Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omogna gröna tomater?  (läst 2601 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Omogna gröna tomater?
« skrivet: 26 sep-20 kl 21:34 »
Har tömt växthuset idag. Fick en skål omogna tomater, känns trist att kasta dem. De är alldeles gröna. Kan man göra något med dem?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-20 kl 21:38 »
 Min  mor gjorde marmelad ett år när tomaterna inte mognat den blev jättegod som jag kommer ihåg det. Det är dock drygt 50 år sedan.

H2O

  • Inlägg: 8
    • Dalsland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-20 kl 22:09 »
Ta in dem och lägg på ett fat, de kommer mogna allt eftersom.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-20 kl 23:05 »
Ja, de kommer att mogna så småningom, åtminstone om de inte är skadade på något sätt.  De skadade anrättar man med fördel som gröna.  Går att göra inläggningar. Eller också bara anrätta i grytor eller steka i panna.

Linda C

  • Inlägg: 3
  • Söker en trakt med bygemenskap att flytta till
    • Uppland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-20 kl 15:18 »
Lägg dem i en papperspåse tillsammans med skurna äppelbitar och ställ mörkt, då mognar de också :)
Linda C

 

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-20 kl 23:02 »
Har tömt växthuset idag. Fick en skål omogna tomater, känns trist att kasta dem. De är alldeles gröna. Kan man göra något med dem?
Ja, de kommer att mogna så småningom, åtminstone om de inte är skadade på något sätt.  De skadade anrättar man med fördel som gröna.  Går att göra inläggningar. Eller också bara anrätta i grytor eller steka i panna.
Tomater blir röda inomhus medhjälp av olika tricks, röda tomater, äpplen och lite annat men de blir aldrig söta som om de mognar med hjälp av solen. Går använda ändå och kanske funkar det bättre om de får mycket ljus tex i ett fönster.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #6 skrivet: 28 sep-20 kl 07:44 »
Finns lite skillnad - gröna tomater som nått tillräcklig storlek och börjat "blekna" lite (de ser inte intensivt gröna ut, mer ljusgröna) kan eftermogna, medan de stenhårda mörkgröna tomaterna inte gör det. Vill minnas att jag läste om någon som lagt in dem i saltlag och använt som typ kapris eller något. Blev lite nyfiken, men mycket osäker på de allra minsta faktiskt går att använda.
Ingen människa är illegal

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-20 kl 09:17 »
Fried Green Tomatoes. En maträtt från södern i USA, där kan man köpa gröna tomater i affären för det syftet.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-20 kl 18:55 »
Håller med Dennis. Och marmelad med lite citron och färsk ingefära är jättegott! Jag har också mina att mogna inomhus, det går jättebra.

Och se filmen "Fried green tomatoes" om du inte redan gjort det! Den är en klassiker.  :D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-20 kl 19:46 »
Många tips, tack för det. Sett filmen men var osäker på om det var någon speciell sorts tomater som kanske är gröna hela tiden eller så. Lat som jag är blir det nog köksfönstret och ev stekpannan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #10 skrivet: 29 sep-20 kl 16:35 »
I senaste numret av Vi i villa stod det att man kunde låta gröna tomater mogna mörkt och svalt.
Jag har bara haft dem på fönsterbrädet men ska testa det här också. Enligt tidningen kunde man bevara dem en längre tid .

Myskmadra

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #11 skrivet: 29 sep-20 kl 18:54 »
Nu under sensommar / höst - tiden så får Tomaterna mindre antal soltimmar och hinner inte mogna ute, Tomaterna blir då mindre söta men är ok.
Tips ! Ta gärna in Tomaterna med några blad och stjälken med, så får de näringen som finns kvar i växten och mognar fint inne i lite svalare rum. Om man vill påskynda mognaden, så lägger man några hela Äpplen i närheten av dem. Ett tips är att ta en klädstång och hänga upp en hög avklippta Tomatplantor, lägg en tidning på golvet, för det som trillar ner. Sedan är det bara att gå dit och plocka sina mogna Tomater, lägg upp på ett vackert fat i köket och njut av dem.
Ang. är Gröna Tomater giftiga ? Ica får ge svaret
Ur: https://www.ica.se/buffe/artikel/ar-grona-tomater-giftiga/,
I och med att gröna tomater innehåller glykoalkaloiden tomatin (samma typ av ämne som solanin som kan finnas i potatis) så kan för stora mängder omogna gröna tomater leda till magbesvär.
Gröna tomater - inte samma sak som omogna tomater
Vi pratar alltså inte om tomater som är gröna till färgen och mogna. Utan här snackar vi tomater som är gröna på grund av att de är omogna.
Varför är mogna tomater så himla bra då?
Så här är det: Mogna tomater innehåller relativt små mängder tomatin, medan omogna innehåller mer. Ju mognare tomaten är desto mindre tomatin. Tomatbladen innehåller mer tomatin än själva frukten så få inte för dig att äta bladen.
Är gröna tomater giftiga?
Du kan äta gröna tomater så länge du inte äter för många.
Det var Icas svar, sedan finns det det även följande att läsa på Internet, kommer inte ihåg var jag hittad detta men  här är citatet
 "Orsaken är att tomatplantans stam och blad innehåller stora mängder glykoalkaloider (solanin / tomatin) och är således giftiga. Omogna, gröna tomater innehåller väldigt låga halter av samma glykoalkaoid och i små mängder har tomatinet rent av hälsofrämjande egenskaper."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #12 skrivet: 29 sep-20 kl 20:08 »
Ah, intressant. Jag var lite fundersam över det med "gröna tomater" (som i filmen) jämfört med omogna tomater. Förstår jag rätt så är det alltså inte samma. Eller? Fler källor än ICA?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #13 skrivet: 29 sep-20 kl 21:26 »
...sedan finns det det även följande att läsa på Internet, kommer inte ihåg var jag hittad detta men  här är citatet
 "Orsaken är att tomatplantans stam och blad innehåller stora mängder glykoalkaloider (solanin / tomatin) och är således giftiga. Omogna, gröna tomater innehåller väldigt låga halter av samma glykoalkaoid och i små mängder har tomatinet rent av hälsofrämjande egenskaper."

Kommer härifrån: https://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/07/tomat-varldens-popularaste-frukt
Ingen människa är illegal

Pua Brandt

  • Inlägg: 1
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #14 skrivet: 18 okt-20 kl 19:35 »
Man kan sylta dem med ättika, socker och kanelstång. Funderar bara på om man kan förvara syltade tomater i gamla glasburkar av plast... Glasburkarna är slut.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-20 kl 01:15 »
en kvinnlig kompis bjöd på tomatmarmelad,både grön o röd. Jättegott till ost. Själv har jag slutat både äta o odla tomater då jag har atros. Tomater förvärrar skadorna då de innehåller ett ämne som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Senaste året har jag i stort undvikit tomater o blivit nästan bra i mina knän. Innan åt jag mängder med tomat då jag hade mellan 20-30 plantor varje sommar. Svåraste är dock hur man lagar italienskt utan tomater? Det blir inte så mycket pastavarianter längre. I år har jag inte åkt någonstans men förr var alltid Italien på hösten obligatoriskt. Kultur,trevliga människor,vackert land och maten. Men utan tomat blir det svårt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-20 kl 02:55 »
Går att göra både chutney och kertsup på gröna tomater

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-20 kl 16:31 »
Jag gör min marmelad på omogna, gröna tomater. Det är ju ingenting man äter mycket av. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Omogna gröna tomater?
« Svar #18 skrivet: 20 okt-20 kl 12:43 »
Jag låter dem ligga och eftermogna inne. Kan äta de sista i december
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser