Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akkumulatortankar  (läst 2500 gånger)

Geir

  • Inlägg: 8
Akkumulatortankar
« skrivet: 17 aug-05 kl 11:12 »
Vi har ett vattenburet system med vedeldning i kökspanna samt elpatron hemma. Det finns fem stora gammaldagsa element utspridda i huset, men inget annat att ta tillvaro värmen med. För att öka effektiviteten tänkte vi koppla till ett par 500-liters akkumulatortankar. Vi har också tänkt att senare koppla på en solvärmeanläggning för att ge varmvatten under sommarhalvåret.
Problemet är att vi inte vet hur man best kopplar på  AT. Borde dom ha fysisk närhet till värmepannan, eller spelar inte det någon roll? Ska värmen gå till AT först, eller spelar det ingen roll var i systemet den befinner sig?
Konkreta tips, tips på bra länkar eller schematiske beskrivningar av såna anläggningar mottas med STORT tack!

/Geir

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Akkumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 21 aug-05 kl 10:07 »
Hej på dej!
Jag sitter på jobbet med min mobil, så jag har ingen större möjlighet att hitta/rita scheman.

Tag INTE detta som en absolut sanning:
Pannan och tanken bör vara så nära varandra som möjligt och på samma nivå. Dom kopplas topp-topp och botten-botten. Minst 2 tums rör. En "laddkrets"mellan "toppröret" och "bottenröret", för att kunna cirkulera pannvattnet i bara pannan tills man eldat pannan till"laddtemperatur". Laddkretsen brukar ha en termostatventil, sk. "laddomat". Kolla på "Rinkaby rör" kan vara www.rinkabyror.se

Tänk på att vatten alltid tar lättaste vägen och att varmt vatten vill uppåt. Detta gör att man _kan_ hitta på egna okonventionella lösningar, som att pumpa ner varmvatten i en AT i källaren, och sen få spispannan varm genom självcirkulation.

Detta är några sömndruckna morgontankar...
Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Akkumulatortankar
« Svar #2 skrivet: 21 aug-05 kl 13:24 »
Hittade några länkar som jag inte hunnit kolla:

www.afabinfo.com/bioguiden/forbranningsprodukter/ tillbehor/laddomat/laddomatutrustning.htm

www.mark.se/upload/ackumulatortank.pdf

www.novator.se/bioenergy/wood/B4.pdf

www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_plus- S.137223.01.01-05-21.pdf

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser