Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ihop kycklingar i samma grupp!  (läst 1662 gånger)

peter qvist

  • Inlägg: 35
Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« skrivet: 24 aug-19 kl 16:28 »
Hallå!
Det är så här att jag har 3 st grupper arocanor kycklingar  Grupp 1 är 8 1/2 v 3 st
                    Grupp 2 är 4 1/2v  4st
                    Grupp 3 är  3 dagar  7st

Hur gör jag på bästa sätt för att sätta ihop dom i framtiden?

Mvh peter

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #1 skrivet: 24 aug-19 kl 20:05 »
Beror ju vad målet är med dom?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #2 skrivet: 24 aug-19 kl 20:38 »
Beror ju vad målet är med dom?
Hur menar du?
Vi vill ha en fin trevlig grupp bara som ska ge ägg inte avla på.

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #3 skrivet: 24 aug-19 kl 22:54 »
Hur långt i framtiden har du tänkt dig?
Ett tips är att du sätter de i åldersgrupper, men att de kan se varandra, när de vant sig kan du försöka öppna för dem, så att de kan gå ihop, men gör detta under uppsikt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #4 skrivet: 25 aug-19 kl 08:03 »
Om du då vet att alla är hönor så är det bara att sätta ihop dom så länge utrymmet är tillräckligt stort.

Jag har själv mest tuppar så för mig är det viktigt att det inte är hönor med i grupperna. Men så länge det bara är tuppar så går det bra.
Lite bråk för hierarkin är normalt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #5 skrivet: 25 aug-19 kl 08:08 »
Hur långt i framtiden har du tänkt dig?
Ett tips är att du sätter de i åldersgrupper, men att de kan se varandra, när de vant sig kan du försöka öppna för dem, så att de kan gå ihop, men gör detta under uppsikt.
Hej.
Ja dom största går själva nu i ett höns rum och dom näst största går i en större bur i anslutning till det rummet ( uppdelade sektioner i ett ladugården) och dom Minsta bor i vårt badrum i vårt hus och dom får vara där i 4 v  frammåt innan flytt ut i ladugården .
En tanke är att flytta in dom kycklingar som är 4v i storaburen in till dom stora8v och låta dom vara där i någon vecka (kan ju även skärma av med galler det rum som dom stora är i och slippa buren)
Och sen testa att släppa ihop dom.

Låter det vettigt?
Mvh peter

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #6 skrivet: 25 aug-19 kl 08:11 »
Om du då vet att alla är hönor så är det bara att sätta ihop dom så länge utrymmet är tillräckligt stort.

Jag har själv mest tuppar så för mig är det viktigt att det inte är hönor med i grupperna. Men så länge det bara är tuppar så går det bra.
Lite bråk för hierarkin är normalt.
Hallå!
Vad jag kan se så hos dom stora så är det 1 tupp och 2 hönor i mellan gruppen kan jag inte se riktigt än.
Vad då blir det problem om man har en tupp med när man slår ihop grupper fast det är kycklingar?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #7 skrivet: 25 aug-19 kl 22:37 »
Jag har aldrig märkt att de spelar någon roll om det är tuppar eller hönor, de är lika otrevliga mot varandra vilket som.

Det bästa sättet för att sätta ihop grupper är om man kan ha dem tillsammans men med nät emellan, så att de kan se varandra men inte röra.

Tror inte det är så lyckat att bara stoppa ner 3 dagars kycklingar ihop med såna som är 8 veckor, risken är stor att de små blir mat till de stora.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Sätta ihop kycklingar i samma grupp!
« Svar #8 skrivet: 26 aug-19 kl 21:48 »
Jag har aldrig märkt att de spelar någon roll om det är tuppar eller hönor, de är lika otrevliga mot varandra vilket som.

Det bästa sättet för att sätta ihop grupper är om man kan ha dem tillsammans men med nät emellan, så att de kan se varandra men inte röra.

Tror inte det är så lyckat att bara stoppa ner 3 dagars kycklingar ihop med såna som är 8 veckor, risken är stor att de små blir mat till de stora.
Nej nej inte ska dom små ( 3dagars) sättas ihop med några andra just nu!
dom ska gå inne hos oss i 4-5 v innan dom åker ut i buren vi har innan dom slussas vidare in i höns rummet  :laugh: ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, Oskari, olleryd, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser