Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SLE hos hund, någon erfarenhet?  (läst 8853 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SLE hos hund, någon erfarenhet?
« skrivet: 30 mar-11 kl 20:49 »
Har en schäfer hane som fått diagnosen SLE i förra veckan. Det mesta man läser tycker jag ser helt natt svart ut.
Undrar om det är någon mer som har en hund som haft eller har denna sjukdomen eller om någon har någon erfarenhet att dela med sig av.

Det började på min hund att han fick en inflammation i nosen som inte gav med sig trots två kurer med Keflex, däremot blev han himla hängig och slö. Även när han slutade med keflexen fortsatte han att vara hemskt slö och trött.
 Han började visa att han inte ville hoppa in i bilen och jag bad veterinären känna på honom om han hade ont någonstans. Han markerade kraftigt på höfter och lite rygg. Fast plåtarna var helt rena, hade fina höfter och rygg. Därför "avskrevs" det som sträckning,tränignsvärk ja någonting sådant.Han fick kortison i tabletter och lite smärtstillande.

Det togs en massa prover och veterinären ringde i fredags och berättade att han hade SLE, att hon tyvärr inte visste så mycket men att vi skulle behandla nosen även lokalt med kortisonkräm.Hon skulle konsultera någon expert och återkomma på tisdag,igår. Jag läser ju så klart allt jag kommer över och det jag läser är ju en dödsdom. Han kräks av kortisonet och det sätts ut. Väntar på att tisdag ska komma och vet ska ringa men inget hände, ringde upp själv och fick reda på att hon var borta hela denna vecka men jag skulle få tid hos en annan veterinär.
Jag tycker ju det verkar som att det har satt sig både på lederna och i huden.
Utan att ha fått någon veterinär att rådfråga känns det som att hunden ska avlivas, han har inte något värdigt hundliv så här och även om han mår hyffsat några timmar om dagen så verkar det ju som att sjukdomen till slut ska slå ut hela kroppen. Det vill inte jag utsätta min hund för när jag har möjligheten att låta honom slippa.
I morgon har vi tid hos veterinären och det ska bli skönt att få någon som kan och vet att fråga, helst vill jag ju ha hunden kvar men han ska ju så kalrt må bra då.

Liza81

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: SLE hos hund, någon erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 08:51 »
Hej,
Min 2 åriga leonbergertik misstänks ha SLE, förhoppningsvis får jag svar på blodprovet imorgon när vi ska på återbesök. Det började i mars då hon fick en kraftig inflammation i ögonen där blodkärlen växte in i hornhinnan, hon fick kortisondroppar och det blev bättre, men sedan upptäckte jag konstiga knölar på hennes kropp, som fettknölar, men för många för att vara just fettknölar på en sådan ung hund, sedan tog ögonen om och svullnade upp. Förra veckan tyckte vi att hon gick lite konstigt, vinglade, på kort tid blev det snabbt värre, hon ville inte stödja på varken höger framben eller bakben, sprang runt i vänstervarv och vinklade huvudet åt höger,när hon låg ner ville hon bara ligga på vänster sida och hade ryckningar/kramper på högra benen, jag trodde att hon fått en stroke, så vi åkte in akut till veterinären. De röntgade hela ryggen samt nacken för att se om något låg i kläm, allt såg bra ut. De kollade på knölarna och de visade sig vara inflammerade så de tog biopsi prov. De tog blodprov på allt och allt var normalt. De tog sedan ett fibro prov som visade förhöjt på antikropparna, därför skickade de iväg ett ANA prov. Hon har sedan förra veckan ätit 80 mg kortison om dagen och är bättre, men hon går fortfarande konstigt.. Jag hoppas verkligen provsvaren kommit tills imorgon och att vi får veta bättre vad detta innebär, men det känns även här som att framtiden inte ser ljus ut då hon inte kan leva ett normalt liv på två ben, eftersom benen på högersidan inte fungerar som de ska...

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: SLE hos hund, någon erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 10:17 »
usch, din hund verkar ha det riktigt jobbigt. Hur har det gått för er?
Min hund klarade ju inte kortisonet och är just nu lite bättre men fortfarande inte bra, diagnosen jag fick av första vet stämde inte riktigt. Han har DLE, "samma" sjukdom men den sitter i huden. Blodprovet var negativt för SLE men de kan ändå ha det. Just nu behandlas han för en extremt låg förhöjning av titervärdena, alltså borelia. Min hund är fortfarande konstig, vissa dagar mår han tipp topp och andra ligger han bara.
Det är hopplöst svårt när han inte visar tydligt att livet är pest, som han mådde innan var det ingen tvekan om att jag skulle avliva honom. Nu mår han ju ändå hyffsat bra men han är långt från hur han har varit. Man funderar ju på om han har ont ändå. Djur är ju så tåliga.

lisalisa

  • Inlägg: 64
SV: SLE hos hund, någon erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 03:35 »
Jag har SLE. Man kan få inflamationer i hela koppen också i vissa organ. Kan bli vart som helst i kroppen.
Finns bromsmedicin o värk medicin.
Men helt klart så vill då jag dö innan SLE`n tar mej på slutet.
Hos mej har både muskler, leder o nervsystem påverkats.
De "delarna har man liksom i hela kroppen. Inte kul  om alla börjar jävlas samtidigt...

Fick min hund SLE skulle jag NOGA överväga, men troligtvis tog jag bort hunden......

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: SLE hos hund, någon erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 08:37 »
Visste inte att det fanns hos människor, vilken jävla skit sjukdom! Är du mycket sjuk jämt eller går det i skov på människor med?
Hunden verkar fortfarande må hyffsat men jag vet inte jag, han har ju inte konstaterat SLE.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser