Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mark för plantering i Östergötland  (läst 1539 gånger)

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
Mark för plantering i Östergötland
« skrivet: 28 dec-18 kl 06:18 »
Hej Alla Alternativare

Är med i en klimatkompenseringsförening som kommer att plantera skogsplantor våren 2019. Vi letar efter mark att sätta våra plantor på. Om du har någon bit mark som inte används till produktion så kommer vi ut i april och planterar. Vi har idag tillgång till 3ha, men behöver mera plats för våra plantor. Vi utgår från Linköping och en rimlig radie är väll typ 5 mil.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #1 skrivet: 28 dec-18 kl 14:41 »
Vad är det för slags mark ni planterar på?

Vad för slag träd tänker ni er att plantera?

Köper ni också plantorna?

Vilka boniteter handlar det om?

Det finns egentligen inte så mycket rimlig mark att plantera på. Få markägare vill dessutom att någon annan än de själva, ska avgöra sortval, plantval, fröval och planteringsmetod.

Att plantera igen betesmark är väldigt oklokt, eftersom det är mark som är viktig för den biologiska mångfalden, samt att den redan är en kolsänka, i form av permanent gräsmark med inslag av träd och buskar. Sådan mark bör helst betas, eftersom tramp av djur, insektslivet som djurens gödsel ger upphov till, samt frön som behöver passera djurmage för att gro, behövs för att bevara den biologiska mångfalden.

Att plocka bort åkermark ur produktion genom skogsplantering, är ju inte heller så vettigt, vi behöver ju producera mat.

Skogsmark, som avverkats, är markägaren skyldig att säkra återväxt på. Endera genom naturlig föryngring, eller via plantering.

Så förklara mer för mig om ert projekt, och hur det hänger ihop.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 dec-18 kl 09:14 »
Jag förstår tanken att  plantera träd för att fånga koldioxid, men i Sverige växer skog av sig självt.  T.ex. har vi en sommarstugetomt med massa träd på, men ett visst utrymme runt stugan vill vi ha öppet.  Då får man hela tiden gå och dra upp små gran- och tallplantor som har sått sig själva.

 Jag tror att det finns bättre sätt i Sverige att fånga koldioxid än att gå ut i skogen och plantera träd.  Om ni t.ex. kan förmå villaägare att låta sina gräsmattor bli ängar med högt gräs som ni sedan slår med lie åt dem.    Höet  kan komposteras, eller skänkas till folk som har kaniner eller marsvin som sällskapsdjur.  Bra inte bara för att binda koldioxid utan också för insekter och många fåglar.

 Och de som eldar brasa får kanske kolbitar kvar i askan som är bra att lägga på jorden, i sina rabatter kanske. Då binder man verkligen kol direkt.

 Och så förstås är det i Sverige enklare att låta bli att släppa ut koldioxid än att fånga in.  Om ni lyckas få folk att stanna hemma och odla grönsaker (utan gifter och konstgödning) i stället för att flyga bort blir det dubbel vinst.

Och att använda den produktion som redan finns:  Tänk alla äpplen som ligger och ruttnar i villaträdgårdar!  Vill man jobba praktiskt kan man  be att få ta hand om dem och göra must, mos och torkade äpplen.       

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-18 kl 20:53 »
Jag förstår tanken att i Sverige växer träd av sig självt och att man kan ändra sina vanor istället. Men frågan är om folk gör det? Jag vill testa idén att få människor att börja kommunicera i sina nätverk hur många träd de har planterat istället för hur många utlandsresor som de gjort.

Någon som vet hur mycket kol som betesmarker eller förväxta gräsmattor binder per år?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-18 kl 21:03 »
Om man skall plantera skog för att samla kol och rädda klimatet hoppas jag man passar på att plantera träd som gör nytta för naturen också. Alltså att man inte köper en massa granplantor bara för att de är billigast.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-19 kl 16:25 »
 Vem ska äga plantorna när de väl är satta?  Är det ni eller markägaren? Vad har ni tänkt ska ske med dem när de är fullvuxna träd?

piggetröska

  • Gäst
SV: Mark för plantering i Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-19 kl 19:14 »
Jag vill testa idén att få människor att börja kommunicera i sina nätverk hur många träd de har planterat istället för hur många utlandsresor som de gjort.

Tycker själv att det är en intressant o viktig tanke.

Jmf den sk Vi skogen i tredje världen.

Men som flera i tråden påpekar, det finns andra mycket viktiga värden som måste värnas t e x biologisk mångfald. Om vi enbart fokuserar på klimathotet och hur det skall klaras så kan vi hamna i situationen 'operationen lyckades men patienten dog'.

Ett nyligt exempel: ekologisk odling framställs som klimatfarligare än konventionell, därför att det behövs mera yta för att producera en viss mängd mat än i konventionell ( p g a mer bruk av maskiner, ev djurgödsel o s v).

MEN att konventionell odling innebär läckage av näring i haven=döda havsbottnar=på sikt ekologisk kollaps nämns inte.


INTE heller ackumeleringen av insektsbekämpningsmedel i grundvattnet som sakta men säkert ökar för varje år. Än så länge under gränsvärdena. Men om 50-100år?

Om jag har fattat det rätt så fixerar baljväxter kol i marken. Förutom att vi kan äta bönorna/ätterna så kan bladen bli biomassa som sen kan bli biodiesel. Kan det vara ett alternativ till att plantera skog på åker o äng?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser