Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja ost  (läst 4321 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
sälja ost
« skrivet: 26 jun-07 kl 22:18 »
Hej,
detta år har jag börjat göra en sorts färskost av getmjölk som jag smaksätter med vitlök eller soltorkade tomater, eller annat.
Nästa år ska det bli ett litet Mejeri för osttillverkningen.
Det vi inte äta själv brukar jag skänkar bort  till min svärmor eller vänner.
Nu ska vi ju bygga ett mejeri och vi ska ju räkna och planera litegrann, så härnere i södra sverige, vad kan man ta för Getost ?

Skulle ni tycker att ett kilopris på 80,-Kronor är okej ? ?

Mvh/Angelika
 
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 13:25 av Angelika »

alternaiv

  • Inlägg: 9356
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:sälja hemmagjort ost
« Svar #1 skrivet: 26 jun-07 kl 22:30 »
Jag tycker att det är för billigt, dubbla priset är lagom, tycker jag...
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

louise

  • Gäst
Re:sälja hemmagjort ost
« Svar #2 skrivet: 26 jun-07 kl 23:47 »
Kilopris för getost ligger på 400 kr!! Men du har inte rätt att sälja utan ett livsmedelsgodkänt mejeri. Eller nej, var det 300.. Hur som helst, enormt mycket högre än vad du tänkt dig.
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 23:48 av Lollo »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:sälja hemmagjort ost
« Svar #3 skrivet: 27 jun-07 kl 00:28 »
Jag brukar titta runt lite, vad en likvärdig produkt kostar på andra ställen. Vad kostar fin färskost i dagens läge? 375-400:- gäller nog lagrad ost.

16:-/hg låter nästan lite lågt i mina öron också. Nu vart jag ju nyfiken själv. Ska kolla nästa gång jag åker till civilisationen.

Är det någon nollåtta som vet vad "Hemma hos Julias" färskost kostar?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:sälja hemmagjort ost
« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 08:44 »
Tack för svaren.

Men det med Priset: helt vanligt färskost kostar nog lite mer än 100,-KR kilo, men 300.- eller 400,- det kan jag inte tro att färsk-getost kan kosta. Det skulle jag inte betala.
Jag har en väninna i Jämtland som gör jättegott källarlagrad getost och mesost och säljer båda för bara 200,-Kr/Kg. Det är nog för lite, egentligen, men där uppe finns det gott om små mejerier som gör getost.

 
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 10:39 av Angelika »

louise

  • Gäst
Re:sälja ost
« Svar #5 skrivet: 03 jul-07 kl 20:12 »
Hittade några som sålde sin färskost för om det var.. 300. Skulle leta upp länken till dig men nu hittar jag inte den, det var ett företag i jämtland.

Och köpa själv för det höga priset, nej självklart inte. De varor jag planerar är tänkta att köpas av snobbiga damer i stan och inte till för ica och den vanliga människan;)

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:sälja ost
« Svar #6 skrivet: 05 jul-07 kl 09:33 »
Även vanliga människor kan väl vilja lyxa till det nån gång? Man behöver ju inte köpa ett kilo åt gången, Gårdsproducerad ost måste kosta mycket, med tanke på allt det slit man har för att producera den. Tänk även på att halva vinsten går bort i skatt, och att eventuella mellanhänder vill ha sin del av kakan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:sälja ost
« Svar #7 skrivet: 11 jul-07 kl 20:59 »
En pytteliten bytta på typ 100g bruka väl kosta runt tre-fyra tior? Sånt slänger ju folk ner i korgen utan att blinka.

Hemvändare

  • Inlägg: 121
  • Tid är allt vi har
Re:sälja ost
« Svar #8 skrivet: 22 aug-07 kl 15:11 »
Jag kikade lite på livsmedelsverket  :P och hittade det här :
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2975&epslanguage=SV

Det är en sorts guid för livsmedelstillverkning och sälja till andra.

 


hönstanten

  • Gäst
Re:sälja hemmagjort ost
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 10:56 »
Jag brukar titta runt lite, vad en likvärdig produkt kostar på andra ställen. Vad kostar fin färskost i dagens läge? 375-400:- gäller nog lagrad ost.

16:-/hg låter nästan lite lågt i mina öron också. Nu vart jag ju nyfiken själv. Ska kolla nästa gång jag åker till civilisationen.

Är det någon nollåtta som vet vad "Hemma hos Julias" färskost kostar?

jaha...en nollåtta krävdes...hehe...jag har inte hittat någon getfärskost under 200 kr/kg.
Om man nu stoppar en liten 100 grams burk i korgen för 40 kronor så är väl det ett kilopris på 400 kr?  ::)

Mitt tips är att inte starta med ett för lågt pris. Starta högt och sänk om det behövs men att höja en vara är aldrig lika lätt.

Hur långt har du kommit i dina mejeriplaner? Spännande!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:sälja ost
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 00:13 »
Jammen, frågan ang. Hemma hos Julias färskost kvarstår.

Rådjursöga

  • Inlägg: 104
Re:sälja ost
« Svar #11 skrivet: 14 sep-07 kl 13:23 »
En säker källa, hoppas jag, har berättat för mig att Hemma hos Julia blev uppköpt av Kavli för ganska länge sedan. Finns inte längre..


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:sälja ost
« Svar #12 skrivet: 14 sep-07 kl 22:03 »
Ja, mkt. har väl hänt sen jag flyttade från Stockholm 2001.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser