Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåttermaskin Herkules slår illa  (läst 756 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Slåttermaskin Herkules slår illa
« skrivet: 09 jul-23 kl 09:31 »
Hej!
Jag har en MF-61:a med div redskap, bl a en grön slåttermaskin Herkules från Arvika-verken.

Jag har haft av svärdet, slagit i en del nya trekantiga tänder (med släta eggar) och vässat tänderna med vinkelslip.
Ändå slår maskinen nu så ojämnt/dåligt att jag behöver backa o stanna var tjugonde meter. Det samlas en massa gräs o hö helt enkelt o då fäller den ju bara resten framför sig.
Ibland/delvis slår den jättefint och tajt intill marken.
Jag undrar: Är det bara slipa som gäller? Eller kan man behöva dunka/böja ned de sex fästena som håller svärdet på plats ovanifrån?
Något annat att göra? Körteknik och val av tidpunkt (dagg eller snustorrt?)?
Jag har bytt en drivrem o nyligen kardan på den o vill hemskt gärna ha kvar den. Har också släpräfsa o balpress till (den senare ej igång).
Önskar slå en 2-4 hektar varje sommar.
Tacksam för svar.
Mvh
Andreas
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Slåttermaskin Herkules slår illa
« Svar #1 skrivet: 09 jul-23 kl 11:13 »
Jag inser att man kan ju också (1) slipa de trollkarlshattliknande understegen som svärdet o tänderna löper i, från sidan, samt (2) bulta på fler sådana där översteg som trycker ned svärdet baktill. Hmm? Testar att slipa understegen nu.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Slåttermaskin Herkules slår illa
« Svar #2 skrivet: 09 jul-23 kl 13:35 »
Slipat även slitstålen nere nu o försökte lätta på några tillhållare. Och nu började den slå bra! Skönt.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser