Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjort tvättmedel  (läst 14748 gånger)

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
Hemmagjort tvättmedel
« skrivet: 23 apr-09 kl 16:45 »
Finns det någon som har provat det här?

5dl Borax
5dl Hushållssoda (pulverform!)
1 hård tvål (fint riven)

Blanda och använd ½-1msk per tvätt. Bör räcka runt 150 tvättar.

Jag ska prova snart, men ville höra ifall någon har erfarenhet eller kan se hur kemikalierna fungerar tillsammans?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 09:01 »
Borax skall du låta bli.
Vi i branschen får inte släppa ut sånt i avloppen, och då kanske det är bra att låta bli om man skall vara alternativ...
(Klartext: FÖRBJUDET)

Men gammalt och beprövat är det, inget konstigt på det viset.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 17:53 »
 :o Oj! Så kanske det går när man tittar på amerikanska sidor. Vilka kemikalier skulle du rekomendera för hemmagjort tvättmedel?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #3 skrivet: 24 apr-09 kl 18:04 »
1/3 Soda, 1/3 metasilikat,lite MGDA, lite alkylsulfonat, lång- och kortkedjig etoxylerad alkylalkohol, lite perkarbonat.
Miljövänligt och enkelt.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 20:26 »
Asklut.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 21:10 »
1/3 Soda, 1/3 metasilikat,lite MGDA, lite alkylsulfonat, lång- och kortkedjig etoxylerad alkylalkohol, lite perkarbonat.
Miljövänligt och enkelt.

Var köper jag de produkterna och vad är doseringsmängden i hårt vatten? Hur vet jag om jag blandat rätt?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

H-K

  • Gäst
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #6 skrivet: 24 apr-09 kl 21:12 »
sparar man nåt på att blanda själv?  pengar eller miljön?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #7 skrivet: 24 apr-09 kl 21:56 »
sparar man nåt på att blanda själv?  pengar eller miljön?

Tror jag inte.

Edgar

Vargerik

  • Gäst
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #8 skrivet: 24 apr-09 kl 22:02 »
Björkaska. Annars finns det utmärkta tvättmedel på affärn.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #9 skrivet: 24 apr-09 kl 23:27 »
Men jag vill inte använda det från affären. Det är dyrt och odrygt för oss med hårt vatten. Jag får använda från 80-100ml tvättmedel, och det är rent av löjligt mycket. Tvättnötterna funkar väldigt bra, men är nu slut och jag har inte råd att köpa nya på ett par månader. Därför är jag ute efter ett drygt, billigt, alternativt tvättmedel. Använder redan ättiksprit som sköljmedel.

Annars får jag väl prova tvätta med min hemmagjorda tvål, men så vitt jag vet löddrar den inte tillräckligt i hårt vatten. Fläckar och dylikt har jag inte mycket problem med, då endast mina kökshanddukar blir fläckiga och jag blötlägger dem i tvålvatten innan. Alltså skulle jag kanske bara tvättat i rent vatten from now on. Svett är ju vattenlösligt... tål att tänkas på.

Hur jag blir kvitt katthåren är ju då en helt annan sak.  ;)
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Mysse

  • Inlägg: 138
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #10 skrivet: 25 apr-09 kl 11:59 »
Tvätta i rent vatten ett tag tycker jag.
Det blir både billigast och miljövänligast. Efter ett tag kan du utvärdera hur mycket du vinner eller går miste om av att tvätta i bara vatten och du har under tiden sparat både pengar och miljö på experimentet.
Personligen tror jag att bara vatten egentligen är underskattat.
 
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #11 skrivet: 25 apr-09 kl 18:32 »
Jag har hårt vatten, men tvålflingor fungerar bra i de flesta fall, och sen har jag ju en tvättgryta på gården som fungerar bra med att "koka" vitvätt. Tvättbräda och kläpp funkar på svår tvätt, men det mesta går i tvättmaskin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
borax
« Svar #12 skrivet: 27 apr-09 kl 20:37 »
Borax skall du låta bli.
Vi i branschen får inte släppa ut sånt i avloppen, och då kanske det är bra att låta bli om man skall vara alternativ...
(Klartext: FÖRBJUDET)

Men gammalt och beprövat är det, inget konstigt på det viset.

En fråga bara såhär i efterhand: Varför inte Borax? Varför kan jag inte använda - vad blir det i min förbrukning nu - drygt 2 msk Borax en gång i veckan? (Jag tvättar 4 maskiner en gång i veckan i hyreshusets tvättstuga.)

Jag vet att det sagt att hushållsanvändning av t.ex. klorin (säg 1dl till 10l vatten, en gång i veckan), inte är så farligt (i Sverige, som har bra reningsverk), men att de stora mängder som t.ex. pappersmassafabriker använder är en miljöfara. Är detta en liknande grej?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #13 skrivet: 27 apr-09 kl 22:26 »
http://www.shenet.se/ravaror/borax.html är ett ställe att börja på.

Personligen använder jag hellre klorin än borax (eller även andra borpreparat) åtminstone vad gäller miljöaspekter. Sedan har jag den åsikten att ska en människa få använda lite, så kan grannen använda lite och sedan kompisarna osv, så får man en stor användning plötsligt. Det är bättre med att antingen är det tillåtet eller förbjudet.

Du talar om reningsverk, det är ett bisarrt fenomen. Reningsverken ska ta bort föroreningarna i avloppsvattnet så de inte kommer ut i naturen, och det gör de bra. Föroreningarna samlas ihop i slam. Detta slam önskar man sedan sprida ut på åkrarna, så det kommer ut i naturen lik förbaskat.

Edgar

glim

  • Gäst
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #14 skrivet: 27 apr-09 kl 22:47 »
Lite vanlig såpa duger bra att tvätta med och rent och en härlig doft. drygt och billigt.

Vår2009

  • Gäst
SV: Hemmagjort tvättmedel
« Svar #15 skrivet: 27 apr-09 kl 23:16 »
Hur mår tvättmaskinen av vanlig såpa då? Klarar packningar och sådant i maskinen det?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: borax
« Svar #16 skrivet: 28 apr-09 kl 09:05 »
En fråga bara såhär i efterhand: Varför inte Borax? Varför kan jag inte använda - vad blir det i min förbrukning nu - drygt 2 msk Borax en gång i veckan? (Jag tvättar 4 maskiner en gång i veckan i hyreshusets tvättstuga.)

Jag vet att det sagt att hushållsanvändning av t.ex. klorin (säg 1dl till 10l vatten, en gång i veckan), inte är så farligt (i Sverige, som har bra reningsverk), men att de stora mängder som t.ex. pappersmassafabriker använder är en miljöfara. Är detta en liknande grej?
Vad är det i ordet FÖRBJUDET som är svårt att förstå?

utdrag ur
30th ATP to the DSD 67/548/EEC :

disodium tetraborate, anhydrous
CAS #
1330-43-4
12267-73-1
13840-56-7

Repr. Cat. 2; R60-61 (SCL) C ≥ 4.5 %: T; R60-61

Mixtures with ≥ 4.5% of this substance will themselves be classified Repr. Cat. 2 and cannot be sold to the general public.
Use of substance in cosmetic products will be prohibited.

disodium tetraborate decahydrate
CAS#
1303-96-4

Repr. Cat. 2; R60-61 (SCL)
C ≥ 8.5 %: T; R60-61
Mixtures with ≥ 8.5% of this substance will themselves be classified Repr. Cat. 2 and cannot be sold to the general public.
Use of substance in cosmetic products will be prohibited.

disodium tetraborate pentahydrate
CAS#
12179-04-3

Repr. Cat. 2; R60-61 (SCL)
C ≥ 6.5 %: T; R60-61

Mixtures with ≥ 5.5% of this substance will themselves be classified Repr. Cat. 2 and cannot be sold to the general public.
Use of substance in cosmetic products will be prohibited.









Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: borax
« Svar #17 skrivet: 28 apr-09 kl 13:24 »
Vad är det i ordet FÖRBJUDET som är svårt att förstå?

Ingenting. Men jag blev nyfiken på varför. Tack för informationen!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser