Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mikro och vattenkokare  (läst 8110 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Mikro och vattenkokare
« skrivet: 25 maj-10 kl 18:05 »
Det sägs att mikrovågsugn och vattenkokare ska vara så energisnålt, och de reckomenderas eftersom ett hushåll kan spara så mycket ström med dem, men hur blir det egentligen om man tar med tillverkningen av apparaterna?

Jag tycker det borde gå åt en hel del energi till att producera dessa prylar, har man räknat med det också när man har kommit fram till att de spar energi?

(och ja, ibland blir jag trött på mig själv som alltid ska grubbla över alla möjliga konsekvenser av vardagliga saker, men jaja, nu är det sånn jag råkar vara funtad.)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 18:41 »
Allt beror ju på vad man jämför med.
Jämfört med att värma vattnet på en elspis så blir både micron och vattenkokaren mera ekonomiska att använda trots att man tar med tillverkningen av apparaterna.
Jämför du däremot med att värma vattnet på en vedspis tillverkad någon gång för längesedan, så blir resultatet kanske ett annat.
If it doesn't work, chrome it!

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 20:13 »
Ja, det var väl elspis jag hade i tankarna.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 20:17 »
Jag skaffade en vattenkokare för något år sedan och jag är rätt säker på att den är betydligt energisnålare än spisen, även om man räknar in den energi som gått åt till att tillverka den, spisen är ju också tillverkad

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 22:22 »
När man gör en sådan bedömning bör man också räkna in hur länge man tänker använda prylarna. Även om det går att hålla en gammal mikro vid liv i 20 år så är det många som byter vart tredje år, det är inte direkt vare sig resurseffektivt eller ekonomiskt.
Mikron jag själv använder nu härstammar från en miljöstation. Tillverkad ca 1995, den var drygt 10 år gammal när jag fick tag i den. Egentligen felfri, den krävde bara en grundlig sanering, smörjning av fläktmotorn och sånt.

När det gäller vattenkokare så är det inte direkt effektivt att använda stora vattenkokare som rymmer uppåt 2 liter och där man måste hälla i över en halvliter för att vattnet ska nå över värmeelementet, om man bara ska värma vatten till en kopp te åt gången. I ett litet hushåll är det mycket bättre att rikta in sig på en som rymmer kring 1 liter. En annan fördel med små vattenkokare är att de brukar ha lägre effekt, så man kan utan vidare ha t ex vattenkokare och kaffebryggare igång samtidigt på samma uttag utan att riskera att säkringen går.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 22:40 »
Citera
spisen är ju också tillverkad
Jo, men en spis har väl de flesta ändå, även om de har vattenkokare...

Torbjörn: Ja, det var en annan sak jag tänkte på, att ofta är mikrovågsugnar och kanske ännu oftare vattekokare såna där billiga slit och släng produkter. Man köper det billigaste man hittar, och när det går sönder eller man tröttnar på det så köper man en ny. Kan man ju styra själv genom att prioritera kvalitet och funktionalitet framför pris förståss, och sen faktiskt använda dem tills de inte går längre.

Så har man ju hört att de medvetet bygger apparaterna så de ska gå sönder just när garantitiden har gått ut, så folk ska komma och köpa nya. Känns lite hopplöst då.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 22:51 »
Jag köpte den billigaste vattenkokaren som fanns på Obs! (Numera COOP) för en nedrans massa år sedan och den fungerar fortfarande och garantitiden var utgången redan på 1900-talet! Lite missfärgad plast, men den den fungerar! 
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 23:06 »
Själv använder jag vattenkokaren för att göra te. Om jag inte har eldat i spisen så den är varm, då använder jag givetvis den. Men ibland glömmer man det och då smakar inte teet lika bra, när man grämer sig för den onödiga elförbrukningen. Kallnat vatten från vattenkokaren brukar jag fylla på djurens vattenskål med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 23:41 »
Jag köpte den billigaste vattenkokaren som fanns på Obs! (Numera COOP) för en nedrans massa år sedan och den fungerar fortfarande och garantitiden var utgången redan på 1900-talet! Lite missfärgad plast, men den den fungerar!

Stämmer bra med den jag har också, den bör vara från ca 1993, köpt på ÖoB eller något liknande. Märke Severin, förmodligen kinatillverkad.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 23:42 »
Jo, men en spis har väl de flesta ändå, även om de har vattenkokare...

Mitt kök har två lösa induktionsplattor och en liten bänkugn istället för spis. Får mer bänkyta av att kunna ställa undan plattorna och ugnen i ett överskåp när jag inte behöver dem. Den gamla lösningen i köket gav mig bara två pyttesmå avställningsytor på var sida om spisen. Nu finns det en ordentlig köksbänk att jobba på istället.

Tänkte ett tag skaffa en elektrisk kaffebryggare, men den fick stryka på foten för en så'n där man pressar ner filtret mot botten i. Det blir ändå mest rött te till kvällen om det känns "hurvligt". Det är förresten vid kvällsfikat som idéerna dyker upp. Som...

Om induktionsplattan kunde ställas in så den stängde av vid en given temperatur skulle man kunna använda farmors gamla kaffepanna som vattenkokare. ...eller en stor emaljmugg? Skulle spara såväl nytillverkningsenergi som utrymme i alla fall.

Både plattor och ugn är flyttbara så man kan ju undra om det vore möjligt att dra ut en förlängningskabel till uteplatsen och ersätta grillen med en grillpanna i sommar?

Hursomhelst är min uppsättning grejor i första hand tänkta att spara utrymme, inte energi, men att spara även på det sättet ligger någonstans i bakhuvudet hela tiden. 

Du har ett intressant tänk. Håller ögonen öppna för mer.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 23:49 »
En micro har bara kring 50% verkningsgrad, något att tänka på för de som värmer vatten i den.

Hade ett gäng billiga vattenkokare som dog en efter en. (dricker periodvis MYCKET te, och värmer vatten till div..)
Så för några år sen köpte jag en lite dyrare metallkokare för typ 300 spänn och den har funkat ganska ok. Fint målad av pianja.

Går säkert nån kubikmeter (eller 2) om året i denna kokerska.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

johole

  • Inlägg: 191
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #11 skrivet: 26 maj-10 kl 14:01 »

Vattenkokaren kan bare anvendes til å koke vatten, men kafferbryggaren kan gjøre mer :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6710191.ab

http://kaffekokarkokboken.blogg.se/

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #12 skrivet: 27 maj-10 kl 22:00 »
Jag har kokan nudlar, tinat frysta saker, värmt saft/mjölk gammalt te/kaffe och en massa annat i min vattenkokare. Går utmärkt ;D

 Dock inte gjort det i denna jag har nu.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Gustafsson20

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #13 skrivet: 06 aug-10 kl 14:41 »
Intressant inlägg. Går tankar i samma bana. Om det fanns något sätt att veta hur mycket man måste använda inan det ska gå sönder för att det ska tjäna på det. Vore intressant, Mvh.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #14 skrivet: 07 jun-23 kl 22:47 »
Stämmer bra med den jag har också, den bör vara från ca 1993, köpt på ÖoB eller något liknande. Märke Severin, förmodligen kinatillverkad.

Jag blev tvungen att skrota bort den gamla vattenkokaren i fjol. Plasten började bli spröd och en spricka i sidan av den blev större och större tills den läckte odrägligt mycket. Numera använder jag en liten 800 W Philips, tillverkad i Polen, troligen från 1998, räddad från en elskrotbinge. Verkar ha betydligt bättre kvalitet på plastdelarna. Såg dock något äcklig ut invändigt innan en urkokning med ättika.

Den micro från 1995 som jag nämnde tidigare i tråden, är fortfarande i full drift och har inte krånglat något mer.

Kaffebryggaren är en ärvd termosbryggare från mitten av 80-talet, den var ur drift i säkert 15 år för att det ansågs att kaffet blev dåligt i den, men efter flera grundliga avkalkningar blev den som ny.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #15 skrivet: 08 jun-23 kl 00:11 »
När det gäller vattenkokare tycker jag man skall välja den typen som har rostfri bytta med värmeelementet under, de håller länge och går att göra rena. Jag har två (en på 2000W som jag köpt och en på 800W som jag fått då den skulle slängas) som är 20-30 år gamla och de har använts rätt mycket, ofta med kalkrikt grundvatten. De kommer nog att hålla så barnen får välja vad som skall göras med dem. Helt klart en nyttopryl om man laddar termosvatten ofta. Min mikro är en odödlig Philips/Whirlpool från 80-talet.

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #16 skrivet: 08 jun-23 kl 03:30 »
Jag använde mikrovågsugn ganska ofta, men i senaste flytten blev jag utan och det visar sig fungera bra. Faktiskt är mikron för mig personligen ett klart otrivsamt inslag i köket, så det var ju bra.
Fast sommartid vore det bra att köra spisen mindre, när den extra värmen bara är ett problem.

Både vattenkokare och mikrovågsugnar verkar ofta dyka upp begagnade eller slängda, så tillverkningens miljöbelastning kan ibland bortses ifrån.



Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #17 skrivet: 08 jun-23 kl 14:21 »
Så gott som alla rostfria vattenkokare jag har kommit i kontakt med, har börjat läcka vid nivåglaset efter några år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mikro och vattenkokare
« Svar #18 skrivet: 08 jun-23 kl 16:00 »
Genomgångar eller blandade material är som att be om kort livslängd. Och de som har plastbytta och en värmeslinga i, luktar alltid illa när temperaturen närmar sig 100 grader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser