Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur odlar och förvarar jag gran plantor?  (läst 10166 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-09 kl 21:51 »
 Därför att plantorna man köper i tusenpack kommer från frön från samma moderträd, de är alltså syskon. Dessutom noggrant utvalda föräldraträd med rätt egenskaper. Tar du plantor i skogen så är dom väll också släkt ofta, men nog är det lite större genetisk mångfald. Inbillar jag mig, men det kanske inte är så om man går efter vad Pong skriver?

Kungsgran har jag nog aldrig sett, men serbgran stöter man på förvildad ibland här där jag bor. Den verkar kunna sprida sig som ett ogräs, det är nog säkrast att vara försiktig med att plantera för mycket av dom. Men det skall finnas någon enstaka skogsplantering med serbgran, förmodligen något experiment. Men de allra flesta skogsplanteringar är vanlig gran, det är en mycket konservativ bransch där få vågar satsa på annat än det beprövade

Barr Stina

  • Inlägg: 10
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-09 kl 22:13 »
Tack för ditt svar Huggorm. Tror jag förstår lite mer nu.
Lite synd kanske, att få vågar prova nya vägar inom plantering av lite mer "udda" barr träd.

 Barr Stina
Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #22 skrivet: 15 sep-09 kl 22:24 »
För att inte tala om bristen på lövträdsplanteringar. Men när det gäller barrträd tror jag det finns en del contorta planterad framför allt i norrland

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #23 skrivet: 16 sep-09 kl 01:08 »
Fröställning av tall leder också till genetisk utarmning, men det är ju helt medvetet.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #24 skrivet: 16 sep-09 kl 09:10 »
Ja, det är samma med alla skogsplantor, dom är genetiskt mycket lika. Men vad händer den dagen en farsot likt almsjukan eller askskottsjukan drabbar gran och tall? Chansen att en del träd skall vara motståndskraftiga är ju minimal eftersom dom är genetiskt så lika. Antingen klarar sig alla, eller så klarar sig ingen. Samma sak med alla parklindar som finns planterade i varenda stad och samhälle söder om Dalälven. Det är ju ett träd som mer eller mindre härstammar från laboratorier, dom är ännu mera lika varandra. Kommer det en sjukdom på dom så lär sveriges städer bli ännu gråare än Malmö blev efter att dom fick ta ner tiotusentals döende almar. Mångfald i naturen är det enda som är hållbart inför framtiden.

Barr Stina

  • Inlägg: 10
SV: Hur odlar och förvarar jag gran plantor?
« Svar #25 skrivet: 16 sep-09 kl 10:17 »
Oj vad ni skriver mycket nu.  Härlig läsning för mig som inte kan så mycket.
Men om jag nu skall dra upp en och annan planta, så kanske det är bra att plocka på olika vind fällor (mina egna fällor) för att inte få "syskon" på samma plantering.
Barr Stina
Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, malarmaster, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser