Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Erfarna bessevisser el erfarna bönder?  (läst 4040 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« skrivet: 05 jun-05 kl 19:09 »
Alt sidans tidning består utav massa "matnyttigt".

Chat-sidan däremot; undrar jag över? Denna består mestadelen utav okunnigt gröna-vågen folk..
Det verkar var Adm, Camilla som styr upp denna chat-sida. Min åsikt är att hon eliminerar alt odlare, erfarna alt bönder.

Adm mobbar ut vissa, som de tycker ej är lämpliga. .
Fast i detta forum så tycker jag att vi skall ta till vara på alla de som utövar självhushåll, deras kunskaper och åsikter.
Ex Anders har en massa matnyttigt som vi har nytta utav.

Tyvärr avhylas han och andra, och diskussionsidan byts ut.

Häx

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-05 kl 20:13 »
Va? Vad är det för snack?! Admin finns för att hålla lite koll på att saker hamnar på rätt ställe. Att någon blir utmobbad har jag inte märkt. Fast att du kallar största elen av medlemmarna på detta forum för okunniga är väl närmast att betrakta som något åt det hållet...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-05 kl 21:00 »
Tycker allmänt att samhället består utav okunniga får (får= såna som bara bäar med majoriteten), även på alt sidan.

Där finns en del vettiga kunnande folk som dyker upp på sidan. Med kunskap och erfarenhet om alt-livet.
Fast dessa stämmer ju inte med dej och adm. Camilla. Detta är synd, för alla dessa har mycket bra att giva i strävan om att gå tillbaka.

I detta inlägg kan jag ej låta bli att ge en eloge till mina underbara vänner som jag hittat på Alt,sidan.  :-* Puss till er!!!!

Häx

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #3 skrivet: 05 jun-05 kl 21:12 »
 Det var ett himla gnällande om dessa stackars får hela tiden ;D Häxan, vet du egentligen hur medgörliga och snälla får är när dom verkligen har gett sig den på något??? ;)
 Men, vad är det egentligen frågan om? Vill du starta "Inbördeskrig", "revolution" och "myteri" här på sidan? Eller bara "röra om lite i grytan" som mitt favorit "hatobjekt" i en dålig dokusåpa som nyss gått på TV skulle säga ???
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #4 skrivet: 05 jun-05 kl 21:21 »
 Häxan: Vad menar du med det där om "att gå tillbaka"? För mig innebär i alla fall inte ett alternativt leverne absolut att man ska gå tillbaka.... Tillbaka till vad?? Stenåldern? Vikingatiden? Sjuttonhundratalets liv och leverne? För mig är alternativ att man ska leva MED jorden så mycket som möjligt och då är både de gamla och nya kunskaperna värdefulla. Ska vi kanske slänga ut datorerna och börja skicka röksignaler till varandra istället ;D
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #5 skrivet: 05 jun-05 kl 21:39 »
På spiken Charlotte; att röra om i grytan är mitt "perversa nöje"..

Att gå tillbaka är i mitt tycke, att lära utav dem som har "det där" underbara, den där förståelse för djur och natur, de som kan deras språk. Att finna kunskap om vår fina natur.

Detta språk handlar ej om cm  (box-mått o dyl) utan att kunna prata djuren och växters språk..

Vi har ett del "misskötta" (ironi) djur här på gårn.. Grisar, getter, hundar. Vi är gudselov icke experter, ..fast våra djur mår SÅ ypperligt!!!
Det handlar inte om sten-åldern, utan att söka lärdom utav dem som kan.

Inte skall vi slänga ut datorerna; hur skulle jag annars kunna skaffa ovänner.... (vi skulle ju faktiskt kunna använda dessa till att unita (unite) oss..

Häx

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #6 skrivet: 05 jun-05 kl 21:51 »
 Nä, visst är det viktigt att "kunna djuren" men detta med mått osv är också viktigt om man överhuvud taget vill ha kvar sina djur....
 Och värre kommer det förmodligen att bli... Dina "får" ;) kräver strängare och strängare lagar. Och tyvärr går det ju inte att stifta en lag om att alla djurägare ska ha "djuröga" eller förståelse för sina djur. Så då utökar man måtten med några decimeter här och där och tar på så sätt bort en hel del av dom där djurägarna som kanske hade "det". Men den saken är det tyvärr inget som admin här på Alternativ kan göra något åt.
                        Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-05 kl 22:02 »
Alla bessevisser kan dra så långt de kan, med alla sina påhittade bestämmelser. Bestämmelser som ej har ett dyft med djurens bästa att göra.

(Får är min benämning på alla som ej har egen åsikt, utan rumpar efter media,,,).

Bestämmelser kan ta sina cm och dra så långt pepparn växer..

Mina djur har mängder av cm, de går på lösdrift, dvs att de även (måste jag påpeka!!!!!) kan gå in å värma sej.

De här cm:trarna bör gälla djurens utomhusvistelse i allra högsta grad.

Kram, Häx

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-05 kl 23:29 »
På spiken Charlotte; att röra om i grytan är mitt "perversa nöje"..

Att gå tillbaka är i mitt tycke, att lära utav dem som har "det där" underbara, den där förståelse för djur och natur, de som kan deras språk. Att finna kunskap om vår fina natur.

Detta språk handlar ej om cm  (box-mått o dyl) utan att kunna prata djuren och växters språk..
Häx

######
Och den som verkligen har det där underbara behöver inte bry sig om cm-trar. De ger djuren allt de behöver ändå, även utrymmesmässigt sätt.

Dina inlägg är väldigt aggressiva och du drar dig inte för att ge dig på någon och så efterfrågar du var de verkliga alternativodlarna tar vägen  ???

Jo du, de flesta bryr sig helt enkelt inte om en "sån som du" eftersom du tyvärr inte har mycket vettigt att tillföra med din aggressiva attityd.

Du nämner att man ska lära sig av de som kan hoppas verkligen det gäller dig också.

Personligen har jag sett alltför många djurägare som anser sig ha det underbara och så mår djuren skit, bor skit och äter.... ja inte riktigt men inte tillräckligt i alla fall.
Så tyvärr så länge det finns människor som inte ser till
djurens väl och ve måste vissa regler finnas.

Bäääääääää(bond)moran ;D
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-05 kl 01:37 »
Det är inte alla som håller med om detta, tyvärr till alla
bäääande får!!! :)
Roande att vissa öppet klargör att de är får..

Trodde att ett visst, hyfsat, språk hörde hemma här på nätet. Detta har jag försökt rätta mej efter. Har gjort mina tabbar, fått tillrättaviselse ifrån adm.

Undrar över; Får Bondmoran uttrycka sej hur som helst? Får hon uttrycka direkta person angrepp emot mej?... En fråga till Adm?  Kolla hennes senaste inlägg och bedöm om de är korrekta?

Ge mej din mejl adress bondfjant så skall du få en ordentlig paj tillbaka!!

Ursäkta mitt uttryck

Häx

« Senast ändrad: 06 jun-05 kl 02:41 av Häxan »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-05 kl 09:45 »

Hej Häxan.

För att en provokation ska vara träffande, måste man alltså kunna våga sticka ut näsan. Skickligt utförda och precisa provokatoioner är bra.

Till exempel, en fet politisk satir som är riktigt elak och skjuter in sig mitt i prick, är både skapande och provokativ. Det skrattar jag gärna (och rått) åt. Den ger bränsle till att tänka om och se sig själva och andra i ett annat ljus.

Den som försöker göra en provokation i skrift, ger sig in på något av det som är svårare.

Det får inte finnas NÅGON SOM HELST misstanke att den som kommer med satiren eller provokationen, är en smågnällig fjant, som bara masturberar sin egen existensiella ångest, eller att de gjort ett fel och fått smäll på fingrarna och ska ta igen det på någon annan. För det slår tillbaka, ofelbart.

För att en provokation/satir ska vara bra behöver den:
1. Vara precis och träffa UTPEKADE personer. Alltså alla ska kunna veta VEM den pekar på. Det ska vara tydligt genom att det tex är en debatt mellan två personer, eller så ska det gå mot någon person som är allmänt känt. Eller liknande.

Provokationer som är vaga, där vem som helst skulle kunna känna sig utpekad, allt beroende på provokatörens humör eller vem som råkar nappa, är uselt genomförda provokationer. En skamfläck för satirens svåra konstart, helt enkelt.

2. Det ska vara helt klart VAD man tycker illa om hos den man provocerar. Alltså det måste finnas ett tydligt och klart fel, man vill lyfta fram och tydliggöra.

En allmän brist på kunskap eller erfarenhet är inte så gångbart som grund för et provokation eller satir, om det inte hör ihop med tex en hög ställning. Alltså någon som har gått på rätt skola, har rätt familj, eller lagt sig i rätta sängar.

Att provocera allmänna människors allmänna brister är lite att sparka neråt och slicka uppåt. Den som försöker sig på en satir eller provokation och gör det, kommer att få räkna med att en hel del kommer tillbaka.

3. Man måste ha en klar avsikt med varför man provocerar och ett budskap om vad som ska finnas istället. Det måste man ha redo att leverera då debatten tar steg vidare. Alltså när den första pajen är kastad, så måste man ha vettig och saklig ammunition, då det handlar om en löpande debatt.

4. För att slippa dra på sig kritik för sina taffligt genomförda provokationer och satirer, måste man kunna stava rätt, använda rätt ord, och inte vara för vag och flummig i sitt språkbruk.

Man kan här fråga sig om det finns några "erfarna besserwissrar"? Alltså, är inte besserwissrar av nödvändigheten oerfarna?

Eller talar du om byråkrater, men säger du besserwissrar, när byråkrater stiftar lagar och regler?

Eller sätter du upp två motsatser å ena sidan erfarna besserwissrar och å andra sidan erfarna bönder? Så att du påstår att man antingen är erfaren bonde, eller å andra sidan erfaren i något annat, och då per automatik en besserwisser?


Inte besserwisser, men däremot dryg provokatör:

Mikael Perman.


Neiklot

  • Gäst
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-05 kl 14:08 »
Men eftersom vi då är så okunniga så kanske du Häxan kan lära oss?

 ;D

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #12 skrivet: 06 jun-05 kl 14:44 »
Det är inte alla som håller med om detta, tyvärr till alla
bäääande får!!! :)
Roande att vissa öppet klargör att de är får..

Trodde att ett visst, hyfsat, språk hörde hemma här på nätet. Detta har jag försökt rätta mej efter. Har gjort mina tabbar, fått tillrättaviselse ifrån adm.

Undrar över; Får Bondmoran uttrycka sej hur som helst? Får hon uttrycka direkta person angrepp emot mej?... En fråga till Adm?  Kolla hennes senaste inlägg och bedöm om de är korrekta?

Ge mej din mejl adress bondfjant så skall du få en ordentlig paj tillbaka!!



Ursäkta mitt uttryck

Häx



Ett visst hyfsat språk gäller tydligen inte dig personligen då eftersom du anser dig ha rätt att kalla oss får får, bondfjant och allt annat mesigt barnsligt som du kan komma på i din brist på verklighet.

Och vad gäller personangrepp verkar du ju inbilla dig att du har ensamrätt där också.

Om admin har nått emot mina inlägg så hör jag väl det och då är det mellan mig och admin.

Personligen tycker jag att sådana som du inte hör hemma på forumet överhuvudtaget eftersom du bara åstadkommer en dålig stämning och får folk att lämna forumet.

Och du jag är mycket hellre både får och bondfjant än en fånig ................

Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #13 skrivet: 07 jun-05 kl 03:29 »
Utan att orka läsa igenom allt ordentligt... jag har inte upplevt någon konflikt av det slag som beskrivs här. Men, så är det på alla forum jag besöker antar jag. Helt plötsligt kommer en tråd där folk skriver om hur andra skriver om andra och varandra, folk kivas och trilskas utan att jag förstår ett smack. Tycker att alla verkat komma överens så bra tidigare :) Det bästa är att bara ignorera och rida ut stormen.

Vad gäller erfarenheter, äldre tiders jordbruk etc (som jag blir alltmer fascinerad av) :

Jag försöker konsekvent använda ord som "framsteg", "modern", "utvecklad", "high-tech", osv, när jag beskriver ekologiskt småskaligt lantbruk, återanvändning av divese produkter, miljöval etc. Har slutat säga "återvända (till naturen"), "gå tillbaks (till)" etc. Vet inte om det hjälper att "vända" språket såhär, men förhoppningsvis kan man väcka lite uppmärksamhet iaf. Man ska lära av erfarenheter, men ta tillvara det nya som är bra. :)

Att exempelvis (kommersiellt) odla potatis på ett ekologiskt sätt, det kräver mycket mer kunskaper och forskning än att odla "omodernt" (=konventionellt med gifter). Att odla ekologiskt är alltså modernt, framåtskridande, high-tech.

Men allra bäst är såklart att vara självförsörjande på potatis, har man inte otur så är det ganska enkelt att klara en potatisskörd som räcker till en familj tills nästa skörd är klar. Detta är både gammeldags och modernt :)

Ursäkta mitt förvirrade inlägg, men det är sent :)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #14 skrivet: 14 jun-05 kl 00:09 »
Välkomna att göra studiebesök hos mej.

Jag har mycket fin erfarenhet utav närhet till djur, utan massa mått-tramserier.

Häx


Sanna

  • Gäst
Re:Erfarna bessevisser el erfarna bönder?
« Svar #15 skrivet: 15 jun-05 kl 18:30 »
Hej!

Ursäkta en dum (?) fråga: var hittar jag chatten? Finns det en sådan på alternativ.nu? Har inte riktigt tid (och ork) att leta runt just nu. Vill därför någon vänlig själ visa mig rätt?

Sannapanna  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
xaelanar, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser