Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samma sort som grannen?  (läst 4383 gånger)

Olga

  • Inlägg: 39
    • Hagröret
samma sort som grannen?
« skrivet: 29 apr-06 kl 14:56 »
Hej! Jag ska snart försöka få igång biodling här hemma och undrar hur viktigt det är att ha samma sort som biodlarna i närheten. Kan jag ha gula bin om det finns biodlare 5km härifrån som har buckfast?

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-06 kl 15:41 »
Hej! Jag ska snart försöka få igång biodling här hemma och undrar hur viktigt det är att ha samma sort som biodlarna i närheten. Kan jag ha gula bin om det finns biodlare 5km härifrån som har buckfast?
Grattis!
En ny biodlare har fötts.
Minsta bekymmeret är att ha samma typ av bin som grannen har. Om Du skulle få för Dig att ha gula bin. Ja då blir det bekymmer för  Dig då Du gör avläggare, bildande av ett nytt bisamhälle. Och vars drottning ska para sig så är det stor sannorlikhet att grannens Bukfastdrönare parar sig med Din drottning i avläggaren. Avkomman blir i de flesta fallen aggresiva bin i avläggaren vid friparning med traktens dörnare med stort inslag av Bukfast.
En Drönare kan känna doften av en brunstig Drottning på mycket långt avstånd. Av naturen så undviker bin inavel. ::)
« Senast ändrad: 30 apr-06 kl 13:42 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Olga

  • Inlägg: 39
    • Hagröret
Re:samma sort som grannen?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-06 kl 22:31 »
Så ditt råd är att skaffa bukfast bin, så att risken att de korsas och blir agressiva minskar..?

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #3 skrivet: 30 apr-06 kl 12:49 »
Så ditt råd är att skaffa bukfast bin, så att risken att de korsas och blir agressiva minskar..?
Har ingen erfarenhet av Bukfast bin. Men har läst någonvart att Bukfast kan vara ganska hyggliga att handskas med om de är Renrasiga. I stort sett är alla biraser hyggliga att handskas med om de är renrasiga. Alltså utan inblandning av andra raser. Så de som har Bukfast bin får avla fram drottningar och renpara dem på någon ö, har för mig att den ön ligger någon vart utanför kusten i Blekinge. Eller insiminera drottningarna med särskilt utvarda drönares sperma. Så är tillvägagångssättet för alla raser. Men renparningsplatserna är skilda åt, olika öar, olika platser, orter. Men i stort sett alla bin brukar bli aggressiga vid inblandning av andra raser.  Så tänker man odla bin i ett område så är det klokt att kolla upp vad för typ av bin det är i området.  ::)
Mvh
Eyvind

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:samma sort som grannen?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-06 kl 13:45 »
Så tänker man odla bin i ett område så är det klokt att kolla upp vad för typ av bin det är i området.  ::)

Det är nästan ett måste. För har biodlarna runt ikring en annan sort som dom renodlat och jobbat med tillsammans i flera år så får du ilskna biodlare på dig och det är värre äv själva bina. Fråga på ortens biodlarförening vilken sort som är vanligast i ditt område.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-06 kl 13:52 »
Fråga på ortens biodlarförening vilken sort som är vanligast i ditt område.
Varför inte fråga biodlarna i området. Det är möjligt att de är välvilligt inställda till att byta drottningar i Dina samhällen för att få samma typ av bin i området. Men vist det kan kosta en slant, det kan det många gånger vara värt för grannsamvaron.
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-06 kl 16:53 »
Varför inte fråga biodlarna i området. Det är möjligt att de är välvilligt inställda till att byta drottningar i Dina samhällen för att få samma typ av bin i området. Men vist det kan kosta en slant, det kan det många gånger vara värt för grannsamvaron.
Något krav på att odla samma typ av bin som grannen finns inte vad jag vet och har hållit på i bra många ur nu. Så vad typ av bin man har är vad man själv tror sig trivas bäst med. Man kan odla drottningar själv och skicka dem för parning vid något renparningsområde, då vet man vad för typ av bin man har. Och av dem kan man odla andra drottningar som kan paras med traktens dörnare, friparning, utan att det blir något negativt med det, ilskna bin. Även en odling av den friparade kan gå bra att få friparad, men aggresiviteten ökar ju fler utklyvningar det blir. Till slut så blir de så aggresiva så att de möter en vid dörren då man går ut eller kommer in då man öppnar fönstret. ::)
Mvh
Eyvind

hönstanten

  • Gäst
Re:samma sort som grannen?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-06 kl 08:55 »
Det finns ju även vildbin och en korsning mellan just gula och vildbin ger de absolut aggresivaste bin du kan tänka dig.
Det bästa sättet att behålla snälla bin är att byta drottning vartannat år. Det går att beställa parade för någon hudralapp och dom kommer i ett brev på posten. Att byta drottning hindrar också bina från att svärma (som försvagar samhället väldigt).
När drottningen blir äldre producerar hon mindre "lukt" som gör att bina dras inte lika mycket till drottningen och bestämmer sig för att föda upp en ny drottning och dra därifrån.
Lycka till!
ps. Det finns bra bikurser att gå för ca 200 kr runt om i Sverige. Dessa kan rekomenderas.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:samma sort som grannen?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-06 kl 11:53 »
Det stämmer att det odlas Buckfastbin utanför Blekingekusten, det är på Hasslö det finns en odlingsstation. Jag går en biodlarkurs just nu och verkar bo i en brytpunkt när det gäller bin. Öster om mig verkar det vara buckfast som gäller men, finns även en del med gula bin (tror jag det var) och västerut i närområdet har de bruna bin som alltid funnits där. Vad det är för ras verkar ingen veta men, någon korsad släkting till nordiskt bi kanske?
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 11:54 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-06 kl 10:19 »
Det finns ju även vildbin och en korsning mellan just gula och vildbin ger de absolut aggresivaste bin du kan tänka dig.....
ps. Det finns bra bikurser att gå för ca 200 kr runt om i Sverige. Dessa kan rekomenderas.
Det finns inga Vildbin. Utan alla bin är lika vilda. Det finns inga Tambin. Utan alla bin är lika vilda. Alla bin är lika vilda antingen de har sin bostad i en kupa eller skorsten eller en vägg eller i ett träd.

Att gå en bikurs är alltid en uppfriskande lärdom. Inte minst kan alla prata om samma ämne. Gör dom det då på en gång, ja då blir det surr i kupan. ::)
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #10 skrivet: 05 maj-06 kl 10:25 »
Det stämmer att det odlas Buckfastbin utanför Blekingekusten, det är på Hasslö det finns en odlingsstation. Jag går en biodlarkurs just nu och verkar bo i en brytpunkt när det gäller bin. Öster om mig verkar det vara buckfast som gäller men, finns även en del med gula bin (tror jag det var) och västerut i närområdet har de bruna bin som alltid funnits där. Vad det är för ras verkar ingen veta men, någon korsad släkting till nordiskt bi kanske?
De läderbruna är det möjligen den Nordiska rasen. Men behöver inte vara det. Är möjligen en avart mellan det Gula biet och Bukfast biet.
Mvh
Eyvind

hönstanten

  • Gäst
Re:samma sort som grannen?
« Svar #11 skrivet: 06 maj-06 kl 19:18 »
Med vildbin menade jag bin som bor i det fria, är diverse korsningar och är oftast ganska ilskna. Självklart finns det inga "vildbin" som ras.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #12 skrivet: 06 maj-06 kl 20:45 »
Med vildbin menade jag bin som bor i det fria, är diverse korsningar och är oftast ganska ilskna. Självklart finns det inga "vildbin" som ras.
Vildbin kallas bin som inte har sin bosatd i en kupa eller liknande och som inte är under en människas översyn. Men alla bin lever ett vildt liv antingen de lever i en kupa eller i en vägg, eller skorsten eller i ett ihåligt träd. Det finns bin i kupor som även de är ilskna. Det är hur bra eller dåligt som arvsanlagen drottning, drönare passar ihop. Om det ska bli snälla eller ilskna bin som avkomma. ::)
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 20:47 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:samma sort som grannen?
« Svar #13 skrivet: 06 maj-06 kl 20:46 »
Vildbin kallas bin som inte har sin bosatd i en kupa eller liknande och som inte är under en människas översyn. Men alla bin lever ett vildt liv antingen de lever i en kupa eller i en vägg, eller skorsten eller i ett ihåligt träd. Det finns bin i kupor som även de är ilskna. Det är hur bra eller dåligt som arvsanlagen drottning, drönare passar ihop. Om det ska bli snälla eller ilskna bin som avkomma. ::)
Några Tambin, alltså Bin som är Tama Finns inte.
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 20:49 av Eyvind »
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, raggarkungen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser