tunt, man får hålla på och trixa för att få till det.
Ersatte nyligen min billiga autohjälm från ebay med en Esab warrior som var på rea och skillnaden är helt enorm. Den gamla har jag haft ett par år och jämfört så är den så dålig att den gör sig bättre som blomkruka :)
Svetshandskar, vinkelslip med slipskiva, stålborste eller en till vinkelslip med stålborste och reglerbart varvtal (biltema har en sån för några hundra, hur länge den håller vet jag inte ännu), en slagghacka, några svetstänger och några vinkelmagneter. Sen pinnar efter materialet du ska svetsa.

Det finns många tipsfilmer på tuben hur man ska göra och inte, jag har lärt mig en del av chucke2000 trots att han är påfrestande :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Val av svets
« Svar #2 skrivet: 22 apr-20 kl 14:07 »
Kraftiga svetsar som levererar hög ström med bra intermittensfaktor är något som behövs i serieproduktion där svetsaren jobbar på ackord och det ska gå att få dit många kg svetsfog per timme, utan att behöva ta extra fikapauser i väntan på att en överhettad svets ska kallna.
För hobby- och reparationsbruk krävs det inte så grova saker, de flesta har väl ändå inte en elförsörjning till verkstaden som medger särskilt kraftig svets.

TIG är bra om man ska arbeta i aluminium och rostfritt, eller om man vill hårdlöda med mässing- eller silverlod utan att skaffa gassvets.
Men ska man bara hålla på med vanligt "svart" järn och stål, så är det överkurs. Då är det bättre att sikta på MIG/MAG för tunnplåt respektive MMA för grövre material.

Har man begränsad budget så brukar det vara en bättre affär att köpa en bättre begagnad svets än en ny lågprispryl till samma pris.
Det är stora fördelar att välja svetsar för trefasanslutning till elnätet.  MIG/MAG-svetsar av äldre konstruktion (transformator + likriktare, inte inverter) blir mycket bättre i trefasutförande eftersom de lämnar en jämnare likström och inte kräver den stora drossel i serie med jordledningen som en enfas-MIG har. Och överhuvudtaget ger ju trefas (eller åtminstone enfas 400 V, alltså ansluten mellan två faser i ett svenskt 400/230 V-elnät) mycket bättre möjligheter att ta ut de höga effekter som krävs från nätet, utan att riskera problem med varmgång, osymmetrisk belastning mm.

Beträffande MMA så är likströmssvetsar som regel att föredra framför växelström (svetstransformatorer). Utbudet av olika elektrodtyper blir mycket större om man kan svetsa med likström, och vanligtvis blir det enklare att svetsa med likström också. Det är bara i speciella fall som växelström verkligen är att föredra - ett exempel är svetsning i innerhörn i grova konstruktioner där s k magnetisk blåsverkan kan göra att ljusbågen vid likström inte alls gör som svetsaren vill. Det finns också en del äldre sorters MMA-elektroder för rostfritt, som sägs gå bättre på växelström.

För MMA, så tänk på att de flesta svetselektroder är fuktkänsliga. Om det går dåligt att svetsa eller resultatet blir mindre bra, så är orsaken mycket ofta fuktiga elektroder. Om man inte har bra möjligheter att förvara dem torrt (tänk på att det kan bli för fuktigt även inomhus i en bra lokal t ex under rötmånaden eller kompakt regniga höstar), så bör man inte ha stora mängder elektroder i lager utan bara köpa hem just vad man behöver för stunden. Måttligt fuktskadade elektroder går att torka i ugn, då bör elektrodtillverkarens anvisningar för aktuell typ följas.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av svets
« Svar #3 skrivet: 22 apr-20 kl 14:34 »
Jag har tidigare svetsat med gassvets, pinne och vanlig MAG, men hade nu bara tillgång till pinnsvets och skulle svetsa en del plåt. Så jag köpte biltemas billiga MAG för flusstråd, alltså så man slipper hyra en dyr gasflaska. Och jag blev positivt överraskad faktiskt, den fungerar utmärkt. Förmodligen en bra nybörjarsvets, vilket en billig TIG inte är.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90-2000022912

https://www.youtube.com/watch?v=egdrSXZ2_mQ

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #4 skrivet: 22 apr-20 kl 23:51 »
Det går bra att köpa flaskan så man får ner priset. Nu har de större flaskor också, så man inte blir låst till en 5a.

Det beror ju på vad man vill svetsa för något vad man behöver för svets. Jag använder oftast en liten pinnsvets till skopor och diverse grövre konstruktioner, både för att den bränner bra och är lätt att ta fram. Men jag vet de som har en stor MIG och kör den med rörtråd till grovt, framför allt ute där vinden ställer till det.

Har en bra MIG med dubbla matarhjul som går bra till aluminium. Kör järn eller rostfritt med den också. MIG är verkligen bra typ av svetsmetod, snabbt, snyggt och full koll. Har en liten billig Kina-TIG också, och den går det att göra snygga jobb med, men det är en långsam svetsmetod som kräver vindstilla (inomhus, inget drag).


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Val av svets
« Svar #5 skrivet: 23 apr-20 kl 12:02 »
Det går bra att köpa flaskan så man får ner priset. Nu har de större flaskor också, så man inte blir låst till en 5a.

Det beror ju på vad man vill svetsa för något vad man behöver för svets. Jag använder oftast en liten pinnsvets till skopor och diverse grövre konstruktioner, både för att den bränner bra och är lätt att ta fram. Men jag vet de som har en stor MIG och kör den med rörtråd till grovt, framför allt ute där vinden ställer till det.

Har en bra MIG med dubbla matarhjul som går bra till aluminium. Kör järn eller rostfritt med den också. MIG är verkligen bra typ av svetsmetod, snabbt, snyggt och full koll. Har en liten billig Kina-TIG också, och den går det att göra snygga jobb med, men det är en långsam svetsmetod som kräver vindstilla (inomhus, inget drag).
Men rörtråd gör väl ingen skillnad om det blåser? Är väl gasen som "blåser bort"?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #6 skrivet: 23 apr-20 kl 12:17 »
Men rörtråd gör väl ingen skillnad om det blåser? Är väl gasen som "blåser bort"?

Visst är det gasen som blåser bort, därför använder man rörtråd som innehåller skyddet i pulverform. På insidan istället för utsidan som det är på pinnarna.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Val av svets
« Svar #7 skrivet: 23 apr-20 kl 23:27 »
Du menar flusstråd? Har alltid trott att de flesta menade rörtråd (för kraftigare mer professionella svetsar) med skyddsgas när de sade rörtråd. Men jag är ingen duktig eller särskilt erfaren svetsare. Flusstråd kan jag köra i min enfas mig/mag men har aldrig fått bra resultat med den tråden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets
« Svar #8 skrivet: 23 apr-20 kl 23:44 »
Du menar flusstråd? Har alltid trott att de flesta menade rörtråd (för kraftigare mer professionella svetsar) med skyddsgas när de sade rörtråd. Men jag är ingen duktig eller särskilt erfaren svetsare. Flusstråd kan jag köra i min enfas mig/mag men har aldrig fått bra resultat med den tråden.

Att svetsa med flusstråd är inte alls som att köra med gas.
Lågan blir inte riktigt lika ren och det sprätter betydligt mer.
Jag upplever även att man behöver mer ström för att få en bra låga och perfekt anpassad matarhastighet.
Jag har bara jobbat med flusstråd de senaste 10 åren och kommer inte gå tillbaka till skyddsgas när det gäller hobbysvetsandet.
Något som är bra att skaffa sig är en skyddapray som man lägger på matrialet innan svetsning.
Själva svetsstället blir tillräckligt varmt och bränner bort det, medan sprutet inte är varmt nog för att bränna fast.
Nackdelen är att det kan bli svårt att måla på de behandlade ytorna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #9 skrivet: 24 apr-20 kl 00:19 »
Flusstråd eller självskyddande rörtråd är ju ett sätt att komma ifrån gasen. Men en liten invertersvets med pinne är smidigare att ta fram och skvätter inte så mycket ;D

Själv håller jag MIGen som den trevligaste svetsen när man använder den med gas och solid tråd. Men TIG är trevligt det också.


Men valet av svetsmetod beror ju på vad man skall svetsa. Jag har aldrig testat någon kombisvets, men är lite misstänksam mot dem. Risken är att allt är en kompromiss. Och då man använder de olika svetsmetoderna i olika miljöer kan det vara bra att ha olika maskiner.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av svets
« Svar #10 skrivet: 24 apr-20 kl 01:13 »
Man kanske kan säga så här:

Grovt material: Pinnsvets

Plåt, med låg budget: MIG/MAG med flusstråd

Plåt, med hög budget: MIG/MAG med gas och solid tråd

"Konstiga" material som aluminium samt precisionssvetsning i stål: TIG

Sedan får man väl tillägga att pinnsvets och TIG kräver ganska mycket övning innan det blir bra. MIG/MAG är mycket enklare att lära sig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #11 skrivet: 24 apr-20 kl 09:30 »
Lite grovt är det nog så, men köper du en 5a , eller snikar med koldioxid så kommer du undan med rätt lågt startvärde på MIG/MAG med gas. Till järn är gasen inte så dyr att man vinner så mycket på flusstråd (som är mycket dyrare än solid tråd).

Och jag kör oftast aluminium i MIGen. TIGen är långsam, men suverän till detaljer där det skall vara snyggt. Men då är det Argon som gäller, och den är lite dyrare. TIGen drar mer gas per meter svets också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Val av svets
« Svar #12 skrivet: 24 apr-20 kl 21:36 »
Jag svetsar ganska mycket allt möjligt och klarar det mesta med sticksvets.
Svetsen är en 200 ampere likriktare tillverkad av Unitor AS i Stavanger någon gång på 60-talet och såldes av AGA i Sverige.  En rent fenomenal svets som kostade 90 euro på auktion för ungefär 10 år sedan. Den har två separata transformatorer som transformerar ned två olika växelströmmar och sedan likriktar dem och slår ihop dem efter likriktningen så den ger slätare ström än de flesta andra likriktarna. Å andra sidan så väger den 150 kilo och då likriktardioderna brann blev vi tvungna att bygga om diodbryggan med hemgjorda delar eftersom dioder av den ursprungliga typen numera endast specialtillverkas för amerikanska krigsmaktens räkning. I förrfjol köpte jag en likadan svets till för 50 euro att ha i reserv om den gamla favoriten skulle ge upp.
Med den klarar jag allt från att svetsa 30mm plåt och hårdsvetsa ny yta på skadade smidesstäd till att bygga avgasrör till bilen av rör med 1mm väggtjocklek. Bilplåt och annan tunnplåt går inte att svetsa med den så till det anlitar jag en bekant som har en lyxig Kemppi MIG. På senare tid har jag börjat lära mig svetsa gjutjärn själv.

De flesta som husbehovssvetsar med stickor klarar sig med en svets i 150 amperes klassen förutsatt att svetsen är av bra kvalitet. Då kan man svetsa nästan hur mycket 2,5mm stickor man vill och enstaka 3,2 mm stickor. Billigsvetsar har ofta sämre intermittens det vill säga att överhettningsskyddet slår från och så måste man vänta medan svetsen svalnar.

Andra svetsmetoder har jag inte så mycket erfarenhet av så jag kan egentligen bara säga en sak. Undvik billiga hobbysvetsar och växelströmssvetsar. Sådana grejor brukar få folk att inbilla sig att de saknar begåvning och inte kan lära sig svetsa.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets
« Svar #13 skrivet: 26 apr-20 kl 00:23 »
Bra inlägg av TW. Man måste se till viket det största behovet man har. utgå från det.Tunn plåt typ bil upp till 120 amp.lugnt.klarar det mesta på en bil.Allround person komplettera med en pinnsvets om behovet finns. Köp gärna svets från dom stora tillverkarna så gör dom jobbet.Man slipper en massa strul.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets
« Svar #14 skrivet: 26 apr-20 kl 03:33 »
Väljer man att köpa en migsvets så är det viktigt att veta att denn klarar kolsyra som skyddsgas. Danska maskiner borde klara det.Dom är inte bortskämda o svetsar med kolsyra som skyddsgas. Mycket ekonomi i det.Svetsar man mycket lär man märka det. Inte snålhet men sunt förnuft..stora tillverkare börjar nu se till att deras maskiner fungerar utmärkt med kolsyra. gas är dyrt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Val av svets
« Svar #15 skrivet: 26 apr-20 kl 07:46 »
När man svetsar med kolsyra så är det MAG och inte MIG.
Vad menar du att det skulle vara för teknisk skillnad mellan en svets som kan använda kolsyra och en som inte kan göra det?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets
« Svar #16 skrivet: 26 apr-20 kl 08:40 »
Väljer man att köpa en migsvets så är det viktigt att veta att denn klarar kolsyra som skyddsgas. Danska maskiner borde klara det.Dom är inte bortskämda o svetsar med kolsyra som skyddsgas. Mycket ekonomi i det.Svetsar man mycket lär man märka det. Inte snålhet men sunt förnuft..stora tillverkare börjar nu se till att deras maskiner fungerar utmärkt med kolsyra. gas är dyrt.

Vad för tekniska krav finns det för att det ska fungera att jobba med kolsyra som skyddsgas?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #17 skrivet: 26 apr-20 kl 22:06 »
De flesta hobbysvetsare använder nog benämningen MIG om själva svetsapparaten oberoende vad man har för skyddsgas, eller till och med om man kör utan gas med flusstråd. Lite konstigt egentligen när de flesta kör med blandgas.

Det finns de som får huvudvärk av koldioxid som skyddsgas. Kan vara värt att tänka på om man har dålig ventilation i garaget/verkstaden. Punktutsug är bra att ha.

Jag undrar också vad det skulle vara för något som hindrar en svets från att tåla koldioxid?


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets
« Svar #18 skrivet: 27 apr-20 kl 12:59 »
Jag har börjat sukta efter en Kemppi MIG svets själv. Men det är ingen brådska. Mina krav är att den ska vara minimum 180A och helst 250A. En Kempomat vore idealet.

Men jag har klarat mig i åratal helt bra med pinne och TIG och gör det nog ett bra tag ännu, mest en lyxgrej jag vil unna mig själv. Den dagen jag hittar ett riktigt bra deal.

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #19 skrivet: 27 apr-20 kl 14:39 »
Jag har tidigare svetsat med gassvets, pinne och vanlig MAG, men hade nu bara tillgång till pinnsvets och skulle svetsa en del plåt. Så jag köpte biltemas billiga MAG för flusstråd, alltså så man slipper hyra en dyr gasflaska. Och jag blev positivt överraskad faktiskt, den fungerar utmärkt. Förmodligen en bra nybörjarsvets, vilket en billig TIG inte är.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90-2000022912

https://www.youtube.com/watch?v=egdrSXZ2_mQ

Den här var ju väldigt billig. Funkar en sådan för att svetsa detaljer eller behöver man ha tig till det? 90 A låter lite?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare
fri, ärt, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser