Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis  (läst 2289 gånger)

magicmike

  • Inlägg: 3
    • Småland
Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« skrivet: 27 sep-20 kl 20:35 »
Hejsan.
Vi har en norrahammar 18-27 vedspis. Brännjärnet är lite skevt (svag banan-form typ) buktar ut i eldstadsdelen på mitten men inte sprucket eller deformerat i övrigt vad jag kan se. Min fundering är om det måste bytas ut eller varför man inte kan rikta det till rak form igen. Känns lite knasigt att kassera och ersätta med ett nytt för knappa tusenlappen om det går att rikta till det gamla igen.

Har sökt lite på nätet och förstår att det klassas som en förbrukningsdetalj. Någonstans stod det om förväntad livslängd 3-5 år. (Vårt är nog ca 7 år men eldas bara vintertid) Men som sagt, så länge det är helt kanske det går att rikta till rak form igen. Är det spräckt är det förstås mer naturligt att köpa nytt.

Mvh
Micke

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #1 skrivet: 27 sep-20 kl 21:31 »
Brännjärnen brukar vara gjorda av gjutjärn, och det är för sprött för att rikta. I all synnerhet när gjutjärnet har utsatts för eld länge.

Så länge brännjärnen är någotsånär hela och inte har tappat formen så det inte går att elda i spisen, så kan de få sitta kvar. Dock är det bra för den som är beroende av att vedspisen alltid ska vara användbar, att ha nya brännjärn i lager hemma och inte lita på att det går att köpa omedelbart när man behöver.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #2 skrivet: 28 sep-20 kl 11:54 »
Som tur är så händer ju inget så där plötsligt, inte heller är det svårt att lösa med vanliga grejer. Googlade, och 714 kr för en liten järnbit :o

Jag skulle ha en ny roster till kaminen som jag köpt ny för 2000 kr och gick till butiken. Där skulle de ha 1000 kr för den, men jag kommenterade bara lite lätt att det var orimligt och gick därifrån. Hittade en roster från en gammal panna i skrothögen, kapade bort en bit och så blev kaminen som ny igen.

Det går att ställa vilken plåt som helst som skydd mot ugnen, och bakar man inte i ugnen så kan man ställa eldfast tegel som skydd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #3 skrivet: 28 sep-20 kl 12:03 »
Hur är hållbarheten i gjutjärn jämfört med om man skulle svetsa till ett av vanligt stål, typ 4mm tjockt? Eller rostfritt till och med, om det finns någon billiga och ogiftig legering.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #4 skrivet: 28 sep-20 kl 12:40 »
Hur är hållbarheten i gjutjärn jämfört med om man skulle svetsa till ett av vanligt stål, typ 4mm tjockt? Eller rostfritt till och med, om det finns någon billiga och ogiftig legering.

Borde gå. Men vill nog gå upp till 6 mm och punkta fast några stabiliseringsjärn.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #5 skrivet: 28 sep-20 kl 13:31 »
Borde gå. Men vill nog gå upp till 6 mm och punkta fast några stabiliseringsjärn.
Ja, stabiliseringsjärn kommer förstås krävas, annars slår den sig vid första eldandet

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #6 skrivet: 28 sep-20 kl 13:53 »
Vanligt järn håller rätt bra, tänk t ex på baffelplåtar i pannor. Är man rädd för att det slår sig så kan man borra lite stort och nita ihop mindre stycken.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #7 skrivet: 28 sep-20 kl 14:05 »
Dock bör man tänka på att vanligt stål, och i synnerhet rostfritt, har större värmeutvidgning än gjutjärn. Så om man gör en baffelplåt av något annat material, kan det vara bra att göra den lite mindre än originalet så den glappar ordentligt på alla sidor. Då är det mindre risk att den kommer i spänn och spräcker något annat när den blir varm.
Något låglegerat s k eldhärdigt stål, t ex Cor-Ten, kanske kan vara lämpligt material?

Baffelplåtar i pannor och moderna kaminer har jag en känsla av ofta är gjorda av gjutjärn, även om resten av konstruktionen är svetsad av stålplåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #8 skrivet: 28 sep-20 kl 14:36 »
Inte så stor erfarenhet, men än har jag inte stött på baffelplåtar i gjutjärn.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #9 skrivet: 28 sep-20 kl 19:46 »
Finns åtminstone i Morsø 1400-serie kaminer och i Exonom värmepannor.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Rikta skevt brännjärn, norrahammar vedspis
« Svar #10 skrivet: 01 okt-20 kl 02:57 »
Folk brukar svetsa ihop nya brännjärn av hardox stål. Hardox används normalt som slitplåtar på grävmaskinsskopor och liknande så restbitar brukar gå att köpa från företag som tillverkar sådant.

Det sägs att hardox står betydligt bättre mot eld än vanligt blötjärn mn jag kan inte garantera att det är sant.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser