Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get och får ihop?  (läst 1153 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Get och får ihop?
« skrivet: 27 apr-23 kl 19:48 »
Har två getter kvar av min lilla kvartett, ena börjar nu bli gammal och skruttig och detta blir nog hennes sista sommar. Det blir då en ensam stackare kvar, då vi vill ta en getpaus och inte skaffa fler. Men vi vill skaffa några får då våra hagar lämpar sej bättre för deras betning. Funkar får och getter bra ihop? Någon med erfarenhet? Min tanke är ju att den ensamma geten också får lite sällskap, även om det inte är samma familj..eller kommer dom bara bråka?

 

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Get och får ihop?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-23 kl 20:00 »
Jag tror inte dom kommer bråka för dig, men det är individuellt om dom vill vara nära varandra eller ej. Getter är mer burdus när de gäller mat så dom tränger undan fåren, ibland står fåren o getterna nära varandra o ibland står dom på varsin sida hagen. Jag upplever inte får får 'gemenskap' av getter eller tvärtom men det är nog bättre än inget sällskap alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser