Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett skattesystem som passar för självhushållare  (läst 24961 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Ett skattesystem som passar för självhushållare
« skrivet: 14 sep-05 kl 07:07 »
Som ni vet arbetar heltidsarbetande lönearbetare fram till augusti- september för skatten och får sedan själv behålla resten.

Med TIDSRELATERAD BESKATTNING skulle man få en bokstavlig innebörd i begreppet "skattefridagen".

Med den utformning jag tänker mig, är skatten lika för alla men inte nominellt eller som procent av inkomsten utan räknat i arbetad tid och med existensminimum som grundavdrag.

Den skatt man belastas med, blir alltså ens timinkomst gånger den fastställda tiden minus existensminimum.

Har man ett lågavlönat eller inget jobb och vill vara delaktig i samhällets nyttigheter, presterar man istället sin skatt i form av en arbetsinsats under den fastställda tiden mot existensminimum.
Vill gärna höra era reaktioner på denna idé.
« Senast ändrad: 15 sep-08 kl 06:39 av Bo »

 

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #1 skrivet: 14 sep-05 kl 11:28 »

Hej.
Kräver en stunds eftertanke, kan inte svara på en gång, principen är ny för mig.

Mikael Perman.

Bo

  • Inlägg: 4238
På närmare håll
« Svar #2 skrivet: 08 okt-05 kl 08:29 »
här: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=1;action=display;threadid=5417

Den debatten är låst så kommentera här istället.

Bo

  • Inlägg: 4238
Att jag luftar idén här
« Svar #3 skrivet: 13 okt-05 kl 08:51 »
är ju för att mycket av poängen med självhushållningen vilar på att den är skattefri.

Har ni garderat er för eventualiteten att detta inte varar för evigt?

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #4 skrivet: 13 okt-05 kl 09:25 »
Hej Bo,

jag är kanske lite trög i skallen, men jag förstår inte hur självhushållningen skulle kunna beskattas. Kan du utveckla detta lite mera?

/droliver


Alva

  • Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #5 skrivet: 13 okt-05 kl 09:50 »
Morron...
Jag kan livlig föreställa mig att man framöver hittar sätt att beskatta även självhushållning. Redan nu beskattas eller tas det ju ut avgifter för sådant som man skulle kunna tycka att staten inte har med att göra. Eller kommunen.
I somliga kommuner är den tekniska nämnden synnerligen innovativa när det gäller att hitta vägar att avgiftsbelägga allt mellan himmel och jord.
Som exempelvis kompostering, iof sig en engångsavgift, men ändå...
Nu är jag långt ifrån insatt i de här frågorna, men man behöver kanske inte så mycket fantasi för att föreställa sig hur även detta skulle kunna regleras hårdare...
Ann

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #6 skrivet: 13 okt-05 kl 10:30 »
Komposteringsavgift???

Vem hittar på sånt? Bor du i Danderyd?

Själv bor jag i Norrtälje-kommun. Där kan du anmäla att du har kompost och minskar på så sätt sophämtningsavgiften :) (I alla fall när komposten uppfyller vissa byrokrat-krav)

/droliver

pALOma del sOL

  • Inlägg: 161
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #7 skrivet: 13 okt-05 kl 11:36 »
Säg mig varför snackas det bara om existensminimum?

existens maximum...är det inte det vi skall eftersträva? *ler*

Medborgarlön borde instiftas...på ett existensminimum som hade garanterat mängder med människor som mig ett existens maximum.. för det är friheten som är helig.. allt detta snack om att man skall prestera för att få existera är totalt BULLSHIT... åtminstone så länge prestation = värdet man genererar rent materiellt...

Att vara en riktigt god vän och själavårdare då? Där människor dumpar sina problem eller får dem lösta...de ting som får många människor att ticka och gå runt idag... räknas dessa anonyma människor in i tankarna?

Staten borde ge ALLA arbetslösa i Sverige praktikstatusen som positiva glädjespridare... ett yrke...med fokus på att glädja sina medmänniskor och rent kreativt försöka göra roliga ting i sina egna hemkommuner...

vad tror ni? *skratt*

kanske hade utvecklingen efter ett år... äntligen planat ut lite och gett oss ett andrum för de verkligt viktiga sakerna i livet? Eller? perspektiv...

Ni talar om tekniska detaljer för att lösa olika ting...vars grundfundament redan är fuck up...

Man kan ju försöka måla över de vita fläckarna... men en flugsvamp är likförbannat fortfarande en flugsvamp.

Babylon måste falla...kapitalismen likaså...

dessutom är skatt ett totalt meningslöst påfund... INTE i det kapitalistiska systemet där måste den existera... men i ett riktigt fungerande samhälle... där skall fokus bort från skatt etc..

Och folk skall tjäna lika mycket oavsett jobb, utbildning och position...

Sådana ting skall inte sökas för en jakt på kapital...utan val efter intresse... att syssla med ett yrke man är intresserad av är ett privilegie...

det är skit jobben som i så fall skall premieras med högre lön...!

But I guess no one understand...

Liksom det konstiga faktum att vi inte har gratis utbildning, sjukvård, barnomsorg, äldreomsorg, tandvård, mat mm...

Våra politiker har inte under 12'000år lyckats föra denna planet ett steg närmre en administration som accepterar alla människor för vad dom är och visar alla invånare på planeten att de är värda något..

Fan det är ju så sjukt!!!

Ni har inte ett tänkande där alla är fullt ut accepterade för vad de är... för ni deltar alla i en samhällstruktur som i GRUNDFUNDAMENTET ÄR DJUPT RASISTISKT!!!

BORT med mattematiken, statistiken och procenten!!! Ni talar om människor... har ni förstått detta överhuvudtaget?

Alva

  • Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #8 skrivet: 13 okt-05 kl 12:25 »
Komposteringsavgiften finns i Lilla Edets kommun. Där får man skicka in en detaljerad ritning på sin kompost, om man nu vill bygga en själv, eller kopia på den man köpt. Därtill kommer en engångsavgift plus eventuellt "kontrollbesök" ! Skall tillläggas att detta inte gällde tätbebyggt område, det skulle man kunna förstå, utan landsbygden.
Hur det ser ut i övriga landet vet jag inte.
Men jag tror att kommunerna har lite olika system. Tanums kommun tar tex betalt för allt man för till tippen, sen sorteras det och tjänas på igen, inte heller får man ta något man finner där med sig. Bra eller dåligt ?
Jag tror ju att det innebär att många struntar i att åka dit och slänger sin skit någon annanstans. De som använder den är nog till stor del de som redan har ett miljömedvetande.
Å andra sidan så...
I Sotenäs kommun är tex sopavgiften 2 ggr så hög som i Tanums kommun där man dessutom kan välja att ha hämtning en g i kvartalet, medans man i Sotenäs hade hämtning varannan vecka vilket innebar (för min del) att de tömde en tom tunna....
Osv....
Ann

pALOma del sOL

  • Inlägg: 161
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #9 skrivet: 13 okt-05 kl 12:47 »
Handlade denna tråden om kompostering Alva?

Bo

  • Inlägg: 4238
För en som tänker positivt
« Svar #10 skrivet: 13 okt-05 kl 13:37 »
är det ju självklart att även självhushållaren vill bidra till att hålla den skattefinansierade sektorn igång.

P g a att man inte har inkomster, måste detta bidrag då bestå i en arbetsinsats.

Rimligt är då att tänka sig att den tid man bidrar med då motsvarar samma andel av årsarbetstiden som en löntagare får ägna åt att tjäna ihop till skatten vilket nu är mellan 50 och 65%.

Att formulera denna princip i en skattelag är ju bara för att inte egoisterna och smitarna skall slippa undan. Vi andra ställer ju upp ändå, om vi finner principen i enlighet med vad vi finner rätt och riktigt.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #11 skrivet: 13 okt-05 kl 14:30 »
Jag fattar inte riktigt. Menar du att eftersom självhushållare ofta har taskig inkomst, så bidrar de inte med så mycket kosing till samhället, och bör istället ställa upp med tid? Som gratis barnpassare på dagis, gratis gräsmatteklippare, etc?

Bo

  • Inlägg: 4238
Något ditåt ja
« Svar #12 skrivet: 13 okt-05 kl 14:59 »
Eller om man formulerar det så: En löntagare och en självhushållare som är lika kompetenta och lever på samma välståndsnivå bör rimligtvis bidra lika mycket till att hålla den skattefinansierade sektorn igång.

En löntagare jobbar fram till på höstkanten med att tjäna ihop 100 000 till skatten innan han sen får behålla resten själv och självhushållaren får jobba samma tid inom vård, skola, omsorg, kriminalvård, ordningsmakten eller försvaret.

Säkert är att man med denna ordning kunde få en bredare uppslutning för krav på lägre skattetryck.

dan_t

  • Gäst
Re:Något ditåt ja
« Svar #13 skrivet: 14 okt-05 kl 19:03 »
Eller om man formulerar det så: En löntagare och en självhushållare som är lika kompetenta och lever på samma välståndsnivå bör rimligtvis bidra lika mycket till att hålla den skattefinansierade sektorn igång.
Grejen är ju att de flesta självhushållare lever på en lägre nivå, med lägre disponibel inkomst efter skatt.

Dessutom varför ska hela den skattefinasierade sektor hållas igång?
Byråkraterna kan göra något meningsfullt i stället för att besvära folk! ;)

Bo

  • Inlägg: 4238
Man väljer ju
« Svar #14 skrivet: 14 okt-05 kl 19:35 »
själv livsstil. Om man är kompetent nog att klara av ett normalavlönat arbete men istället väljer ett liv med husbehovsodling, jakt och fiske och pula med huset, är det ju för att man får en jämförbar eller högre totalstandard än med lönearbete.

Därmed har man väl inte valt bort åldringsvård, sjukvård åt obemedlade, skola åt alla barn, försvar, rättsordning och allt annat som kostar tid och möda och nu betalas med skatterna.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #15 skrivet: 14 okt-05 kl 22:17 »

Hej Bo.
I konsekvensens namn i ditt system, så borde alla som INTE röker betala extra straffskatt, eftersom de inte bidrar lika mycket.

Mikael Perman.

Bo

  • Inlägg: 4238
Under din nivå
« Svar #16 skrivet: 15 okt-05 kl 08:04 »
- Man belastar ju inte produktivt lönearbete med skatt för att straffa bort det och styra utvecklingen mot självhushållning.


Bo

  • Inlägg: 4238
För de två% som menar att det inte behövs
« Svar #17 skrivet: 15 okt-05 kl 12:08 »
några skatter alls eller skattefinansierad verksamhet, är såklart mitt arbete förfelat med att hitta ett skattesystem som inte perverterar ekonomin.

De två procenten och andra som vill maximera den enskildes makt över sin tillvaro och alltså minimera andra maktorgans utrymme, kan ändå ha mycket utbyte av att ta del av mina problemlösningar som alla ytterst handlar om detta.

Obligatorisk brottsförsäkring erbjuder t ex i förlängningen en självfinansierad rättsordning.



« Senast ändrad: 16 okt-05 kl 15:51 av Bo »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #18 skrivet: 15 okt-05 kl 14:15 »

Hej Bo.
Låt oss titta lite på energifrågan, i förhållande till skatterna.

Först av allt, så är det ju en utopi att alla skulle beskattas med en viss procent av sin tid. Det skulle vara oerhört effektivitetshämmande, om inte annat ur just själva samhällets synvinkel. med andra ord, ditt skattesystem kommer åstadkomma en "forna öststatskollaps" av ekonomin.

Och som det är nu betalar ju inte alla SAMMA procenthalt i skatt heller, inte ens om de har lika hög inkomst och liknande förutsättningar. Så helt lika skatt är en utopi, vare sig det är lika skatt i pengar eller i tid eller i kanelbullar.


För att beskriva ett exempel:
Säg att en person väljer att använda sina pengar till att köpa en solfångare, som han sätter upp på taket och skaffar sig gratis värmne eller el, som inte har någon energiskatt.

I vårt NUVARANDE skattesystem så vinner man på att göra detta, för man tjänar pengar på det. Det är precis vad som får många att göra det. Och i takt med ökade energipriser, kommer allt fler att göra det.

I det framtida skattesystemet som DU skisserar däremot, skulle man inte vinna något alls på att köpa in solfångare. Eftersom den ABSOLUT STÖRSTA delen av vinsten ÄR JUST den mindre skatt man betalar på solfångare (moms och eventuellt lite fastighetsskatt).

Möjligen skulle man kunna vinna en smula på att själva energipriset UTAN skatt skulle vara lägre för solfångarenergin än för inköpt olje-energi. Men den skillnaden är inte alls lika stor som sagt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

På motsvarande sätt kan jag spara pengar genom att brygga mitt öl och mitt vin själv.

Jag kan spara pengar på att inte röka.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Så för att summera, ditt skattesystem är I PRAKTIKEN precis tvärt emot vad som är bra för att öka självhushållningen och den alternativa energianvändningen.

Det är inte ett system FÖR självhushållning, utan MOT självhushållning.

Med andra ord, ditt skattesystem är som konstruerat för de personer som tycker att självhushållare är ena riktiga snyltare, och smitare, som inte betalar så mycket i skatt, och väljer att leva med mindre utgifter.

Och det är väl en alldeles träffande beskrivning på vad du verkar tycka i det stora hela.

Mikael Perman.

Bo

  • Inlägg: 4238
Förvirrat!
« Svar #19 skrivet: 15 okt-05 kl 16:28 »
Själv är jag en smitare som utnyttjar det befintliga systemet och gör det bästa av läget. - Mitt välstånd består främst i gott om tid och bestämma själv.

Samtidigt inser jag ju det groteskt orättvisa i att en löntagare måste ägna merparten av sin produktiva tid till att betala gemensamma samhällsangelägenheter medan jag och alla andra som bygger vårt välstånd på annat än att tjäna pengar, slipper undan och kan ägna hela vår produktiva tid åt oss själva och våra anhöriga.

Styrningen mot miljövänligare energiproduktion har sin korrekta lösning i att belasta alla former av energiproduktion med deras miljökostnader. - Liksom all annan produktion. - Då räcker prislappen som miljömärkning.

Att betala skatt med sin tid (- med det fastställda antalet timmar per år gånger timlönen minus existensminimum, - som jag föreslår och ersätta alla försörjningsbidrag med samma tids garanterat arbete mot existensminimum) skulle radera alla oönskade marginaleffekter för alla.

Utbytet för en löntagare av en extra arbetad timme skulle vara det samma som arbetsgivarens lönekostnad.

(- Alltså om man även köper min idé om individuella trygghetskapital för ledighetsförsörjningen.)

« Senast ändrad: 15 okt-05 kl 16:39 av Bo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser