Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?  (läst 7644 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« skrivet: 21 jan-19 kl 00:50 »
Har försökt webbsnoka efter mer detaljerade beskrivningar av hur man installerar djupbrunnspumparnas vattenledning frostfritt i borrhålen. Det enda jag hittat är denna grova skiss: https://www.viivilla.se/globalassets/viivilla.se/4/3/9/439918eb-198c-488c-8f57-64b337a1cdba.jpg

Är det någon som har koll på vad jag ska söka efter, eller var på Internet jag hittar mer utförliga beskrivningar av hur man ordnar vinkelanslutningen på frostfritt djup mellan "stigarröret" i brunnens foderrör och den horisontella vattenledningen? Så som det ser ut på skissen ovan är det tvunget att gräva sig ner till vattenledningen för att kunna lyfta upp pumpen för inspektion eller service/byte. Jag antar enda sättet att slippa grävningen är att ha en mer "ytnära" lösning som då kommer kräva värmekabel och rörisolering. -Eller har vinkelkopplingen i foderröret någon fiffig konstruktion som gör den delbar uppifrån?

Drömlösningen antar jag är om man har möjlighet att gräva ner ett antal betongringar kring foderröret och på så vis ordna ett underjordiskt pumphus på frostfritt djup, där man även kan ha plats för hydrofor/hydropress och eventuellt vattenfilter. I mitt fall tror jag dock berggrunden är väldigt nära markytan, samt att markens branta lutning kring borrhålet samt närhet till en väg gör det knepigt att ösa upp en schysst jordkulle kring "pumphuset".
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-19 kl 01:49 »
Gräv ner till frostfritt.
borra hål i pumpröret
montera enkeladept.
https://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-19 kl 10:29 »
Adapter skruvas fast men lossas genom att dra isär kopplingen. Dvs när den väl sitter där så är den busenkel.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-19 kl 13:23 »
Adapter skruvas fast men lossas genom att dra isär kopplingen. Dvs när den väl sitter där så är den busenkel.
Precis. Du behöver bara ner på frostfritt när pumpen installeras första gången. Sedan kan den skötas via röret uppifrån. Elkabeln går upp genom röret och adaptern kan lossas genom röret. För service behöver du dock dra hela eländet genom borrhålet vilket kan vara jobbigt eftersom slangen i en borrad brunn är lååång, men gräva behöver du i regel inte. 

 

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-19 kl 16:12 »
Lite lättare bild på hur adaptern fungerar

Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #5 skrivet: 22 jan-19 kl 01:55 »
NU förstår jag! -Enkel och fiffig lösning! Det vill förstås till att foderröret är stort nog att lämna utrymme för pumpen att passera förbi adaptern. Om jag fattar skissen rätt sticker man ner ett T-format handtag och gängar fast det i adaptern om man vill lyfta upp pumpen.

Om det går att gräva kring foderröret antar jag det ändå kan vara en fördel att sänka ner några stora betongringar så att hydroforen kan stå frostfritt under jord så den håller sig sval på sommaren. Att på köpet slippa ha den inomhus i en väldigt liten stuga är förstås en trevlig bonus.

Vattenfilter gör sig alltså bäst EFTER hydrofor/hydropress? -Man får helt enkelt se vattenreservoaren som en del av filtreringen (sedimentering).

Har man lågt pumpflöde och startar pumpen manuellt vid behov vill man gärna ha koll på nivån i sin vattenreservoar. Förutsatt att tanken inte läcker luft duger en manoneter utmärkt, En mätare för absolut nivå kan man bygga in i nivåröret på en klassisk hydrofor, men det blir förstås knepigt med en hydropress. Även en hydropress kan för övrigt läcka luft, vilket nyligen lurade mig att skruva isär och plocka ur gummiblåsan ur pumpautomaten jag har för den grävda brunnen jag kör tvättmaskinen på. -Jag var övertygad om att de extremt korta start- och stoppintervallen berodde på en sprucken blåsa efter att ha läst att detta är ett vanligt problem hos de billiga pumpautomaterna, men det visade sig vara luftventilen som var otät. -Alltså bara koppla på däckpumpen, trycka ur vattnet och pumpa upp lite extra.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-19 kl 17:55 »
Jag var med och installerade en dubbelhydrofor där vattnet var extremt järnhaltigt.
Då sattes en 300L -> backventil -> filteranläggning -> 100L efter filtret.
På så vis så kunde pumpen pumpa upp en stor volym vatten med tryck innan filtret, och sedan trickla igenom filtret och därefter så hade du en reservoar med renat vatten, även med där med bra tryck.

Dock stog dessa i ett litet byggt pumphus på gjuten platta brevid borrhålet. Ca 1.5x1.2m stor.

Det bör funka att ha det ståendes i cementringar oxå, men behöver isoleras eller frostskyddas.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-19 kl 19:42 »
Ursäkta mig om jag redan skrivit i andra trådar, -förvirringen är stor då jag även skriver på andra forum, pratar med folk m.m.  :-[ ;D

Brunnen/borrhålet i fråga är nu lodad och visat sig vara 83 meter djup. Förra fastighetsägaren lät borra efter vatten, kanske för 30-40 år sedan, men man konstaterade att brunnen flödade för dåligt för att räcka till en familj med tre barn. Hålet övergavs och vattenledning drogs från grannfastigheten i stället. Hålet är någon decimeter i diameter och i samband med att jag nyligen lodade djupet skickade jag också med LED-belysning. Jag konstaterade att det var gott om "klägg & skägg" (alger, gräsrötter, gudvetvad) i röret, från vattenytan och minst ett flertal meter ner. LED-belysningen hade sedan svårt att nå upp. Det känns som att det vore en bra idé att spola ur borrhålet några gånger, eller åtminstone tömma det och låta det fyllas på. En grävd brunn kan man ju klättra ner i och skotta upp junket ur, men kanske ett sotarlod kan få åka upp och ner några gånger i borrhålet innan det spolas ur? Jag har även en grävd brunn på tomten, med god tillrinning, och kan ta vatten ur denna och trycka ner det i borrhålet efter skrubbning, så snusket kommer upp på marken.

Om jag kan få borrhålet att ge tillräckligt med vatten till ett snålt hushåll för 1-2 personer är planen att om marken omkring tillåter (mycket berg) anlägga ett underjordiskt "pumphus" med plats för en rejäl hydrofor (har en på 500 liter) till en förhållandevis effektsnål och lågflödande djupbrunnspump. Dels borde en stor hydrofor kunna kompensera för ett dåligt flöde från brunnen, dels är en liten pump lättare än en stor att driva med batterier via en inverter och elverk. Detta vattensystem ska sedan försörja den lilla stuga jag har på tomten, och som med en portion tur kan gå att stycka av och leva i off-grid, vilket är en gammal dröm för mig. Eget vatten är nog bland det absolut viktigaste jag kan komma på att man bör ha till sitt boende, även om flödet är litet.

Förutom att rensa ur borrhålet så att en djupbrunnspump inte tar skada, och sedan mäta borrhålets faktiska kapacitet, så vill jag ju också så tidigt som möjligt få en indikation på om vattnet är tjänligt. Eftersom grannarna har bra vatten och det är ett stort naturområdet "ovanför" husen antar jag det inte lär vara några större fel på vattnet än att ett filter kan fixa till det. Köpa pump, gräva, anlägga "pumphus" m.m. är ju ingen mening om vattnet är otjänligt, men så som borrhålet ser ut idag ser det inte så mumsigt ut och vattnet där har ju stått ganska stilla i flera decennier.

Så, vad ska jag ha för plan till att med minsta möjliga ekonomiska risk och fysiskt besvär få veta om borrhålet/brunnen duger?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #8 skrivet: 29 mar-19 kl 06:15 »
Skulle det gå att rensa upp hålet med en "iller", alltså avloppsrensslang till högtryckstvätt?
Hur långt under markytan ligger vattennivån?
Varifrån fick förra ägaren vatten innan det här hålet borrades?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-19 kl 23:46 »
Skulle det gå att rensa upp hålet med en "iller", alltså avloppsrensslang till högtryckstvätt?
Hur långt under markytan ligger vattennivån?
Varifrån fick förra ägaren vatten innan det här hålet borrades?

Känner inte till det där med "iller", för mig är det en liten svensk terrängående bandvagn med Ford V4-motor.  ;D
Tveksam till att högtryckstvätt skulle göra någon större nytta när strålarna omges av vatten, jag tror mer på att skrubba med sotviska och sedan spola bort allt löst med stort flöde snarare än högt tryck. Vattenytan ligger bara ett par meter under markytan, som i princip är berg under ett tunt lager jord. Foderröret verkar vara 3-4 meter långt max, men jag misstänker berget bara ligger ½-1½ meter under jordlagret, vilket i så fall kommer störa mina planer på att bygga ett "pumphus" för hydroforen frostfritt. Om det är som jag befarar finns dock jordmassor intill i form av en maskingrävd kulle jag kan flytta. Om berget ligger ytligt är ju fördelen att jag får en horisontell ingång till pumphuset i stället för ett brunnslock. Förra ägaren, sedan 1946, d.v.s. den första, tog vatten från en grävd brunn nära intill huset. Denna brunn använder vi idag till tvättmaskin och badtunna. Det är rikligt med vatten i denna brunn, inte ens i värsta torkan förra sommaren blev den helt torr, och så här års ligger vattenytan bara någon meter under markytan. Vattnet är gulaktigt och smakar järn. Tillflödet är rikligt från skog och kärr ovanför huset. Vattenkvaliteten blir kanske tjänlig med hjälp av filter, men den grävda brunnen ligger inte så bra till för stugan jämfört med den borrade. Att fixa eget vatten till stugan ingår i min plan om en framtida avstyckning som "pensionsförsäkring" för mig att bo i, och i den planen ingår även att kunna leva off-grid.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #10 skrivet: 02 apr-19 kl 09:58 »
Jag skulle nog rensa ur med hjälp av t ex en PET-flaska som du skär botten av, sätter lina och tyngd i och helt enkelt öser ur det som är i ytan. Det som sjunkit till botten ligger nog där utan att störa, eftersom du gott kan sätta pumpen tio meter över.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur installera djupbrunnspump i borrhålet?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-19 kl 09:37 »
Brunnen/borrhålet i fråga är nu lodad och visat sig vara 83 meter djup. Förra fastighetsägaren lät borra efter vatten, kanske för 30-40 år sedan, men man konstaterade att brunnen flödade för dåligt för att räcka till en familj med tre barn.

..

Så, vad ska jag ha för plan till att med minsta möjliga ekonomiska risk och fysiskt besvär få veta om borrhålet/brunnen duger?

Hur har det gått med ditt borrhål?

Tänk på att röret i sig självt redan är ett redigt vattenmagasin, du har säkert ett vanligt 5 tums borrhål vilket innebär att röret håller 850 liter vatten från ytan ner till 70 meters djup, där du ex.vis. kan sätta en pump. Om du då har ett 500 liters hydroforokärl kan du inte tömma brunnen på en enda hydroforfyllning förutsatt att vattennivån i borrhålet är på max.

Du kan få en uppfattning om hur stort tillflödet är, om du pumpar ur det vatten du kommer åt och sedan observerar hur lång tid nivån tar att återställa sig.
Vilket djup ligger nuvarande nivå på? Om det ligger nära marknivå så är det lätt gjort att dra ut vatten ur röret med en sugande pump (max 9 meter sughöjd i bästa fall). Annars får du kasta in en dränkbar pump och tömma nerifrån. Töm en 10 meter vattenpelare och mät tiden det tar för hålet att återställa nivån. Där har du sedan hålets flöde..

Har man väldigt dåligt flöde kan man anlita en brunnsborrare för att utföra en spolning eller jag tror även sprängning? för att öppna upp sprickor djupt nere i marken och låta vattnet flöda bättre. Kontakta en borrare så får du veta mer.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser