Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvarieråd önskas!  (läst 5665 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Akvarieråd önskas!
« skrivet: 09 aug-07 kl 14:33 »
Jag har haft akvarium sedan jag var lite. I höstas fick jag avsluta mitt 250-liters som jag hade "vanliga sällskapsfiskar" + ett palettciklidpar som fick tillökning lite nu och då. Detta på grund att vi skulle få barn coh behövde få plats att möblera om pga detta. Fiskarna fick flytta till tre akvarier på ett dagis.

Jag saknade att ha akvarium och hittade ett hörnakvarium på blocket på ca 90 liter (tror jag). Eftersom det var högre och kunde stå i ett hörn så fanns det genast plats så jag köpte det. Hade lite bråttom och stoppade i fistar samma dag som jag fyllt på vatten. Har hört att det bör få stå tomt nå'n vecka, stämer detta?
Jag ville på kul testa att ha ett rent guppiakvarium. Hon på affärn sa att det ju inte är som förr med guppi att de ynglar av sej konstant utan att de nuförtiden är mer känsliga fiskar. (Skaffade ägen några kusiner till black molly så helt "rent" var det inte.)
Akvariet hade nå'n slags svart sand när jag köpte det. Har själv alltid haft akvariegrus i botten men tenkte att jag ju kunde testa med det svarta. Det följde även med några rötter/grenar som jag lät vara kvar. Jag kokade aldrig varken sanden eller grenarna.
Efter en vecka började första fiskarna bli sjuka och dö. Först såg det ut som de fick nå't slags angrepp på fenorna. De blev allt magrare och till slut "svajade" de mest fram med hela kroppen som om fenorna inte funkade och sen dog de. Detta hände på ett par dagar. Så höll det på i några månader och nu har jag haft ett litet gäng kvar som överlevt de andra.

Vad kan detta beror på?
*Att jag släppte i fiskarna för fort?
*Att vattnet inte var bra - fast jag aldrig annars har haft problem med vattnet, egen brunn. Hällde i så'nt där som ska göra vattnet bättre för fiskarna.
*Att guppy helt enkelt är känsligare nuförtiden?
*Att jag fick nå'n slags sjukdom i vattnet som drabbade dem en efter en?
*Att den svarta sanden egentligen är för terrarier och inte bra för fiskar?
*Att jag inte kokade sand + rötter efter förra ägaren och fick med nå'n skit därifrån?
Vad tror ni?

Vill ju starta om nu till hösten med nya friska tag. Vad bör jag göra då för att slippa få samma strul igen?

Detta blev långt och har du orkat läsa allt detta så kan du väl orka skriva en rad eller två med dina tankar på vad som gick fel eller vad jag bör göra om.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

trollet85

  • Inlägg: 87
    • Östergötland
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 21:58 »
(nu är jag ingen fiskexpert o de va många år sen ja hade akvarie så detta e bara funderingar)
Ja tycker de låter som parasiter.
Kan det inte vara alla dom punkter som du skrev?
har för mej att man ska vänta nån eller några veckor från det att man fyller akvariet med vatten tills man släpper i fiskarna. lika dant som att man aldig byter allt vatten i akvariet samtidigt utan bara 1/3-1/2 vattnet när man städar. tror de har nåt me hårdheten o så att göra. du kan även ta med vattenprover till din affär o be dom kolla va du har för vatten. kanske e de så att guppie inte alls trivs i ditt vatten?

ja tror att du ska ta o göra rent sand och rötter ordentligt eller skaffa nytt, ifall det är så att du fick med nån sjuka ifrån dom.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #2 skrivet: 11 aug-07 kl 01:03 »
kan vara en kombonation av allt tyvärr... men det är ju så lätt att bli ivrig...
för att få bättre resultat skulle jag pröva följande inför nästa försök.
städa ur akvariet ordentlig med varmt vatten. Koka sand o rötter
starta upp akvariet o be djuraffären hjälpa dig med att göra ett vattentest om du inte vill köpa egna tester. Det är bra att själv kunna kontrolera vattenvärdena.
En del sand kan innehålla metaller eller mineraler som påverkar vattenkvaliteten, ditt kranvatten kan också ha halter av koppar etc .
pröva gärna med att tillsätta bakterikultur på flaska som hjälper filterbakterier att etablera sig o därför gör risken för nitrattoppar etc mindre.
Tyvärr är dagens guppys ofta intensivodlade asienimpoter o därför kinkigare än förr (iaf vissa ex) - kolla länge på fiskarna i akvariet i butiken, ser de inte pigga ut så köp inte där. kika gärna i alla kar så du ser hur de verkar må överlag.

du kan läsa mer om akvarier på www.zoopet.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #3 skrivet: 11 aug-07 kl 10:02 »
Du skriver inget om akvarieväxterna. Och inte heller om vilket filtersystem du använder.

Du hade alldeles för bråttom att släppa i fiskarna. Det hann aldrig bli en balans mellan växter/fiskar/syre och bakterierna.

Nästa gång du provar, börja med växterna och så vänta minst en vecka innan du släpper i fiskar och köp bara några få i taget och vänta en 7-14 dagar innan du släpper i nya fiskar. Och mata inte för mycket. Det är ett av det vanligaste felet nya akvarister gör.

Mina guppy har inga problem med fertiliteten  :D så nu har dom flyttat från lilla karet till mitt 220 liters. Och dom fortsätter vara lika fertila däri också  :P

Hälsar Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #4 skrivet: 12 aug-07 kl 14:17 »
Får ta och avsluta akvariet helt och sedan starta upp det igen med lite sans... Var för sugen sist. Ska koka det jag stoppar i denna gång. (Inte fiskarna och växterna dock  ;).)
Tycker ni att jag ska slopa den svarta sanden? Hade aldrig haft så'n tidigare men testade mest för kul. Egentligen är det nog finast med akvariegrus. Och så smälter yngel in bättre också och syns inte lika väl.
Jag hade två sorters växter som jag inte minns namnet på men som skulle växa bra och vara täta så yngel skulle kunna gömma sej bra. Sen hade jag ett filter som klarar upp till 200 liter tror jag. Hade skruvat ner det så det inte var så'n fart på vattnet att fiskarna följde med. Endel verkar ha så'n väldig ström på sina filter men det tycker jag borde vara jobbigt för fiskarna. Då får de ju aldrig slappna av. Vet dock inte om det stämmer.

Tack för alla svar. Har ni fler tips så tar jag gärna emot dem. Jag tycker det roligaste som finns är att få yngel (eller kattungar eller kycklingar osv) så alla tips på fisksorter eller skötselråd för att få yngel att trivas tas gärna emot!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #5 skrivet: 13 aug-07 kl 21:42 »
Hej
Jag har svart akvariegrus i ett av mina akvarier funkar skitbra..
Jag tror att problemet var att du släppte i fiskarna för fort...
de låter som de fått fenröta, nått som försvagade fiskar angrips av.
Starta om allt, låt akvariet stå igång ett tag med växter, innan du köper till fisk.
Tänk också på att vänja in fisken ordentligt innan du släpper ut de i nya akvariet.
mvh saharatwin

Björno

  • Inlägg: 89
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #6 skrivet: 15 aug-07 kl 20:52 »
Hej!

Det du beskriver låter som en sjukdom som heter fenröta. Men det är faktiskt troligare att det är så att guppys nu för tiden är ganska inavlade och tål ganska lite. Jag hade några stycken (15 000 st), som jag födde upp i dammar i ett växthus. Dom var mycket produktiva och såg mycket friska ut. Men om jag blandade dom med guppy från andra odlare dog nästan samtliga. Ofta kunde det räcka med att flytta dom för att några skulle dö.

Det kan vara så att det har varit guppy i den tanken förut. Detta kan räcka för att dina guppys ska ta stryk. Testa i stället med att göra ordning akvariet och sätt i några andra fiskar som tetror. Man behöver inte vänta tills balans uppnåtts eftersom detta tar flera månader. Friskt vatten, mycket växter och ett filter som cirkulerar vattnet samt belysning. Mata max 7 ggr per vecka.

Om du tvunget vill ha guppy, köp från en privatperson, t.ex. på en akvareauktion, och blanda inte guppys från olika ställen. Jag har slutat odla guppys pga problemen med plötslig död./Björno

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #7 skrivet: 17 aug-07 kl 10:41 »
Ok. Fenröta alltså. Trist att de ska vara så känsliga nuförtiden. Och jag som så gärna skulle vilja testa ha ett rent guppyakvarium en gång. Får se om jag startar om och ändå testar en gång till fast och vänta längre innan jag stoppar i dem och ta dem från ett ställe.

Nu till ännu ett nederlag: sniglar!
Upptäckte igår att jag fått sniglar eller vad det kan vara i akvariet. De är vita och ca 1-2 mm långa. Jag har ju några växter som ser ok ut som jag tänkt spara om jag kör om akvariet igen. Är jag för evigt doooomed att ha sniglar om jag sparar växterna? För de kan jag ju inte koka... Har tidigare bara en gång haft problem med sniglar och då köpte jag pakistanbotier och det hjälpte.
Vad tror ni, ska jag slänga växterna för att bli av med sniglarna? Nå't mer som behöver åtgärdas med tanke på dessa?
Otroligt tacksam för alla era svar,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #8 skrivet: 08 nov-07 kl 15:51 »
Björno skrev om att köpa fisk privat, nämnde nå'n slags auktion. Någon som har erfarenhet av detta? Hur får man kontakt med folk inom akvarievärlden? Hemsidor? Bor själv i Västernorrland ganska nära e4an.

Nu är iaf akvariet städat och om en vecka ska ajg köpa fisk igen. Har inte helt gett upp drömmen om ett rent guppyakvarium, men har förstått att det inte alls är som förr. Tycker dock att det är så kul med yngel. Man kan ju ha svärdbärare tex lika gärna om man vill få mycke yngel, men då är ju de så glupska. Därför är det så bra med Guppy, för de äter inte upp alal sina yngel om de får chansen.
Nå'n som annars har förslag på nå'n annan fisk som ynglar av sej? Ger jag upp min guppydröm blir det nog några svärdbärare eller nå't ciklidpar.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #9 skrivet: 08 nov-07 kl 16:59 »
Jag håller på att ge upp mitt akvarium också..
 Hade sånna där vita fläckar pånågra i början..några dog.. O jag medicinerade med medlet man ska..

Sen efter ett tag skaffade jag nya fiskar.. förutom dom som hade klarat sig..

Dom har fortsatt att dö, inte all men några.. Fast dom har inte haft "möglet" på sig.. Bara dör rakt av. inga symptom.

Har varit i zoo affären och tagit alla prover och allt ser ok ut. Fick tipset att ha i lite salt so är bakterie dödande. Gjorde det och allt såg bra ut.. Köpte 12 st. neontetror och släppte in till dom överlevande av olika arter. Nu efter 1 månad finns det vtå av dom kvar...

Aklvariet har varit igång snart ett år och hade igång det 1 mpnad innan första fisk köpet.

Skall tillägga att växterna verkar inte trivas heller. Dom ser ut som dom ska fast i pyggme storlek jämfört med hur dom såg ut vid inköp.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Re:Akvarieråd önskas!
« Svar #10 skrivet: 09 nov-07 kl 03:57 »
Hej Alla Akvarie ägare!!

Man kan behandla med sall ,men det skall då vara UTAN JOD. 1 tesked till ca 50 liter vatten. Blanda i en kopp å häll framför pumpen.
Finns Ectosol (tror ja det heter) i djur affären, instruktioner står på. Finns även ett blått medel man häller i vattnet men minns ej vad det heter. Tycker själv att jod löst salt är det bästa.
Svärfar köpte sex guppi, å har nu flera hundra i sitt 300 liters. Jag hade 5 köpta, tog ett 30 tal av honom å ALLA dog. Tror att de är mycket mer känsliga nu än de var förr. Jag hade aldrig prblem med Guppy förut. Har gett upp å köp på Siameser å gurami!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Lindax

  • Inlägg: 45
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #11 skrivet: 22 apr-09 kl 00:13 »
Hej, hoppas du inte tappar tålamodet =)
Låter nästan som dina fiskar fått svamp, vitt & luddigt på fenorna? Startar du akvariet igen tycker jag att du bör vänta två veckor innan du släpper nya fiskar.
Har du inte tålamod till detta så finns det bakteriekultur i tablettform att köpa på djuraffären =) Minst en vecka dock. Ectozonsalt bör du också använda, motverkar just svamp, vita prick mm.
Mycket yngel får du ju med alla levandefödande arter..Tror dock att svärdbärarna får störst kullar.
Tänk på att inte byta för mycket vatten när du städar, lätt att hela karusellen börjar om då..Lycka till!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #12 skrivet: 22 apr-09 kl 13:00 »
Gammal tråd som dykt upp :)

Mitt akvarie står logen.. köpte ny pump o allting..men gav upp då inget verkade funka.. :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Daaniel

  • Gäst
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #13 skrivet: 19 sep-09 kl 10:23 »
*Att jag släppte i fiskarna för fort?
Kan vara, men det finns mycket järn i vanligt kranvatten som kan göra att fiskarna dör, finns medel man häller i så järnet försvinner.
*Att vattnet inte var bra - fast jag aldrig annars har haft problem med vattnet, egen brunn. Hällde i så'nt där som ska göra vattnet bättre för fiskarna.
Ser inget du gjort fel här.
*Att guppy helt enkelt är känsligare nuförtiden?
Jag hade guppy för ca 1 månad sen, dom var inte alls känsliga.
*Att jag fick nå'n slags sjukdom i vattnet som drabbade dem en efter en?
Tror jag knappast på, men inte helt omöjligt.
*Att den svarta sanden egentligen är för terrarier och inte bra för fiskar?
jag hade svart och vit sand i akvariet, men kan likaväl vara sand som är till terrarier.
*Att jag inte kokade sand + rötter efter förra ägaren och fick med nå'n skit därifrån?
Tror mest på detta att personen du köpte av kan ha haft någon sjukdom och sedan sålt det, man bör alltid koka sakerna innan man lägger ned dom , även om dom är nya från djuraffären.

Kan även vara så att förra ägaren kanske råkat tappa ned någon vätska i sanden?

Mvh Daniel

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 23:18 »
Vi har provat det mesta i fiskväg etc.
Haft en del sjukdommar etc. Problemet är vårt vatten då vi bor på landet.
Måste hela tiden vara vungen att tillsätta massa vätskor å pulver för att få rätt ph etc.
Trots detta dog massor hela tiden.
Tillslut frågade jag killen i djuraffären om det inte fanns fiskar som trivs i vårt vatten och inte tvärt om.
Han rådde oss att skaffa Ciklider, vilket vi gjorde. 3 olika sorter och 3 av varje + en mal för att hålla bort algerna.
Alla lever och frodas och dessutom ökar dom i mängd då dom har skaffat yngel.
Mkt tåliga och vackra. men glupska så inget smått ska vara i akvariumet ihop m dom.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #15 skrivet: 20 nov-09 kl 18:14 »
En mycket viktig sak när det gäller vattnet i akvariet är att det inte innehåller för mycket nitrit. Fiskarna blir sjuka av det och simmer upp och ner och hur som helst till slut kvävs dom. Varje gång man städar akvariet eller rensar pumpen bör man tillföra nitritdämpare. Att använda varmvatten när man sköljer filtren och varmvatten till påfyllnad var ett misstag jag gjorde för många år sedan när jag fick mitt första akvarium. Nu är jag mycket noga med att tillföra medel mot för mycket nitrit varje gång jag tillför vatten eller sköljer filtren.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

bea

  • Inlägg: 790
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #16 skrivet: 20 nov-09 kl 22:03 »
Nu vet jag inte riktigt vad du har för vatten...Men jag har oxå varit för ivrig flertalet ggr aldrig att det som hände med dina fiskar hänt hos mig!
Det enda medel som jag överhuvudtaget tillsätter är extozon salt (osäker på stavningen)
Men det känns konstigt att du ska behöva tillsätta saker om du inte har fel på vattnet, hade du samma vatten källa förra gången du hade akvarie igång?
Guppi är inte känsligare nu om du inte fått köpa kassa exemplar.
Mina ynglar av sig som f-n!!
Växterna hade jag inte slängt ....förr eller senare komer man att få sniglar med växterna!

Daaniel

  • Gäst
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #17 skrivet: 20 nov-09 kl 22:24 »
jag har aldrig haft i några medel i vattnet som ska göra vattnet "renare" mina fiskar flever friskt och glatt endå...

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Akvarieråd önskas!
« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 10:31 »
Har man bara fått rätt "bakterieflora" i vattnet behöver man knappt göra rent det. Att det blir rätt flora beror lite på hur mycket ljustimmar man har växternas förmåga till rening och vattnets kvalitet. Har inte bytt vatten på två år, bara "städat" lite på botten och tillför nytt vatten när vattennivån sjunker.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser