Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga hallon  (läst 1365 gånger)

maha

  • Inlägg: 51
    • Södermanland
Konstiga hallon
« skrivet: 05 sep-12 kl 11:26 »
Mina odlade hallon men också de vilda runt vår tomt bär sig konstigt åt. Plantorna ser mycket fina ut men det blir inga mogna hallon, utan det ser ut som gamla torkade bär. Inte ett enda rött moget bär. Har någon en aning om vad detta beror på och vad jag kan göra.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Konstiga hallon
« Svar #1 skrivet: 27 sep-12 kl 04:00 »
Torkat in kanske men de kan vara amittade av något  ???
Om jag vore som du skulle jag klippa ner alla och bränna dem. Är det hösthallon så gör man ju så normalt - de sätter ju bär på årsskottten. Är det sommarhallon som man normalt bara gallrar ur och ska lämna 4-5 stjälkar per planta så skulle jag titta ordentligt på varje stjälk och se till att bara spara friska gröna stjälkar som INTE har fläckar eller annat sjukt på sig. Gallra ordentligt även om det är sommar hallon du har. Bränn så du inte uppförökar ev smitta.
Lycka till, förhoppningsvis är det brist på vatten - du har liksom vi haft en torr sommar.

 

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Konstiga hallon
« Svar #2 skrivet: 27 sep-12 kl 07:58 »
ni kunde ha fått lite regn av oss  :( först gick haren hårt åt hallonen i vintras och sedan i sommar har de som blev kvar drunknat, nära på iallafall ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
Stina Holmerin, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser