Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgmysterium  (läst 1386 gånger)

Karin Karin

  • Inlägg: 2
Färgmysterium
« skrivet: 02 jan-19 kl 13:57 »
Parade en svart som endast har enfärgat (svart) bakåt, med en brokad. Trodde det skulle bli enbart svarta i kullen, men det blev 4 svarta och 4 svartvita. Innebär det att den svarta föräldern inte enbart har enfärgat svart bakåt (eller har jag förstått färgläran fel?)?
« Senast ändrad: 02 jan-19 kl 14:19 av Karin Karin »

Kanna

  • Inlägg: 24
SV: Färgmysterium
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 14:00 »
Om man parar en brokad med en icke brokad kan man få brokade ungar.

Brokad fungerar så att om kaninen har enkel uppsättning av brokad får kaninen mindre vita fläckar. Har kaninen dubbel uppsättning får hen mer vitt. (Man ska undvika att para två brokade så att uppsättningen blir dubbel för de kan få magproblem).

Så det är inget konstigt att du fick 50% brokade.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Färgmysterium
« Svar #2 skrivet: 13 jan-19 kl 21:22 »
Håller med om att det inte är kostigt att du får endel med vit teckning domungar som får den genen blir tecknade.
Men vad som menas med brokad måste ju diskuteras.
Det finns ett antal anlag som ger vit teckning och det är bara scheck teckningen som kan bli letal i dubbel uppsättning. Bland korsnings djur finner man mantel teckning holländar teckning och dessa är inte letala i dubbel uppsättning.

Om det är scheck teckning så ser man ofta en ål på ryggen,eller bruten ål från svans till huvud.

Benämningen brokad är inget begrepp som används idag då det bara beskriver ett djur med någon vit teckning.

Jag vågar inte svära på att över tecknade (för mycket vitt) mantlade djur inte skulle vara letala (livsodugliga så dom dör pga outvecklad tarm)  Jag har inte hört om några sådana fall.
Vit scheckar kommer ibland. Nu är ju i och för sig mantel teckningen djur med mycket större fält av färgade områden så risken är ju inte så stor. Det säjs ju vara samma gen.
För mycket vitt på mantlade djur blir ju under kända på utställning.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogaliten, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser