Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga elmoped  (läst 12573 gånger)

husbehov

  • Gäst
bygga elmoped
« skrivet: 31 mar-16 kl 15:04 »
har kommit över ett sprillans nytt elcykelkitt 1kw med 4st 32ah 12v batterier (oxå nytt) för 2000 kr . kanonpris ! tänkte jag skulle sätta detta kitt på en veteranmoppe typ nån gammal monark och ha batterierna i ett par packväskor vid sidan om bakhjulet på båda sidor . till tjejen min ska den byggas så hon kan åka till jobbet . ska införskaffa mopedram sen blir det en tråd :)

 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 15:20 »
har kommit över ett sprillans nytt elcykelkitt 1kw med 4st 32ah 12v batterier (oxå nytt) för 2000 kr . kanonpris ! tänkte jag skulle sätta detta kitt på en veteranmoppe typ nån gammal monark och ha batterierna i ett par packväskor vid sidan om bakhjulet på båda sidor . till tjejen min ska den byggas så hon kan åka till jobbet . ska införskaffa mopedram sen blir det en tråd :)
Köp min gamla flakmoped som inte startar istället.  så har du ett fordon att handla matvaror med också. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #2 skrivet: 01 apr-16 kl 07:12 »
flakmoped . min ungdomsdröm ! . men jag hittade ett lämpligt objekt jag hade tänkt att hämta och tjejen godkänner inte flaka synd nog . en monark kroon utan motor för 800 kr blir det troligen att hämta i helgen

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #3 skrivet: 03 apr-16 kl 10:42 »
Jag har en 800w elmoped, tycker det är lite lite effekt. Sackade ordentligt i backarna. Så bygg inte med för trötta grejjer, i alla fall inte om du vill lasta.
Kan dock bero på de tunga blybatterierna, med litium går det kanske bättre.

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #4 skrivet: 04 apr-16 kl 09:23 »
ja 48 volt 1000 w blir den här på och blyaccar blir det på denna med och byggs till min tjej som inte är så tung så får hoppas det går fint . blir att hämta 2 mopeder idag eller i morgon . en monark och en kroon var det visst :) sen måste jag göra nån koppling på batteridelen senare så vi kan ladda den på sol och vindkraften 12v så man kan åka gratis sommartid

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #5 skrivet: 04 apr-16 kl 12:08 »
idag blir det att hämta en monark och en kroon ram med hjul . kroon ramen får nog en 125cc 4takts loncin motor jag har ligger å skräpar så småningom, Så blir det nog en bra fiskecykel till grusvägarna här till mej med

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #6 skrivet: 05 apr-16 kl 07:10 »
sådär ja , nu står de i garaget, Ska beställa nytt bakdäck sen börjar monteringen , primitiv fjädring både fram och bak på kroon-moppen vilken lyx !

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: bygga elmoped
« Svar #7 skrivet: 05 apr-16 kl 07:31 »
Kul bygge ska bli intressant att följa. Jag tror dock att det vore en bättre ide att bygga en elcykel för allt är lättare på en cykel än en moped vilket ger mycket högre verkningsgrad.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #8 skrivet: 05 apr-16 kl 09:22 »
Kul bygge ska bli intressant att följa. Jag tror dock att det vore en bättre ide att bygga en elcykel för allt är lättare på en cykel än en moped vilket ger mycket högre verkningsgrad.
varför jag valde riktigt gammla moppar är för att de just är som lite grövre cyklar som faktiskt inte väger mycket utan motor och lite grövre cykeldäck har dom. när man ska upp på 1 kw så lär det fresta på tänkte jag :)

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #9 skrivet: 05 apr-16 kl 11:47 »
hur lägger man in bilder ?

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #10 skrivet: 05 apr-16 kl 11:54 »
lärde mej nyss hur man gjorde så nu kan jag :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: bygga elmoped
« Svar #11 skrivet: 05 apr-16 kl 13:09 »
lärde mej nyss hur man gjorde så nu kan jag :)

Va bra!

Men... vi ser inga bilder?!  ;)

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #12 skrivet: 05 apr-16 kl 13:32 »
nej det finns inga ännu men provade på en annan tråd jag hade om kokt abborre ;) ska hitta sladden till kameran och hoppas man kan förminska dom så de kommer in här sen

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #13 skrivet: 05 apr-16 kl 14:44 »
ingen som har ett par gamla läderpackväskor i slitet skick ? hade sett tufft ut på den

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #14 skrivet: 05 apr-16 kl 15:06 »
sådär ja, beställt nytt bakdäck slang och fälgband :) ska greja med den i helgen

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #15 skrivet: 06 apr-16 kl 07:03 »
råkade visst börja med den utan att ta kort . bytt sadel och hjulen borta iaf :) varför slutade man åka moped ? lättskruvat , billiga delar och ruskigt kallt på vintern

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #16 skrivet: 06 apr-16 kl 07:34 »
Jag har en 800w elmoped, tycker det är lite lite effekt. Sackade ordentligt i backarna. Så bygg inte med för trötta grejjer, i alla fall inte om du vill lasta.
Kan dock bero på de tunga blybatterierna, med litium går det kanske bättre.
vet du vad din elmoped väger ? och hur många ah har du ?

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #17 skrivet: 06 apr-16 kl 07:52 »
satt och drömde mej bort . LiFePO4 batterier 12v 20ah vikt 3.4 kg st runt 2 tusen st, Behövs 4 st . 8000 spänn ! ..  tittade på mina blyklumpar 30ah smf 13.3 kg st 550 kr st 4 st behövs 2200 kr  . LiFePO4 totalvikt på batteridelen 4st 13.6 kilo totalt vs blyklumpar 4st 53.2 kg! med långt sämre verkningsgrad dessutom ! 
« Senast ändrad: 06 apr-16 kl 08:15 av husbehov »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: bygga elmoped
« Svar #18 skrivet: 06 apr-16 kl 09:36 »
Litium kostar mer men snälla, lägg pengarna på dem, de är värda sin vikt i guld.

Bly är tunga och skitkassa ( men billiga)
Du kommer ångra dig om du köper bly och om 1-2 år måste byta batteri igen.
Teoretiskt kan du bara ta ut halva kapaciteten i ett blybatteri men i litium kan du ta ut närmare 90%

Så med dina 30ah bly ger det dig 15Ah som du kan ta ut ( om de är i toppskick)
Medans 20ah li ger dig 18Ah.

Här kan man börja tänka att de är väldigt lika.
Men tyvärr så kommer blybatterierna att börja sacka efter långt tidigare än vad litium kommer göra.


husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #19 skrivet: 06 apr-16 kl 10:00 »
det är ju så att jag har ju gett 2000 kr för motorkittet inklusive 4st blyklumpsbatterier 30 ah sprillans nytt det är därför dom kommer användas . i framtiden kommer den säkert uppgraderas till mer lämpliga batterier som är värda sin vikt i guld som du säger . då hade jag tänkt använda LiFePO4 när ekonomin tillåter. men just nu ett lågbudgetbygge kostnad just nu 2700 kr med nytt bakdäck, slang, fälgskydd, motorpaket, batterier , och inköp av moped om man delar isär inköpspriset på mopederna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser