Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta kastanj  (läst 3745 gånger)

Henketrädgård

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Äkta kastanj
« skrivet: 23 jan-20 kl 22:46 »
Har planerat att plantera ett castanea sativa, äkta kastanj, på en yta som är upphöjd. Jag har grävt ut där jag tänkte plantera och upptäckte då varför det är upphöjt. Tidigare ägare har lagt jord här förmodligen när de har dränerat. Detta innebär att det är rätt mkt alvjord i övre lagret. Jag blandade ner en hink med bokashi och täckte med fermenterat löv. Nu undrar jag dock om det räcker eller om det är dumt att plantera trädet här?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äkta kastanj
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 22:49 »
Äkta kastanj är inte speciellt krävande på jord så det går nog bra. Den skickar iväg rötterna dit det den vill ha finns.

Henketrädgård

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Äkta kastanj
« Svar #2 skrivet: 24 jan-20 kl 22:59 »
Äkta kastanj är inte speciellt krävande på jord så det går nog bra. Den skickar iväg rötterna dit det den vill ha finns.

Så bra, då fortsätter jag enligt plan i vår :)

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Äkta kastanj
« Svar #3 skrivet: 25 mar-20 kl 23:20 »
Svårigheten med äkta kastanj är inte övervintringen utan om de hinner mogna i tid.

I mellaneruropa är det knappt att de hinner att mogna. Här i Sverige blir det troligen ännu svårare....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äkta kastanj
« Svar #4 skrivet: 26 mar-20 kl 01:06 »
Mina tre träd kommer från nötter som växte på ett träd i Stockholm, så nog hinner de mogna. Åtminstone vissa år, om det är en lång och varm sommar som 2018 är det inga problem. Sedan blir kanske inte nötterna fullt så stora som nere i Europa, men fullt ätbara.

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Äkta kastanj
« Svar #5 skrivet: 26 mar-20 kl 08:09 »
Det lär finnas några träd här också, motsvarande svensk zon 2-3. Jag har varit lite sugen på att testa men ärligt talat, är det inte lite överskattat med rostade kastanjer? Kastanjemjöl däremot är spännande. I Frankrike bakar de en kaka som otroligt nog smakar lite Kalles när man biter i den. Det är häftigt, men gott? Njaeee...
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äkta kastanj
« Svar #6 skrivet: 26 mar-20 kl 10:22 »
Jag har aldrig ätit kastanjer så jag vet inte hur de smakar. Skulle de smaka blä är det ändå inga problem, det är rätt kul att se ekorrarna springa omkring och plocka dom också. Fast jag får inga, det är bara ett av mina träd som är stort nog att blomma ännu och utan befruktning blir det (nästan) inga nötter.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Äkta kastanj
« Svar #7 skrivet: 28 mar-20 kl 13:52 »
Här är en annan kastanje-tråd, två sidor bort. Det var många inlägg där så kanske den kan bringa lite ljus och hjälpsam information?

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=28178.0
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser