Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite om fasaner  (läst 38288 gånger)

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
Lite om fasaner
« skrivet: 04 nov-09 kl 21:49 »
Jag är absolut INGEN expert :-[ men har kläckt, fött upp lite fasaner och även rapphöns.
Jag köpte mina första dvärghöns för att de skulle ruva fram fasanerna och rappisarna, men INTE! Utan det blev kläckare som gällde!
Peppar, peppar så var nästan alla ägg fertila, kläckningen gick VÄLDIGT bra också. Så det blev rejält med kycklingar, både efter fasanerna och rapphönsen.
Det tar ca 24 dagar innan de kläcks, lite längre än hönsen.
Jag började med att ge dom mat för finkar. Dvs fågelmat som du kan köpa på ICA eller vanlig affär. Det är bra med lite mindre fröer till speciellt rappisarna.
Sedan så MÅSTE man tänka på vatten! Vatten och dessa kycklingar går INTE väl ihop!
Jag har ett litet glaslock, i den lägger jag en glasburk upp och ner. Det blir bara lite vatten, inte djupt eller brett.
Jag har hört att de skall kunna somna var som helst tom i vattnet och då kunna drunkna. Peppar, peppar! Det har jag aldrig behöft uppleva, men, för stor yta med vatten, ja, då har jag haft små blöta, frusna rappisar som jag har fått torka i kläckaren igen! :o ;D
Jag har låtit dom gå på fin sand.
Hela tiden ser jag till att dom är sysselsatta med något. Att de kan få lite hö, gräs eller något att pyssla med. Speciellt fasanerna, som har en rejäl näbb och gärna kan gå på varandra!
Jag har hellre färre och de får större yta, än många och trångt!
Sedan har jag diverse 2gömställen" för dom. Sätter ut gran"ruskor" utefter väggarna för skydd, så de kan komma undan.
Någon har sagt mig att börjar de hacka på varandra, släng in nässlor. Sagt och gjort!
Jag ger dom nu på hösten äpplen, morötter, allt vad dom gillar att äta.
Fodermässigt ger jag mina Fasan hög, lite kornkross, vete, även majs.
I min voljär finns det kapade björkar, granar och syrenbuskar. Jag märker att de gillar att sitta uppe i dom, så det är bra att ha.

Ja, detta var lite om mina fasaner.
Jag hade en mångårig fjäderfäuppfödare här. Han sa "väldigt vad dina fasaner är lugna"! Det tar jag som ett gott betyg! :D
Som sagt, tror att speciellt fasanerna behöver aktivitet mer än rappisarna!
Det finns säkert någon mera som har en massa mera erfarenheter.................!
Något annat så svarar jag gärna på det!
Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Lite om fasaner
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 22:00 »
För ett par år sedan fick jag tips om att ha vatten i en vanlig sådan där man fryser in isbitar i. Helt suveränt!

Jag har inga fasaner, men jag praktiserar detta på kycklingarna ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Lite om fasaner
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 22:21 »
ooh, tack så mycket!! jätte bra info :D finns ju internet också, men tyckerom att höra erfarenheter från er här på alternativ också :D tror inte det är så många som har fasaner här.. eller? kom fram med er då isådana fall ;D

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 22:54 »
För ett par år sedan fick jag tips om att ha vatten i en vanlig sådan där man fryser in isbitar i. Helt suveränt!

Jag har inga fasaner, men jag praktiserar detta på kycklingarna ;)

Jennyt

Det där var ett bra tips..håller på och styr med stenar i fat i stället men from nu så är det isbitsfrysare som gäller
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Lite om fasaner
« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 09:49 »
För ett par år sedan fick jag tips om att ha vatten i en vanlig sådan där man fryser in isbitar i. Helt suveränt!

Jag har inga fasaner, men jag praktiserar detta på kycklingarna ;)

Jennyt

Nu vet jag inte om jag tänker på rätt grej man fryser in iskuber i, men är det inte den som om du fyller den med vatten och ställer ner den till kycklingarna så har dom möjligheter att trampa just i vattnet och smutsar ner.

Jag anv. en liten skål eller en liten konservburk som är låg i kanten, lägger några småstenar och vänder upp och ned på en flaska vatten. Då har dom bara möjlighet att dricka fast inte trampa i vattnet.

Det är som du skriver Mimmi att det är viktigt för fasaner och rapphöns att vara sysslosamma

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #5 skrivet: 05 nov-09 kl 11:26 »
problemet är inte att dom skitar ner i vattnet, det är normalt..däremot kan dom svårligen kasta sig i och dränka sig, gäller alla kycklingar men framförallt suicidala ;) rapphönskycklingar
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #6 skrivet: 05 nov-09 kl 13:15 »
Ja dels att dom kan ju somna och dränka sig i vattnet.
Men även att dom blöter ner sig och blir kalla!
Så just vattnet är MYCKET viktig del speciellt när de gäller de pyttesmå Rappisarna!
Men det är bättre med minimalt med vatten och byte ofta än att dom drunknar eller att det blir "förorenat"!
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #7 skrivet: 05 nov-09 kl 13:20 »
Här är en bild på en nykläckt rappiskyckling till vänster och en ringfasans kyckling till höger. ;D
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Lite om fasaner
« Svar #8 skrivet: 05 nov-09 kl 13:50 »
ooh, vad gulliga!!   :-*  :-*

bea

  • Inlägg: 790
SV: Lite om fasaner
« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 14:14 »
Är det svårare att kläcka fram rapphöns och fasaner än höns kycklingar ....tex är dom känsligare.
Blir bra sugen på att testa detta har höns och vaktlar.....men fjäderfä kan man aldrig få för många av ;)

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Lite om fasaner
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 14:17 »
tydligen så är befruktningen och kläckresultat vääldigt bra på fasan ägg. är ju bra :D

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 14:20 »
Detta är ju vilda djur. Det är skillnad mör hönsen som är tamdjur.
Själva kläckningen tycker inte jag var så svår men de kräver mera passning, mera uppmärksamhet.
Men vet man om det här med att vatten och rappisar-fasaner är inte en bra kombination, att det kräver mera passande så har man vunnit mycket.
Sedan så lägger ju rappisarna och fasanerna bara ägg en period/år.
Rappisarna lever i par, fasanerna är mera som höns, du kan ha en tupp till många hönor.
Men sedan är det som sagt mera aktivering som jag ser det för tex fasanerna, för att de skall må riktigt bra.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #12 skrivet: 05 nov-09 kl 16:12 »
de första 3-4 dagarna så brukar jag byta startfoder(fuktat) och vatten 6 ggr/dygn..sen fram till 10 dygn 4 ggr/dygn..när dom är 10 dygn gamla och dom börjar få gå ut korta stunder äter/dricker dom ur automater och då byter jag vatten/kollar automaterna 3 ggr/dag fram till 6 veckor då blir det 2 ggr per dygn..viktigt att hålla rent i vattnet/fuktat startfoder första tiden för att undvika infektioner och spridning av cocc..jag fuktar startfodret första veckan på sprättfat så att dom får i sig näring och vätska när dom äter sen brukar dom ha lärt sig äta-dricka..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Lite om fasaner
« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 18:19 »
problemet är ju det att alla har tyvärr inte tid med det. nu är det ju endel här på alt. som är hemma jämt. men som våran familj där vi kommer hm ca 5 varje dag så blir det svårt att byta vatten m.m mer än 2 gånger per dag..

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #14 skrivet: 05 nov-09 kl 18:28 »
Min erfarenhet är att fasan och rapphönskycklingar är betydligt mer infektionskänsliga(avföring i dricksvattnet) än vanliga kycklingar..tror att 2 ggr för dag är för lite för fasankycklingar..nån annan som testat det första tiden, dvs 2 ggr/dag?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #15 skrivet: 05 nov-09 kl 18:51 »
Eftersom jag har så lite vatten i skålen, så fyller jag ju på OFTA! Så, nej!
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

 

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 18:58 »
sen brukar jag rätt tidigt leta upp svartmyrbon under stenar..samla dom små krabaterna i glasburkar och ge 2-3 ggr per dag när dom är ca 1 vecka för att förhindra fjäderätning/hackning..kul att se hur fokade dom är när dom jagar myror..granruskor åker oxå in i ringen vid den här tiden för att hålla dom sysselsatta med annat än att hacka på varandra..brukar funka bra fram till 3 veckor när dom första med kala fläckar på ryggen bruka dyka upp, då är det näbbringar, bitterspray på vingspetsar och ryggen och mer "space" som gäller..mycket viktigt att motverka kannibalism hos fasaner annars får man ett litet helvete.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Lite om fasaner
« Svar #17 skrivet: 05 nov-09 kl 19:06 »
har läst att man även kan hålla dom små sysselsatta genom att du lägger tex en banan i en burk, sedan lägger du ett när ovanför (så att dom inte kommer i), och efter ett litet tag kommer det kläckas massa mina bananflugor ;D men kanske inte funkar så här sent på året?

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #18 skrivet: 05 nov-09 kl 19:10 »
Peppar, peppar har jag bara varit ute för att dom när dom är lite äldre, kan bita i varandras stjärtfjädrar.
Då sa någon att man skall slänga in brännäslor till dom. Då böir dom sysselsatta av detta.
Så hittills har det funkat toppen. Mina har inga näbbringar.

Bitterspray, vad får du tag på det? Hur funkar det?
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #19 skrivet: 05 nov-09 kl 19:46 »
Köper från Polen..innehåller världens bittraste ämne(kommer inte ihåg vad det heter) funkar bra i kombination med blåspray(för hästar) färgar hudytan blå(behandla alla fasaner) då ser inte hackarna naken hud som triggar dom att fortsätta hacka på de värst utsatta plus att om dom hackar så smakar det fan  :-X

Hackningsproblem handlar främst om brist på stimulans(fodersök är ju bortrationaliserat i modern fasanuppfödning) och för många fåglar på för liten yta men..en klart större benägenhet för hackning kan ses hos fasaner jämfört med tamhöns. Torkade nässlor kör jag oxå med

Jag kläcker fram ca 1000 fasankycklingar/år och säljer lika många ägg..hälften av dessa säljs som daggamla och ca 300 säljs som 6-8 veckors..dom 200 jag har kvar för nästa säsongs avel rör sig på 220 kvm voljär fram till ca 15-18 veckor då tuppöverskottet sälj/slaktas..har runt 90 hönor och 20 tuppar på 220 kvm över vintern.

När jag tagit ca 20 ägg från varje höna(slutet av maj) så säljer jag avelsfåglarna för utsättning i grupper om 4 hönor/1 tupp(pris 500:-) då kan dom teoretiskt få en kull i frihet(jag skriver i teorin för det gäller att erbjuda mycket bra förutsättningar men hård jakt på predatorer, skydd och mat för att det ska bli några "vilda" kycklingar)
« Senast ändrad: 05 nov-09 kl 19:48 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser