Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aluminium- eller plastfolje?  (läst 13179 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #20 skrivet: 09 jun-11 kl 23:04 »
Vi exporterar våran skit, så vi har absolut inget att förhäva oss för. Problemet är globalt, inte lokalt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #21 skrivet: 10 jun-11 kl 10:57 »
Efter att ha läst denna tråd när den börjde så kom jag på att chokladen jag köper har folie under pappret så nu sparar jag den folien för att använda vid behov. Annars använder jag egentligen knappt varken folie eller gladpack, de jag har hemma nu är inköpta för mer än 10 år sen. Vid stark kyla och värme avger många plaster dioxiner som är cancerframkallande så plast ihop med mat använder jag i stort sett aldrig. Glas- och metallburkar fungerar fint till det mesta.

jenses

  • Gäst
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #22 skrivet: 10 jun-11 kl 11:54 »
Vid stark kyla och värme avger många plaster dioxiner som är cancerframkallande

Nåja, det är en sanning med en hel del modifikationer  :P
http://urbanlegends.about.com/library/bl-microwave-dioxin.htm
http://urbanlegends.about.com/library/bl_frozen_plastic_dioxin.htm

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #23 skrivet: 10 jun-11 kl 17:51 »

Liten följdfråga. Om jag får mat över. Vilket är då mest lyckat ur miljöhänsyn att plasta in det eller lägga i exempelvis en glasslåda som sedan måste diskas (uppvärmning+kemikalier).  ???

Inte lätt att göra rätt...  :-\
Gamla matlådor i metall brukar man kunna köpa för en spottstyver på loppis. Visst det går inte att micra dem, men det är ju inte värre än att man lägger över maten på en tallrik.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #24 skrivet: 11 jun-11 kl 00:40 »
Oavsett vilket material det är frågan om, borde det mest miljövänliga ända vara att använda något som redan finns producerat, i stället för att gå till butiken och köpa något nyproducerat? När jag letade efter en vettig kastrull senast gav jag upp ute i butikerna (rostfritt med bra botten för 850 kr!?!) och hittade två jättefina kastruller för 30 spänn på loppis. Dom kommer att hålla tills jag dör. Det finns ju redan så mycket färdigproducerade grejor att tillgå. Ingen anledning att producera nytt hela tiden och gynna kommersen, för att inte tala om miljöförstöringen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

älska grönt

  • Inlägg: 43
    • Västergötland
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #25 skrivet: 11 jun-11 kl 06:10 »
Kan man köpa plåtlådor , sånna som fanns förr i tia och användes som matlådor att ta me till jobbet...typ :-) det borde väll vara bra sen kan man lägga matrester,grönsaker,vad som helst i en djup talrik med ett fat över som lock. Smidigt tycker jag.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #26 skrivet: 11 jun-11 kl 06:21 »
Kan man köpa plåtlådor , sånna som fanns förr i tia och användes som matlådor att ta me till jobbet...typ :-) det borde väll vara bra sen kan man lägga matrester,grönsaker,vad som helst i en djup talrik med ett fat över som lock. Smidigt tycker jag.
Vart sitter den jäddrans ''gilla''-knappen..? :D :D :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

älska grönt

  • Inlägg: 43
    • Västergötland
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #27 skrivet: 11 jun-11 kl 10:59 »
Javisst vore det bra !?

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Aluminium- eller plastfolje?
« Svar #28 skrivet: 05 aug-11 kl 01:55 »
Jag tycker plasten känns farligast, aluminiumfoliumet kan återvinnas.
Men som sagt var när, använder man dem? hm i grillen till bakad potatis och fiskpaket. Men i ugnen så täcker jag med bakplåtspapper om det börjar få för mycket färg.
Jag har även skaffat "papper" som bara är att torka av och använda igen, och igen, och igen i evigheter. I alla fall så länge man inte skär upp med vass kniv på det.
Vet inte om det är miljövänligare än vanligt papper, men det blir inte köp och släng av det, så om inte annat så blir det inte lika mycket sopor.
Annars använder vi tetrapac, smörpaket, glassbytor, glasburkar, tja det mesta i förpackningsväg som kommer hem från affären genom de vardagliga varorna.
Varför köpa burkar när det finns så många som man måste kasta annars?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser