Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla tomatsorter godare ?  (läst 1360 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Gamla tomatsorter godare ?
« skrivet: 25 sep-20 kl 14:48 »
"Ny Teknik" skrev den 27/1 2017 "För en sisådär 50 eller 100 år sedan smakade tomater betydligt mer än vad de gör idag"  Tidningen menar att den moderna växtförädlingen har skapat sorter som smakar mindre, men kanske är tåligare att ligga i butiken längre tid.

Finns här någon med erfarenhet av att odla gamla tomat sorter ?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Gamla tomatsorter godare ?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-20 kl 13:14 »
Jag odlar flera sorters tomater, en del som jag vet är gamla ("sortklenod") och andra som är nyare. En ny sort har blivit vår favorit för den söta smakens skull heter Sakura.

Fast alla tomater som man odlar själv är godare än köpta.  De som säljs i affärer har egenskaperna att vara hållbara och se fina och enhetliga ut. Smaken är oväsentlig. Konserverade krossade tomater smakar mer.

 

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Gamla tomatsorter godare ?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-20 kl 23:09 »
Egna solmogna tomater smakar alltid bäst. I år köpte vi faktiskt plantor pga av våra egna floppade. Jag kan starkt rekommendera Sungold, en körsbärstomat som är mycket söt. Kommer att ha fler av dess nästa år, sagolik.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gamla tomatsorter godare ?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-20 kl 07:17 »
Fast alla tomater som man odlar själv är godare än köpta.  De som säljs i affärer har egenskaperna att vara hållbara och se fina och enhetliga ut. Smaken är oväsentlig. Konserverade krossade tomater smakar mer.

Det är då ni importerar tomater från Spanien och Nederländerna, där dom plockas gröna för att dom ska överleva de långa transporterna ut i europa. Finländska tomater plockas då dom är orange i färgen, då dom inte åker lika långt, plockas inte helröda för då har dom för dålig hållbarhet ens för de korta avstånden. Men jag har ätit röda tomater rakt av plantan och oranga som mognat färdigt på bänk och ingen märkbar skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser