Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra smör  (läst 2044 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Göra smör
« skrivet: 11 jul-04 kl 20:09 »
Sen ett tag tillbaka har vi börjat köpa mjölk från en bonde i byn som har några kor. Idag bestämde jag mej för att prova att göra smör. Jag läste här på hemsidan hur man gör och tänkte ändå att det nog tog tid och var lite komplicerat, men ville ändå prova.

Det tog 5 minuter och såhär gjorde jag:

Mjölken som vi hämtade igår skummades på grädden idag. Det blev 5 dl grädde på 5 l mjölk. Sen hällde jag grädden i matberedaren och vispade med en "vispskiva" i någon minut tills det istället för grädde plötsligt fanns en fin smörklump och vassla. Jag sköljde ur smöret med vatten och saltade. Det blev ca 140 g smör. Klart!

Tänk att motståndet alltid sitter i huvudet!

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Göra smör
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 23:21 »
Blir det smör man har på mackan (typ bregott smör), eller baksmör (magarin)?  :)
Kul att det gick bra!
Dv. höns, undulater & ragdoll

 

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Göra smör
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 23:23 »
Blir det smör man har på mackan (typ bregott smör), eller baksmör (magarin)?  :)
Kul att det gick bra!

Glöm det jag sa.
Självklart blir det baksmör, man har ju rapsolja i smörgåsmagarin!  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
Emil Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser