Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värt att skaffa CNC  (läst 1144 gånger)

berne88

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
värt att skaffa CNC
« skrivet: 11 jul-19 kl 15:52 »
Jag driver idag ett minimal företag, sprutmålar möbler,kök osv osv.. lite metall också.
Det är väl en bisyssla har ett "rikitgt" jobb vid sidan av.
Men vill så klart kunna jobba mer å mer på mitt egna.
Jag har börja fundera på att tex köp in en CNC maskin för att tex fräs luckor, fönsterbrädor lite metall osv.
Vad tror ni finns det någon marknad alls för de? eller är det för smalt...
Är väl inte ofta man hör någon säga... - en CNC maskin skulle man ha. av privatpersonen

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: värt att skaffa CNC
« Svar #1 skrivet: 11 jul-19 kl 17:29 »
Jag tror marknaden är ganska liten.

när jag skaffade min minicnc hade jag massor jobb men det va innan drönarna fanns på teknikmagasinet och överallt , fräste massor drönarchassin och mindre plexiljusskyltar under ett års tid,
nu har den stått oanvänd i över 2 år.
jag är ju lite mer begränsad eftersom den klarar max 300x400 så med en större har man givetvis större marknad men frågan är hur stor.

 

Erik Granqvist

  • Inlägg: 2
SV: värt att skaffa CNC
« Svar #2 skrivet: 14 jul-19 kl 16:08 »
En bra CNC är också dyr. De där billiga från Kina brukar tydligen lämna en hel del övrigt att önska när det gäller precision. Dessutom kan du inte ta för givet att enkla CNC-maskiner kan fräsa i riktigt 3D - en del stegar istället på ett sätt som syns väldigt tydligt på slutresultatet. En tredje sak med CNC är om du någonsin behöver en reservdel - då får du räkna med att tillverka egna delar och mickla om du har en billig från Kina.
Nu har jag inte någon jätteerfarenhet från sådana apparater - jag återger vad min tvillingbror säger, som har väldigt stor erfarenhet av diverse industriteknik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare
Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser