Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?  (läst 9527 gånger)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« skrivet: 05 okt-14 kl 19:16 »
http://www.verktygforalla.se/product.html/vaxthus-pvc-folie-23x60m-138m2?ADD_TO_CART=1&category_id=5

Sambon hittade den här sidan där det fanns billiga växthus i olika storlekar, vad tror ni är det något att satsa på?

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-14 kl 22:01 »
Jag är skeptisk. Det ser plastigt och klent ut. Om det är lätt att plocka upp och ner kanske det skulle gå att sätta upp det på våren och ta ner det på hösten. Möjligtvis. Och hur lätt är det att byta plasten när den går sönder?
Det ser visserligen ut att vara dörrar på båda sidor av växthuset men jag tror ändå att ventilationen kan bli ett problem.

Visst var det billigt jämfört med "riktiga" växthus, men om det bara håller ett par år så blir det i alla fall dyra tomater.

Jag har sett att en del beställer billiga, enkla växthustunnlar från ebay, det kanske kan vara något? Här är ett tips:
http://skillnadenstradgard.blogspot.se/2014_06_01_archive.html

Jag har precis fått hem en tunnel som jag beställt från http://www.firsttunnels.co.uk/ Den verkar rejält dimensionerad och jag hoppas den håller många år. Suverän kundservice också. Det är ju dock ett lite dyrare alternativ, men ändå mycket odlingsyta för pengarna jämfört med ett glasväxthus.

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-15 kl 17:44 »
Jag köpte ett sånt från Ebay som nämns i länken till Skillnadensträdgård som mmeo länkar till ovan. Jag satte hela ställningen på en regelram och skruvade den i sex plintar. På så vis fick jag upp höjden cirka 20 cm. I höstas lossade jag hela växthuset med regelramen och sköt in två stycken hjulaxlar under det och rullade in det på logen så det står skyddat under vintern.

Jag har haft växthuset i en säsong och är nöjd (med tanke på kostnaden (ca 2600 kr ink porto) är det svårt att klaga). Än så länge har jag inte haft några problem mer än att järnkonstruktionen inte är så väl lämpad att binda upp plantor i eftersom den sviktar lite om det blir tungt.

Jag kan inte märka att plasten tagit någon skada än så länge.

andtol

  • Gäst
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-15 kl 18:02 »
Jag är också tveksam.

Men man vet aldrig. En del billiga och till synes rangliga växthus håller hur länge som helst och andra dyra fina och stabila går under i vinterstormarna.

Doris här på forumet fick sitt växthus raserat i Egonstormen. Och Fru Janssons byggplasthus höll. Man vet aldrig.

Är man händig så skulle jag nog hellre föredra att bygga ett eget växthus. Antingen av gamla fönster eller av isolerplast eller byggplast. Det finns flera projekt här i forumet. Sök gärna!

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-15 kl 19:16 »
Jag prövar att lägga upp några bilder på hur mitt ser ut.


Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-15 kl 20:36 »
Tack för bilderna! Jag har beställt ett precis likadant. Dessvärre har firman i storbritanien klantat sig på något vis med pappersarbetet och det verkar som att det blir rejält försenad leverans. Men jag har beställt till Norge, kanske har med saken att göra... Kul att se i verkligheten i alla fall.

 
Malin

Gilbert

  • Gäst
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-15 kl 22:11 »
Kan någon lägga upp en länk till en icke klantig leverantör för denna växthustunnel?

Är ebay säkert så att man får de beställda varorna?

Gilbert

  • Gäst
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #7 skrivet: 09 apr-15 kl 22:17 »
Jag menar ett sådant här tunnelväxthus. Inte så stort som jag tänkt men om man köper ett par så blir det ändå en del växthus för pengarna, bra priser jämfört med hemma.
http://www.ebay.com/itm/6m-x-3m-Poly-Tunnel-Polytunnel-Pollytunnel-Polly-Tunnel-Greenhouse-Green-House-/121603303554?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c501f2882

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #8 skrivet: 10 apr-15 kl 07:25 »
Jag beställde mitt från denna leverantören http://stores.ebay.co.uk/growurown/ hösten 2013 och det var inga problem med leveransen.

När det gäller Ebay så har jag haft problem några få gånger med leverantörer från Kina. Men då ska man bevaka sin beställning och anmäla till Ebay att man inte fått sina varor (detta måste ske inom en viss tid). Sen gör Ebay en granskning av ärendet och i mina två fall (av 632 beställningar de sista tio åren) så har jag fått tillbaka pengarna båda gångerna utan problem.

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Billigt växthus - Någon som har köpt denna modell?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-15 kl 20:12 »
Det fungerade finfint när jag beställde det hem till min syster som bor i Sverige. Det var när jag beställde det till Norge som de inte fixade leveransen. Blir krångel så fort man kommer utanför EU, det klarade de inte av ;)
Malin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Vildmarksmannen, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser