Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?  (läst 6331 gånger)

Allin

  • Gäst
Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« skrivet: 26 apr-11 kl 13:23 »
Såg den här annonsen nyss. Vet inte om det fungerar men om så vore så är det ju skönt att slippa giftet.
Många hundar tål ju inte vare sig frontline eller fästinghalsband.
Så jag lägger länken här o ni får själva avgöra dess trovärdighet.

http://www.fixodida.se/

pålle

  • Gäst
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 15:29 »
Tja dom hade ju vett att ta betalt i alla fall.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 15:37 »
ögnade bara.. såg inget pris?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

pålle

  • Gäst
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 15:39 »
ögnade bara.. såg inget pris?
Du får skrolla lite ner åt och klicka på köp.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 15:46 »
Du får skrolla lite ner åt och klicka på köp.

hahahaa okej :D
tack
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 16:10 »
Men jag hittar ingenstans doseringsmängd, först då vet man ju om det är dyrt..

pålle

  • Gäst
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 16:18 »
Men jag hittar ingenstans doseringsmängd, först då vet man ju om det är dyrt..
Tja där har du ju en poäng men om det inte står pall för väta då lär det nog bli dyrt  i alla fall för mig då dom badar i stort set var da i blad flera gånger.

anders50

  • Gäst
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #7 skrivet: 26 apr-11 kl 16:32 »
Enligt deras egen annons i senaste Jaktjournalen , sid 67, så bara bidrar medlet till att reducera antalet fästingar.  Hunden får alltså fästingar ändå och man får fortsätta kolla. Och då kvittar det, det räcker ju med en fästing om det vill sig illa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 19:00 »
Pilotstudien visade att fästingmängden minskade till en fästing var femte dag... :o

Skara djursjukhus (tror jag att det var) gjorde en studie som visade att 8 av 10 fästingar bar på Borelia...

Hur många Boreliainsjuknanden blir det under en sommarsäsong på en hund? ... När jag räknar blir det 28 st (!) Nej tack!!

Visst, det är gift i fästingmedlen, men alternativet är förskräckande >:D
Jag har haft 3 hundar sjuka samtidigt i ehrlichia, så jag vill inte råka ut för det mera... Då använde jag Frontline, som är lite mindre giftigt!!Kombinerat med vitlökspulver i maten.
2 av hundarna återhämtade sig aldrig fullt ut! (Dög inte till arbete mer)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anders50

  • Gäst
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 08:51 »

Jag har haft 3 hundar sjuka samtidigt i ehrlichia, så jag vill inte råka ut för det mera... Då använde jag Frontline, som är lite mindre giftigt!!Kombinerat med vitlökspulver i maten.
2 av hundarna återhämtade sig aldrig fullt ut! (Dög inte till arbete mer)

Använder också Frontline.  En Varghund jag hade fick Borrelia så svårt att den fick avlivas.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 13:14 »
På de långhåriga hundrana användet jag Ex-Spot och på de korthåriga Scalibur fästinghalsband...

Kraftiga grejor ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #11 skrivet: 29 apr-11 kl 23:35 »
Exspot använder jag inte, flera lundehundar har reagerat negativt på det.
Frontline fungerar tillräcklgt bra mot fästingar  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #12 skrivet: 30 apr-11 kl 07:51 »
Jag har precis börjat använda Fixodida, har inte hittat en enda fästing på hunden hittills. Har bara använt medlet i en vecka men tycker det verkar lovande då jag förrut plockade 2-3 fästingar per dag. Enligt butiken skulle jag ge henne 4 mått per dag i en månad ( mått medföljer-kryddmått) sedan trappa ned tills jag hittat en lämplig dos för just min hund, 4 mått per dag gäller hund över 10 kg och min är en Bordercollie.
Halland è bäst

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 08:28 »
Provade något i liknande burk för några sommrar sedan och vår hund fick ändå en hel del fästingar den sommaren. Vi använder en liten magnetbricka man kan sätta på halsbandet. Ska vara ofarligt och går att ha även på människor står det på. Hade denna bricka även förra sommaren och hade bara två fästingar efter det, före hade hon fler varje dag. Vill inte ha gifter på hunden då vi har småbarn hemma och behöver även ett alternativ som går att bada med då hunden älskar att simma. Känns inte heller kul att sätta något på hunden som är så giftigt att de inte får bada med det i sjön. Har tidigare provat örthalsband, då det luktar citrus blev hunden jättestressad och gick runt, runt i cirklar hemma tills vi tog av det. (är annars lugn hemma)

Sanders

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Nytt fästingmedel, kan det var något tro ?
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 09:33 »
Jag använder Fixodida Zx nu för andra år i rad (tillsammans med bärnstenshalsband) och jag är supernöjd!
Mina hundar får fortfarande fästingar IBLAND. Men det fick dem också med gift och det vägrar jag använda längre.

Jag håller med om att det är dyrt men jag handla hos www.texandterry.com som säljer en ekonomipack mot bästa pris här i sverige. På den hemsidan du hänvisar till tar dem 1000 kr. för en stor burk och det är inte direkt ekonomi om du tänker på att en liten burk kostar 250 kr. Det går 4 små burkar i en stor så priset på "ekonomi" hos dem är precis lika mycket som om du skulle köpa 4 små burkar. Hos den jag handlar betalar jag "endast" 780 kr och då blir det ekonomi.

Man bygger upp ett skydd först men efter 10 dagar ger du endast en underhållsdos. När jag märker att det kommit fler fästingar ökar jag igen under 10 dagar och sedan gå jag över till underhållsdos igen. Jag fick tipset av dem på Fixodida själv och det funkar jättebra.

Ett till viktig fördel är deras pälskvalitet som har blivit jättebra samt att det motverkar dålig andedräkt. Nej, kan inte säga mer än att jag är nöjd med pulvret och fortsätter med detta. Men jag har ju kombination av bärnstens halsband också.

Nöjd med pulvret alltså och kan bara säga: testa själv! Alla har olika meningar och erfarenheter. Hos dem jag handlade fick jag bra hjälp med hur jag skulle dosera för det är tydligen olika per hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 5 användare
von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser