Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstötar från taket  (läst 1040 gånger)

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Elstötar från taket
« skrivet: 27 sep-20 kl 15:54 »
När jag är på väg upp på ett plåttak och håller i stege och plåttak samtidigt så får jag elstötar.

Elstötarna känns precis som stötarna från elstängslet.

Första gången upplevde jag detta på lagårdstaket. Då stod stegen precis bland jordspett så jag antog att en stängseltråd på något vis gått kontakt med taket. Nu har samma fenomen visat sig även på boningshuset som garanterat ej har kontakt med elstängslet.

Någon som kan ha en förklaring till detta?

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Elstötar från taket
« Svar #1 skrivet: 27 sep-20 kl 18:31 »
Stäng av huvudströmbrytaren. Jag förmodar att du nu ej längre får elstötar.
Kan bero på gammal kabel med dålig isolering eller fukt i kopplingsdosa.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Elstötar från taket
« Svar #2 skrivet: 27 sep-20 kl 18:37 »
Finns det möjligtvis någon elmotor (till exempelvis  fläkt) eller TV-antenn som är i kontakt med taket ?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elstötar från taket
« Svar #3 skrivet: 27 sep-20 kl 18:46 »
Försvinner stötarna om du stänger av elstängselapparaten?

Är jordtaget till elstängslet placerat på något olämpligt ställe (t ex i närheten av vatten- eller avloppsledning, eller något jordtag för elnätet)?

En annan möjlighet är om elstängselapparaten har fått genomslag i transformatorn (t ex i samband med åska) så att stängselpulserna går ut på elnätet. Men i så fall borde ev jordfelsbrytare lösa ut ganska omgående.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Elstötar från taket
« Svar #4 skrivet: 27 sep-20 kl 19:19 »
När jag stänger av stängselaggregatet så upphör stötarna.

Jordtaget är vad jag kan avgöra inte placerat på olämpligt ställe. Jordtag för elnätet borde jag väl känna till?

På lagårdstaket finns inget som kan läcka ström. På boningshuset sitter antenn men inget annat.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Elstötar från taket
« Svar #5 skrivet: 27 sep-20 kl 19:29 »
Du har möjligtvis inte ett tjuvkopplat aggregat? Dom matar ström överallt.
Har du ett tjuvkopplat så får du näsblod om du nuddar tråden.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elstötar från taket
« Svar #6 skrivet: 27 sep-20 kl 21:28 »
Prova att koppla in en annan stängselapparat och se om stötarna upphör då. I så fall vet du att det är fel på din vanliga stängselapparat, och då bör det sättas totalt körförbud på den. Inte minst med tanke på risken att samma fel också medför att man får ut farlig nätspänning i stängslet utöver de vanliga stängselpulserna.

Jordtag för elnätet är något som nätbolaget ordnar. Vanligtvis vid matande nätstation (stolptransformator, kiosk eller liknande), men ibland kan det finnas på andra ställen också.

 

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Elstötar från taket
« Svar #7 skrivet: 27 sep-20 kl 22:58 »
Min fru fick stötar genom kroppen då vi målade fasaden på vårt hus, någon hade huggit av en kabel jämns med fasaden men kabeln var inte urkopplad från elskåpet. Inte första gången den var övermålade heller, spännande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser