Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hus innuti en gammal lada?  (läst 13540 gånger)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Bygga hus innuti en gammal lada?
« skrivet: 10 feb-18 kl 13:03 »
Hej!

Har hört en historia om en person som av olika anledningar inte ville söka bygglov (vet ej varför), han köpte mark med en stor gammal lada och byggde ett hus innuti ladan.

Är det teoretiskt möjligt att bygga ett hus på det sättet och få svartbygget "lagligt" genom att vänta ut de 10 åren (?) och sen är det bara att knacka bort ladan och visa att huset stått där i 10 år och allt är frid och fröjd? Verkar lite för enkelt? :)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-18 kl 15:08 »
Vill också veta.. Idén har diskuterats bland bekanta men det verkar lite för enkelt. Är det förresten verkligen "bara" 10 år?

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-18 kl 15:34 »
I Finland går det i alla fall inte....... jag känner nämligen till ett fall där det var en som försökte och han hamnade i klistret.

Däremot kan du renovera ett gammalt hus så att nästan allt material är utbytt men såvida huset inte har varit nedrivet räknas det som samma hus.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-18 kl 15:56 »
Såvitt jag förstår, så krävs det bygglov för att bygga om en ekonomibyggnad till bostad.

Ska man dessutom ha ett godkänt avlopp (och vatten/avlopp vill man väl ha om man ska "bo"?), så kräver det godkännande, och åtminstone i de kommuner där jag bott, så inspekteras avloppsanläggningen av kommunen, och då lär det märkas att man bygger om ekonomibyggnaden till bostad.

Blir det då inte enklare att söka bygglov för att bygga om ladan, än att vänta i 10 år med att kunna använda den tänkta bostaden? Vad är egentligen syftet med att inte söka bygglov för att bygga om ladan? Det nog ofta vara enklare att få bygglov för en ombyggnad av lada till bostad, än att få bebygga en helt obebyggd tomt.

Eller som någon annan var inne på, att köpa en tomt med ett fallfärdigt ruckel på, och byta i stort sett varenda bräda, och slippa bygglov?

Men i lantliga lägen, så ska det vara ofta vara något särskilt (strandskyddsregler i skärgårdsmiljö kanske), om det inte "går att få bygglov" alls.

Alltså under de 10 årens väntan på att myndigheterna inte ska märka något, så kan ju ens egen livssituation ha hunnit ändras många gånger om. Man kan bli sjuk, få ett superintressant jobb eller en möjlighet på annan ort, träffa en kärlek som man vill flytta till...

Så besvärligt det riskerar att bli, om man har ett "svartbygge", och bara "måste" sälja t.ex.!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-18 kl 16:05 »
På en lantbruksklassad enhet utanför byggnadsplanerat område får du uppföra övernattingslokaler som kan relateras till jobbet, men du får inte uppföra bostadsbyggnad eller göra om ekonomibyggnad till bostad, inte heller sommarstuga eller liknande så vad som troligen sker är att du måste ansöka om att få huset omklassat till bostadshus och söka bygglov i efterhand för detta såvitt jag tolkar, men jag kan ha fel här...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-18 kl 16:15 »
På en lantbruksklassad enhet utanför byggnadsplanerat område får du uppföra övernattingslokaler som kan relateras till jobbet, men du får inte uppföra bostadsbyggnad eller göra om ekonomibyggnad till bostad, inte heller sommarstuga eller liknande så vad som troligen sker är att du måste ansöka om att få huset omklassat till bostadshus och söka bygglov i efterhand för detta såvitt jag tolkar, men jag kan ha fel här...
Övernattningslokaler...? Det lät intressant. Men räknas det som typ attefallshus då (storleksmässigt)?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-18 kl 16:36 »
Det är litet diffust, jag vet inte exakt, men vad jag vet så finns det ingen begränsning i storleken, däremot skall det vara av sådan karaktär att det uppenbart är en ren arbetsbostad.

Vet några som försökt sig på liknande saker här, inklusive ladan, en person lyckades faktiskt till och med bygga en sjöbod lagligt, men han fick problem när han började sätta in riktiga fönster, ordna med kök, osv.
Kokvrå, dusch, mm bör man dock få ha i en arbetsbostad också, verkar vara litet av en gråzon, men de fall jag känner till så har man gjort besök på platsen och en individuell bedömning.
Får man avslag är bötesbeloppen ganska höga, uppemot 5 gånger bygglovskostnaden, (eller mer, jag vet inte vad som styr beloppet) för en person här som ändrat på huset och byggt ut ett rum på en fastighet som låg i ett planerat område, samt att man riskerar att få riva allt som anses tillhöra bostaden.

Vet det låg och pendlade länge ärendet med sjöboden, det verkar som att det sklutar med att han får behålla sin sjöbod men han måste ändra en massa saker, vet inte om han fick böter eller om det bara var kostnaderna för tillstånden.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #7 skrivet: 10 feb-18 kl 22:16 »
10 år är preskriptionstiden för svartbygge, det stämmer. Dock verkar det inte gälla strandskyddat område. Jag har en vän som haft vagn i sånt område i 10 år, men kan inte få det godkänt.

Egentligen är det bra att ha bygglov, men det är ju rätt höga krav på nybyggen idag. Så idén med att köpa ett ruckel och bygga om som man vill är nog ändå det bästa alternativet.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-18 kl 22:23 »
Om du skulle lyckas så kan du säkerligen aldrig få det klassat annat än som fritidshus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-18 kl 22:27 »
Mitt intryck är, om det är strandnära att man i första hand bör söka utnyttja skalet på eventuella äldre byggnader som redan står där och låta bli att förändra exteriören för mycket och framför allt inte plocka ned tak eller fasad, sedan kan det i princip vara vad skit som helst bara man behåller exteriören. Bostad/sommarstuga kan man troligtvis glömma, men "övernattningslokaler" brukar ofta gå att få till genom kryphål om man är litet diskret.

Dock skall man nog vara litet easy när det kommer till att utmana gränserna om det är saker där man troligen kommer att utföra besök och individuell prövning.
Ibland är de tjuriga och anmärker på ett jädra dörrfönster som inte fanns med, ibland går det "bara" igenom...

Det är i allafall min sammanfattning från folk jag känner/känner till där jag bor, men vet ej om det är lika i hela landet.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #10 skrivet: 10 feb-18 kl 22:48 »
Får vara lite fräck och säga att jag ibland inte förstår varför det ska tyckas till om bostadshus för året-runt boende så till den milda grad att folk nästan ger upp byggplaner. Vi vill ju att landsbygden ska befolkas året runt. Däremot är jag mer restriktiv i "sjöbodsturism", det känns lite som ett hån att turister kan köpa dyra bodar och fuskbygga sommarstugor i utan att åka dit när en annan knappt får röra marken man slitit för.
Men det kan vara rödvinet som dikterar ordvalen ikväll!

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #11 skrivet: 11 feb-18 kl 08:33 »
På den tiden som det enbart fanns kartor på lantmäteriet så var det en person som såg att hans grannes mark låg precis mitt i ett kartveck dessutom var det så pass slitet att grannens tomt var oläsbar vilket han inte påtalade på lantmäteriet. Väl hemkommen så gick han över till grannen å berättade om "fyndet" och dom hämtade en gammal timmerstomme som dom satte upp mitt i vecket sedan åkte ägaren in till lantmäteriet å förklarade att han hört att hans tomt ligger mitt i ett kartveck å bad att få se om vur illa det ser ut å mycket riktigt så syntes knappt tomten å han förklarade hur det såg ut på tomten och lantmäteriet skrev in hans nya svartbygge som en gammal byggnad, så kunde det gå till förr i världen [emoji23]
Idag så är det nog säkrast att man letar reda på ett fallfärdigt ruckel å renoverar det så mycket att man kan leva där i stället eftersom dom (lantmäteriet) jämför flygfoton över vissa områden å då syns det ju om någon har gjort något som dom inte får göra [emoji20]

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #12 skrivet: 11 feb-18 kl 10:37 »
Det måste sökas bygglov för ändrad användning. Efter tio år preskriberas möjligheten för tillsynsmyndigheten att uttömma byggsanktionsavgift men byggnaden blir inte laglig för det.
Varför inte söka bygglov? Med ansökning för vatten och avlopp så talar vi om ca 25 000kr i tillståndskostnader, en ganska liten kostnad i förhållande till total byggkostnad.
Som boendes i glesbygd sedan barnsben så häpnar jag över grannars och barndomsvänners iver över att blåsa myndigheter. Viljan över att stå utanför samhället påminner i det närmaste om ett kriminellt mc-gängs i mina hemtrakter. Allt detta för att få ha en massa oljeläckande skit ståendes i naturen, ha halvfärdiga byggnader inom strandskyddet samt en oro så fort en kommunbil närmar sig eftersom man då tror att någon satt dit en.
Lite provokativt skrivet men speglar faktist verkligheten ganska så väl, dessutom så är de fastigheter som ser ut på beskrivet vis inte särskilt alternativa, ingen djurhållning eller odling utan mest skrotupplag.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #13 skrivet: 11 feb-18 kl 11:30 »
Om det finns en lada så är det bebyggd tomt. Nöjer man sig med 25m2 så kan man sätta upp ett Attefallshus med förenklad bygglovsprocess. Så har man ju ladan till förvaring och lite pyssel åtminstone sommartid. Att isolera ett rum i ladan för "tillfällig" övernattning kan inte möta något hinder.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #14 skrivet: 11 feb-18 kl 16:27 »
Får vara lite fräck och säga att jag ibland inte förstår varför det ska tyckas till om bostadshus för året-runt boende så till den milda grad att folk nästan ger upp byggplaner. Vi vill ju att landsbygden ska befolkas året runt. Däremot är jag mer restriktiv i "sjöbodsturism", det känns lite som ett hån att turister kan köpa dyra bodar och fuskbygga sommarstugor i utan att åka dit när en annan knappt får röra marken man slitit för.
Men det kan vara rödvinet som dikterar ordvalen ikväll!

Postat med Alternativ.nu´s app


Tycka kan vi ju, jag TYCKER inte heller att det borde behövas alls så länge det inte är fråga om hyresfastigheter eller fastigheter som kommer att delas från huvudfastigheten, men
men det är en fråga om att tolka lagen.

Dock brukar det inte vara överdrivet svårt att få bygglov ute på landsbygden, de gånger vi sökt var det inga problem, man kan lämpligen beställa ett förhandsbesked om man är osäker så får man reda på om någonting behöver ändras utan att behöva betala hela kostnaden för planärende, det gör man sist när det är klart om man är osäker.

Det är bra om man har en ordentlig ritning som ser snygg ut, översiktsritningar, mm man kan presentera klart innan man skickar in ansökan så att man kan bifoga alla nödvändiga kopior som behövs för ett utlåtande.

Fönster, kök, altaner, mm brukar ofta gå igenom om man lyckas hålla det i 10 år utan klagomål, de flesta tycker inte att sådant är värt att bråka om även om man skulle ha sura grannar efter den perioden.

Ekonomibyggnader, även isolerade och med övernattning får man fritt bygga på en lantbruksenhet som inte ligger inom ett område med bestämd planlösning.
Tror ärligt talat ingen skulle bry sig om man bor där permanent i praktiken, det är ju ditt hus, ingen kan säga att du bara får bo där si och så många timmar, etc...
En arbetslokal har du ju rätt att använda dygnet runt om du vill, så jag har svårt att se att det finns något särskilt hinder i realiteten.











Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #15 skrivet: 11 feb-18 kl 18:32 »
Spännande tråd det blev med många vinklar!
Själv blir jag (iaf tillfälligt) obotligt optimistisk efter The Pink Sheeps sista inlägg. Har i huvudet en halv stugby utplacerad (nåja inte riktigt)[emoji6]
Ska kolla lite på det där med ekonomibyggnader. Tex hur långt från byggnader de får stå  (på den egna marken).

Och i optimismen kastar vi i tanken in en glasad vägg/dörr innanför de stora ladugårdsdörrarna som kan öppnas upp till ateljé/sommarbostad/loppis/vadsomhelst. Utan att någon lägger märke till det..

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #16 skrivet: 11 feb-18 kl 20:44 »
Jag vet inte vad som gäller vid nybygge, men en ekonomibyggnad får till och med vara sammanbyggd med bostadshuset.
(nästan alla äldre gårdar här ser ut så, hälften av mitt hus är ekonomibyggnad tex (nu har jag mitt planerade snickeri där, men du får i stort sett vad du vill där som jag tolkar).

En bekant vet ja iaf byggde en stor verkstad som innehöll kundmottagning med kök, dusch, toa, sovrum mm.

Så länge ingen bryr sig om vad du gör under tio år brukar det vara grönt.

Tror bara det är det att du inte kan vara skriven på en adress som inte är en bostad, men du måste åas inte bo på den adress där du är skriven heller (jag gör det inte av andra skäl).
Såvitt jag vet så begår du inget brott om du själv valt att stanna kvar på din arbetsplats, de kan inte straffa dig för att du sover över på jobbet vad jag vet.

Men, som sagt, bara för att någon har gjort det så VET jag inte exakt vad som gäller, eller vad som händer om det skulle uppstå tvister med myndigheter kring detta.

Ett tips är att tex förbereda för de fönster du vill ha, men vänta med att ta upp alla tills det gått tio år, samma med köket, osv, dvs du kan bygga för allt du vill ha där, men gör det i etapper så att det inte blir uppenbart.

Så länge det inte stör miljön på platsen eller ställer till andra problem och man ligger lågt utåt sett så kan det gå vägen.

Du har till och med rätt att uppföra en ekonomibyggnad även om grannen inte går med på det, men då lär de komma och kontrollera den så i så fall är det mer noga med att den ger intryck av att vara en ekonomibyggnad.

Men, som sagt, ett byggnadstillstånd gäller hela området så det går att samla allt man vill ha i samma ansökan och du behöver som sagt inte söka för gäststugor och annat oavsett storlek såvitt jag tolkar.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #17 skrivet: 11 feb-18 kl 20:46 »
Men, som sagt, vad som skrivs på ett forum kan innehålla grava felaktigheter, så det är säkrast att alltid kontrollera vad som egentligen gäller där ni tänkt bygga innan man kanske lägger ned en massa tid och pengar på någonting som inte går igenom, eller man i värsta fall tvingas riva samt åker på skyhöga böter, den risken finns alltid om man försöker att hitta kryphål.


Jag är personligen absolut för rebellbyggande om det är konstruktivt och skapande men straffen är inte nådiga om man åker dit för sådanthär så åker man dit riktigt ordentligt.


« Senast ändrad: 11 feb-18 kl 20:53 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #18 skrivet: 11 feb-18 kl 22:21 »
Här var det en som hade ett fritidshus på sjötomt som byggde nytt inom väggarna på gamla fritidshuset. Behövdes inga bygglov och inte heller vänta för tiden för svartbygge att gå ut. Kommunen godkände bygget utan bygglov så länge nya huset inte var större än det gamla.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #19 skrivet: 12 feb-18 kl 09:03 »
 Det finns myndighetspersoner som gör allt för att förfölja folk med alla upptänkliga paragrafer som de kan hitta. Men de flesta myndíghetspersoner är faktiskt alldeles vanliga människor som tycker att folk ska få sköta sitt utan bråk så länge ingen annan blir störd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
GE202, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser