Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinyhouse bygglov o regler  (läst 18168 gånger)

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #40 skrivet: 03 apr-19 kl 11:18 »
Jag kanske borde tillägga att vi har eget avlopp här som töms 2 ggr/år vare sig det behövs eller inte. Hitills har tanken aldrig varit mer än halvfull, och som sagt jag bodde ju tidigare inne i stora huset men nu då i ett tiny house på vår mark så mängden avlopp jag producerar är densamma.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #41 skrivet: 03 apr-19 kl 12:37 »
Ni tänker fel.
 Ni kan inte jämföra med tex husvagn eller attefall. Ett hus byggt på ett traktorsläp är fortfarande ett traktorsläp oavsett vad du har på det, det finns inga regler om hur ett traktorsläp ska se ut.
Vissa kommuner har regler om hur länge man får ha en husvagn uppställd på sin egen tomt... MEN det finns inga regler om hur länge man får ha en släpvagn eller traktorvagn uppställd så således behövs inga som helst bygglov. Att dra vatten, avlopp etc till "huset" mja.... el.. en förlängningskabel funkar bra eftersom man sällan behöver mer än en fas i ett så litet hus och det finns inte heller regler om att du tex behöver el för verktyg etc på din traktorvagn.  Eftersom det inte är en "byggnad" så får du göra allt eljobb själv. du får göra vad fasen du vill med ditt traktorsläp. MEN du får inte officiellt bo i det på samma sätt som man inte får bo i ett tält permanent... men sånt går att lösa med lite finurlighet.

Arrendera/hyr lite mark av någon, köp vatten och avlopp ifrån den personen..... 2 slangar att dra.....
Folkbofökr dig på kommunen ( det är så hemlösa får göra enligt folkbokföringen på skattemyndigheten ).

Så gör jag och det funkar utmärkt. Jag hoppas dock att regeringen fattar detta med tiny house snart och gör det hela enklare.

Använder man dessutom kompost-toa och regnvatten så blir det ännu lättare
Jag har "tur" att den jag arrenderar marken av som av en händelse beslöt sig för att bygga om sitt gamla hönshus till en kombinerad toa-dusch-jaccussi-tvättt och torkstuga.... för det kanske ska parkeras fler traktorvagnar här.....

Min dröm är ett litet community med tiny houses och det ska gå...tänk på alla stugbyar...

Grejen är att det kan vara bygglovspliktig när det blir uppställning.
Communityn är med allra största säkerhet bygglovspliktig.
Stugbyar och campingplatser är byglovspliktiga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #42 skrivet: 03 apr-19 kl 18:55 »
Ja stugbyar odyl är bygglovspliktiga. Det KAN även i vissa kommuner krävas bygglov för att ha en husvagn på sin egen tomt längre än 6 månader. Nu kommer det sjuka.. för att flytta din husvagn efter den tiden som då har blivit en fast byggnad så måste du ha rivningstillstånd. ( ännu en avgift kommunen kan kräva av dig för att göra något på din egen mark )

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #43 skrivet: 03 apr-19 kl 19:05 »
Det FINNS dock en lösning... inte tillgängligt för alla men det funkar... OM "husvagnen" står under tak i tex en lada så har man inte tillfört något på sin mark. jag vet om ett litet "community" i södra sverige bestående av 8 tiny houses som alla är inhysta i en gammal maskinhall. Nackdelen är att de har ingen utsikt ifrån sina fönster men är skyddade ifrån väder och vind. I maskinhallen fanns redan toa och dusch, ett underbart ställe med en in door garden ..men i ett sådant scenario krävs ju att man kommer överens med sina "grannar" jag för min del vill ju bort ifrån folk så det funkar inte för mig. En kompis till mig bor dock i en stor husvagn som står i en lada och det funkar...

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #44 skrivet: 03 apr-19 kl 19:09 »
Mina föräldrar har t ett "garage" av stålrör och presenningar, i detta har de sin husvagn och sin husbil och kommer på det viset undan regler om långtidsupptällning. "tältet" räknas inte som permanent byggnad och då inget heller som är i det. det har funkat i 20 år....men som sagt.olika ifrån kommun till kommun men ett tält är aldrig en permanent byggnad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #45 skrivet: 03 apr-19 kl 19:36 »
Det FINNS dock en lösning... inte tillgängligt för alla men det funkar... OM "husvagnen" står under tak i tex en lada så har man inte tillfört något på sin mark. jag vet om ett litet "community" i södra sverige bestående av 8 tiny houses som alla är inhysta i en gammal maskinhall. Nackdelen är att de har ingen utsikt ifrån sina fönster men är skyddade ifrån väder och vind. I maskinhallen fanns redan toa och dusch, ett underbart ställe med en in door garden ..men i ett sådant scenario krävs ju att man kommer överens med sina "grannar" jag för min del vill ju bort ifrån folk så det funkar inte för mig. En kompis till mig bor dock i en stor husvagn som står i en lada och det funkar...

Då ändrar man användningen av maskinhallen och gör den till en bostad.
Med krav på utrymningsvägar och annat.   
Dvs, med största säkerhet bygglovspliktig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #46 skrivet: 03 apr-19 kl 19:38 »
Mina föräldrar har t ett "garage" av stålrör och presenningar, i detta har de sin husvagn och sin husbil och kommer på det viset undan regler om långtidsupptällning. "tältet" räknas inte som permanent byggnad och då inget heller som är i det. det har funkat i 20 år....men som sagt.olika ifrån kommun till kommun men ett tält är aldrig en permanent byggnad.

Åter igen ett nja på den.
Bara för att det fungerar så innebär det inte att det ställs krav på saker och ting.
Jag har en bekant som kört bil i 20 år snart utan körkort, men har haft sådan tur att hä inte åkt dit än.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #47 skrivet: 04 apr-19 kl 01:28 »
Då ändrar man användningen av maskinhallen och gör den till en bostad.
Med krav på utrymningsvägar och annat.   
Dvs, med största säkerhet bygglovspliktig.

Nja.. nu gäller ju fortfarande att man kan ju inte officiellt BO där men det finns ingenting som hindrar att man ställer sin hus/husvagn där för det är ju just det en maskinhall är till för. Sin adress får man ju ha på annat ställe som jag nämnde tidigare. Tex att man då är "bostadslös" och står skriven på kommunen man vistas i. Men att ha sin "husvagn/traktorvagn inställd i en maskinhall eller lada eller tält går alldeles utmärkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #48 skrivet: 04 apr-19 kl 07:49 »
Nja.. nu gäller ju fortfarande att man kan ju inte officiellt BO där men det finns ingenting som hindrar att man ställer sin hus/husvagn där för det är ju just det en maskinhall är till för. Sin adress får man ju ha på annat ställe som jag nämnde tidigare. Tex att man då är "bostadslös" och står skriven på kommunen man vistas i. Men att ha sin "husvagn/traktorvagn inställd i en maskinhall eller lada eller tält går alldeles utmärkt.

Ja. Det går alldeles utmärkt att parkera i en maskinhall, eller tält som i en del fall är bygglovspliktiga..   ;D

Bo där är med största sannolikhet inte tillåtet enligt gällande lagstiftning.
Och då det är var och ens skyldighet att kunna den lagstiftning som gäller det man för tillfället sysslar med så är det självklart.
Och framförallt inte lyssna på vad folk på nätet säger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #49 skrivet: 04 apr-19 kl 12:14 »
Jag tycker att de här olika diskussionerna om "de små husen på hjul", är rätt intressanta.

Nästa alla som vill ha ett sådant hus, är unga, och vill använda huset för att kunna flytta hemifrån.

Inte minst så vill man ha ett hus på hjul, för att känna sig fri, och kunna flytta runt, när man tröttnat på det stället där man är.

Väldigt många som vill ha dessa hus, anser att lagar och regler av olika slag, ska inte behöva gälla just mig och mitt lilla hus.
Och därför försöker man att vara kreativ för att kunna kringgå regler av olika slag, t.ex. bygglov.

I stort sett alla vill slippa ta ansvar för den infrastruktur som behövs för att någon alls ska kunna bo någonstans, i form av el vatten och avlopp, eftersom det är "någon annan" som ska fixa sådant. Någon annan, ska också gärna tillhandahålla sådandt som dusch och tvättstuga.

Jag tror att det få som tycker att det är jättecharmigt i längden med de små husen. Hur praktiskt man inrättar dessa, så är det svårare att laga mat, diska eller sköta sin hygien.

Jag tror också, att önskan att bo i de små husen, tilltar, när bostadsbristen är väldigt stor, som den är just nu. Om perspektivet är 3-4-5 år i kö för en hyreslägenhet, och priserna på bostadsrätter och hus är ouppnåeliga, så är det klart att man söker andra lösningar, t.ex. små hus på hjul.

Att man som ung, inte riktigt har bestämt var man egentligen vill bo, är rätt begripligt. Om man dessutom studerar, på ett sådant sätt så att det är möjligt att flytta till olika studieplatser under studiernas gång, så är ju det också spännande och intressant. Och då är det lätt att förstå lockelsen i att ta med sig sitt egna flyttbara hus till nästa termins studieort.

Det jag inte förstår, är att så många, som har ett intresse av det lilla huset på hjul, är så extremt föraktfulla mot dem som ändå är den kategori som skulle kunna upplåta plats åt de små husen, och varför man inte vill förstå nyttan med gemensamma samhällsregler.

Det är något djupt egoistiskt över delar av den här små hus på hjul rörelsen, samtidigt som det är högst förståeligt att intresset finns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #50 skrivet: 04 apr-19 kl 15:11 »
Jag tycker att de här olika diskussionerna om "de små husen på hjul", är rätt intressanta.

Nästa alla som vill ha ett sådant hus, är unga, och vill använda huset för att kunna flytta hemifrån.

Inte minst så vill man ha ett hus på hjul, för att känna sig fri, och kunna flytta runt, när man tröttnat på det stället där man är.

Väldigt många som vill ha dessa hus, anser att lagar och regler av olika slag, ska inte behöva gälla just mig och mitt lilla hus.
Och därför försöker man att vara kreativ för att kunna kringgå regler av olika slag, t.ex. bygglov.

I stort sett alla vill slippa ta ansvar för den infrastruktur som behövs för att någon alls ska kunna bo någonstans, i form av el vatten och avlopp, eftersom det är "någon annan" som ska fixa sådant. Någon annan, ska också gärna tillhandahålla sådandt som dusch och tvättstuga.

Jag tror att det få som tycker att det är jättecharmigt i längden med de små husen. Hur praktiskt man inrättar dessa, så är det svårare att laga mat, diska eller sköta sin hygien.

Jag tror också, att önskan att bo i de små husen, tilltar, när bostadsbristen är väldigt stor, som den är just nu. Om perspektivet är 3-4-5 år i kö för en hyreslägenhet, och priserna på bostadsrätter och hus är ouppnåeliga, så är det klart att man söker andra lösningar, t.ex. små hus på hjul.

Att man som ung, inte riktigt har bestämt var man egentligen vill bo, är rätt begripligt. Om man dessutom studerar, på ett sådant sätt så att det är möjligt att flytta till olika studieplatser under studiernas gång, så är ju det också spännande och intressant. Och då är det lätt att förstå lockelsen i att ta med sig sitt egna flyttbara hus till nästa termins studieort.

Det jag inte förstår, är att så många, som har ett intresse av det lilla huset på hjul, är så extremt föraktfulla mot dem som ändå är den kategori som skulle kunna upplåta plats åt de små husen, och varför man inte vill förstå nyttan med gemensamma samhällsregler.

Det är något djupt egoistiskt över delar av den här små hus på hjul rörelsen, samtidigt som det är högst förståeligt att intresset finns.

Jag kan bara hålla med.

Jag skulle faktiskt gärna åter bo i vagn, det är ett lättvindigt liv och med litet utrymme så kan man barkar ha lite prylar.
Men oavsett vilket, det finns regler att kunna, förstå och förhålla sig till. Och inte att glömma vara medveten om de risker man utsätter sig för innan man väljer att tulla på dom.

Tex, det finns inget krav på sotning eller ens kontroll av installationen i en vagn.
Elen...   inga krav där heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #51 skrivet: 04 apr-19 kl 15:27 »
Målet med ett tiny house oavsett om det står på hjul eller inte är ju att leva billigt, off grid ( i möjligaste mån ) och så miljövänligt som möjligt.
Det handlar INTE om att förakta regler och lagar, det handlar väl kanske till en stor del om att protestera en smula mot regida lagar och regler speciellt nu när bostadsbristen är enorm och det FINNS lösningar men dessa lösningar faller inte under rådande regler. DÄRAV måste man mer eller mindre kringgå dessa regler om man vill bo i sitt egenbyggda lilla hus.

För min del, jag är 56 år och sjukpensionär så handlar det mycket om att få en hyfsat billig bostad utan att dra på mig skulder.

När det gäller matlagning och hygien så är det en vanlig missuppfattning, jag har en vanlig modern gasspis med 5 brännare, en inbyggnadsugn, kyl och frys och bra med arbetsyta, Jag har valt att inte bygga till dusch och toa eftersom det finns att tillgå på den mark jag arrenderar. MEN om man har dusch tex så samlas det vattnet i en speciell tank, denna tömmer man på tex miljöstationen eller på en camping och det är så kallat gråvatten så det är ingen avföring i det. Mitt diskvatten tömmer jag i det avloppet som finns i stora huset på vår mark.

Jag kan som jämförelse nämna att de flesta som tvättar sina bilar själva gör det på sin garageuppfart med vattenslang eller högtryck, bilschampo etc och det ihop med vägdamm, oljerester odyl rinner rakt ut i dagvattenbrunnarna...

När det gäller toa så finns idag väldigt bra komposttoaletter som är avsedda för sådana här byggen, husvagnar sommarstugor med mera och så finns det ju förbränningstoaletter som enbart får miljövänlig aska som slutprodukt.

Att leva i ett litet hus man byggt själv är en skön känsla, att man slagit i varenda spik själv etc och betalat allt själv.

Rödmålad med vita knutar så den smälter in fint i det svenska landskapet.

Tiny house-rörelsen är på frammarsch i Sverige och lagarna är under utredning för just detta, I Lund har man ett projekt med tiny houses för studenter som kommunen backar upp och utreder och hitills verkar det enbart positivt.
« Senast ändrad: 04 apr-19 kl 16:09 av Krister Emtweden »

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #52 skrivet: 04 apr-19 kl 15:33 »
SEN är det ju också så att det finns Campingar där man får ha sin husvagn "permanent" så det är en möjlighet om man inte kan/orkar samtala med sin kommun.

Sen för ett par år sedan ändrade man ju körkortsreglerna gällande husbilar... så på ett B2-kort får du köra en dubbeldäckarbuss som är inredd som husbil tex. Det är också en form av tiny house och de är ofta fullt utrustade och du kan ställa dig lite var du vill... dock kostar ju en sådan lika mycket som en villa...

« Senast ändrad: 04 apr-19 kl 15:53 av Krister Emtweden »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #53 skrivet: 04 apr-19 kl 17:40 »
Ja, det finns mycket positivt med ett hus på hjul, men det är ett fåtal som det passar för, och när det gäller bygglov så är det väl så att samhället i övrigt knappast går på knäna om bråkdelar av en promille väljer att bo i ett hus som slipper bygglov. Samhället har ju nyss lättat på reglerna för ett komplementhus på 25 m2.

Jag tror inte att samhället vinner på att slå lagboken i huvudet på den som vill bo i ett hus på hjul.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #54 skrivet: 04 apr-19 kl 17:45 »
Målet med ett tiny house oavsett om det står på hjul eller inte är ju att leva billigt, off grid ( i möjligaste mån ) och så miljövänligt som möjligt.
Det handlar INTE om att förakta regler och lagar, det handlar väl kanske till en stor del om att protestera en smula mot regida lagar och regler speciellt nu när bostadsbristen är enorm och det FINNS lösningar men dessa lösningar faller inte under rådande regler. DÄRAV måste man mer eller mindre kringgå dessa regler om man vill bo i sitt egenbyggda lilla hus.

För min del, jag är 56 år och sjukpensionär så handlar det mycket om att få en hyfsat billig bostad utan att dra på mig skulder.

När det gäller matlagning och hygien så är det en vanlig missuppfattning, jag har en vanlig modern gasspis med 5 brännare, en inbyggnadsugn, kyl och frys och bra med arbetsyta, Jag har valt att inte bygga till dusch och toa eftersom det finns att tillgå på den mark jag arrenderar. MEN om man har dusch tex så samlas det vattnet i en speciell tank, denna tömmer man på tex miljöstationen eller på en camping och det är så kallat gråvatten så det är ingen avföring i det. Mitt diskvatten tömmer jag i det avloppet som finns i stora huset på vår mark.

Jag kan som jämförelse nämna att de flesta som tvättar sina bilar själva gör det på sin garageuppfart med vattenslang eller högtryck, bilschampo etc och det ihop med vägdamm, oljerester odyl rinner rakt ut i dagvattenbrunnarna...

När det gäller toa så finns idag väldigt bra komposttoaletter som är avsedda för sådana här byggen, husvagnar sommarstugor med mera och så finns det ju förbränningstoaletter som enbart får miljövänlig aska som slutprodukt.

Att leva i ett litet hus man byggt själv är en skön känsla, att man slagit i varenda spik själv etc och betalat allt själv.

Rödmålad med vita knutar så den smälter in fint i det svenska landskapet.

Tiny house-rörelsen är på frammarsch i Sverige och lagarna är under utredning för just detta, I Lund har man ett projekt med tiny houses för studenter som kommunen backar upp och utreder och hitills verkar det enbart positivt.

Så du anser att för att andra kan bryta regler så ska det vara ok för sig oxå?
Och protestera mot lagstiftning genom att bryta den...  nja... 
det är juh bara ett bra att visa på att det finns ett tydligt behov av lagstiftning.  ;D

Nä...  se till att läs på vad som gäller, lär dig lagstiftningen.
Och när du kan den så kommer du att finna att det finns sätt att komma runt den.
Helt lagligt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #55 skrivet: 04 apr-19 kl 19:19 »
att böja på några regler eller bo under en bro eller i ett trapphus..vad hade du gjort?

 Jag har själv levt som hemlös i X antal år....
Mycket av motståndet mot tiny house-rörelsen är ren och skär avundsjuka, att någon kommit på att bo billigt/ nästan gratis, ren svensk avundsjuka.

Ifrån myndigheterna så är man ju mest rädd att man inte kan ta ut avgifter, skatter etc av en traktorvagn.

En person med betalningsanmärkningar får inte ens hyra ett rum... en etta idag kostar mer än halva pensionen för en sjukpensionär... vad är då lämpligast? Tillåta billiga små hus eller ha kommunen full av hemlösa?

ska pensionärer inte få lugn och ro på sin ålders höst?

Vad det i grunden handlar om är att man ska ha rätt att bo precis hur fan man vill. Men Kommunen tjänar ju mer på en lyxvilla än på ett fritt boende
« Senast ändrad: 04 apr-19 kl 19:37 av Krister Emtweden »

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #56 skrivet: 04 apr-19 kl 19:47 »
Jag minns en man i skåne utanför helsingborg som slogs emot kommunen i 10 år för att slippa sophämtningen.
Han kunde bevisa i instans efter instans att han hade inte några sopor som krävde sophämtning men kommunen gav sig inte.
De skickade ut inspektörer odyl men de kunde inte bevisa att han hade sopor.

Han sorterade efter regelverket och körde själv till miljöstationen.

 Efter 10 års kamp fick han ju rätt men allt handlade inte om soporna, det var kommunens regler som skulle följas så de kunde debitera sophämtningsavgift.

Ett exempel på att "regler" kanske inte alltid är så bra .....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #57 skrivet: 04 apr-19 kl 19:51 »
att böja på några regler eller bo under en bro eller i ett trapphus..vad hade du gjort?

 Jag har själv levt som hemlös i X antal år....
Mycket av motståndet mot tiny house-rörelsen är ren och skär avundsjuka, att någon kommit på att bo billigt/ nästan gratis, ren svensk avundsjuka.

Ifrån myndigheterna så är man ju mest rädd att man inte kan ta ut avgifter, skatter etc av en traktorvagn.

En person med betalningsanmärkningar får inte ens hyra ett rum... en etta idag kostar mer än halva pensionen för en sjukpensionär... vad är då lämpligast? Tillåta billiga små hus eller ha kommunen full av hemlösa?

ska pensionärer inte få lugn och ro på sin ålders höst?

Vad det i grunden handlar om är att man ska ha rätt att bo precis hur fan man vill. Men Kommunen tjänar ju mer på en lyxvilla än på ett fritt boende

Om jag skulle välja så är det betydligt lättare att följa regler.  ;D
Och ska man tvunget bryta regler så får man se till att göra det rejält om man är ute efter tak över huvudet.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #58 skrivet: 04 apr-19 kl 20:03 »
Det är alltid lättare att assimileras och bli en del av kollektivet som en borg drone  ( Star trek ) men vad vore vi idag utan människor som brytit konventioner... vi hade inte ens haft en demokrati utan de som bröt emot reglerna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #59 skrivet: 04 apr-19 kl 21:51 »
Finns ett sätt att slippa många problem av de ni ylar om.

Flytta till Norrlands inland
Hus som är billigare än Tinyhouse.
Och det behövs inte brytas mot lagar och regler om bygglov och uppställningar.

Några kåkar bort bor det sen många år det en snubbe med foliehatt, i sin husvagn utan bygglov, med hemtjänst, så det är inte okänt av kommunen och ingen bryr sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser