Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen popcorn  (läst 18117 gånger)

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
Göra egen popcorn
« skrivet: 24 apr-09 kl 08:56 »
jag tänkte odla egen majs i sommar. Tror ni att det går att göra egna popcorn av majsen sedan? är det endast att torka kolvarna?

Är det någon som provat innan?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Göra egen popcorn
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 10:18 »
Jag tror att det är en särskild sorts majs som man kan poppa. Vanlig söt majs tror jag inte funkar... fast jag vet inte... Jag har i alla fall sett fröpåsar med popcorn-majs, och kolvarna som var på bilden på fröpåsen såg inte ut som vanlig majs. Den var mycket mörkare, inte så klart gul som den annars är.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Göra egen popcorn
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 10:23 »
Jag satte röd popcornsmajs förra året, men jag har inte lyckats med poppningen. Tror att de skulle behövt mycket mer sol och värme för att utvecklas ordentligt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Göra egen popcorn
« Svar #3 skrivet: 24 apr-09 kl 12:35 »
ok, tack för era svar. jag får göra något annat av mina (förhoppninsvis) många majskolvar. :)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Göra egen popcorn
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 12:57 »
Jag har också provat att odla popkornsmajs. Fast kolvarna utvecklades inte lika fint som de vanliga och popkornen blev små och hårda - de som överhuvudtaget poppade...

// Acleja

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Göra egen popcorn
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 21:25 »
Finns väl mer eller mindre lämplig majs för popcorn, men en speciell  popcornsmajs(sort) finns nog inte. Jag har med framgång poppat foderemajs sedan barnsben.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Göra egen popcorn
« Svar #6 skrivet: 25 apr-09 kl 10:43 »
Finns väl mer eller mindre lämplig majs för popcorn, men en speciell  popcornsmajs(sort) finns nog inte. Jag har med framgång poppat foderemajs sedan barnsben.

Jag vet inte hur det ligger till i själva verket, men det finns fröpåsar som det står popkornsmajs på. Om det är ett sätt att sälja vanlig majs lite dyrare till mindre vetande - det vet jag som sagt inte. I vilket fall skiljde den sig markant från den "vanliga" sorten som jag odlade samtidigt. Kanske hade den vanliga och billigare sorten t o m poppat bättre...  ::)

// Acleja

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Göra egen popcorn
« Svar #7 skrivet: 02 apr-18 kl 12:45 »
Jag är också inne på egna popcorn. Sommaren i år blir i österrike, så klimatet ska inte vara nåt problem. Borde det inte funka att sätta popcornmajs från butiken? Det finns ekologisk på mitt coop :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra egen popcorn
« Svar #8 skrivet: 02 apr-18 kl 12:57 »
Popcornmajs har ett hårdare skal för att kunna bygga tryck nog att poppa. Sötmajsen har ett mjukare skal som inte håller för trycket utan går sönder innan, mycket för att den ska vara behaglig att äta

Chilliscoutern

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Göra egen popcorn
« Svar #9 skrivet: 27 apr-18 kl 15:31 »
kika in på denna länk, hade det mesta om just majsodling osv!

http://www.runabergsfroer.se/?m=86


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser