Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilera badrum med Separett  (läst 1841 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Ventilera badrum med Separett
« skrivet: 18 okt-22 kl 20:11 »
Vi bygger nytt hus där vi ska ha förstärkt självdrag, dvs vanliga ventiler in och en paxfläkt ut. huset är 75m2. I badrummet har vi tänkt sätta in en Separett villa 9000. Men när jag pratade med de nu så säger de att vi inte bör ha någon annan fläkt i badrummet eftersom toan har en fläkt. Detta för att vi inte ska få luften att gå "fel håll" från toaletten så att oönskad lukt sprids i badrummet. De säger även att den lilla fläkten i toan klarar av att ventilera även för duschen. Kan det verkligen stämma? Det sitter en fläkt som drar 16,5W alt 11W i de olika lägena. Den högre ska tydligen då klara även att värda ut fukt efter dusch. Kan det funka när fläkten sitter inne i stolen samt typ 30cm över golv? Badrummet i fråga är 5m2 och kommer ha en vägg i lerputs på ca 6m2 som kan hantera en del fukt efter duschning.

Tänker också på att paxfläkten var tänkt för att hantera allt behov av att få ut dålig luft från hela huset. Om det är av vikt så har vi lerputs på alla ytterväggar samt enbart trä på övriga ytor, så behovet att få bort VOC och annan skit är rätt lågt. Mest blir det väl vår egen lukt ;)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #1 skrivet: 18 okt-22 kl 20:36 »
Förbered och montera en paxfläkt om separetten klarar ventilationsbehovet och håller utrymmet fukt och luktfritt behöver du ju inte köra paxfläkten och skulle det behövas extra ventilation är det bara att trycka på knappen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #2 skrivet: 18 okt-22 kl 20:39 »
Om det visar sig behövas mer ventilation än vad den inbyggda fläkten i toan kan ge, så är det nog bättre att sätta in en kraftigare kanalfläkt i serie med toans fläkt (kapa dess frånluftsrör och sätt fläkten mitt på), än att ha en extra fläkt på sidan av.

Men börja med att prova utan extra ventilation. Sätt upp en hygrometer, gärna med dataloggning, för att hålla koll på hur lång tid det tar att ventilera bort fukttoppen efter en duschning.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #3 skrivet: 18 okt-22 kl 21:00 »
Tack! Som du skriver Fri hade jag väl kanske tänkt eftersom jag redan har en kanal. Men som du skriver Torbjörn så kan ju det vara en bra idé. Måste bara se till att jag kan komma åt röret enkelt i framtiden om det inte skulle räcka. Kanske kan bli vakuum när man sitter på dass sen?;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #4 skrivet: 18 okt-22 kl 21:13 »
Tack! Som du skriver Fri hade jag väl kanske tänkt eftersom jag redan har en kanal. Men som du skriver Torbjörn så kan ju det vara en bra idé. Måste bara se till att jag kan komma åt röret enkelt i framtiden om det inte skulle räcka. Kanske kan bli vakuum när man sitter på dass sen?;)
Sätt in den extra kanalfläkten direkt med fuktstyrning direkt.
Då slipper du framtida problem eller ombyggnationer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #5 skrivet: 18 okt-22 kl 22:12 »
Sätt in den extra kanalfläkten direkt med fuktstyrning direkt.
Då slipper du framtida problem eller ombyggnationer.

Kan du utveckla? menar du att jag ska förstärka ventilationen i separetten direkt och plugga venthålet för paxen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #6 skrivet: 18 okt-22 kl 23:57 »
Kan du utveckla? menar du att jag ska förstärka ventilationen i separetten direkt och plugga venthålet för paxen?
Japp...
Det är ingen hit att känna doften av fekalierna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #7 skrivet: 19 okt-22 kl 07:25 »
Jag har också toalösning Villa separett. badrum på 4m2 och det har aldrig varit problem med lukt eller fukt. Fläkten klarar den volymen lätt. men i mitt fall så suger fläkten inte luft från övriga huset utan badrummet har eget insug/tillluftsventil. sommartid står det alltid öppet,vintertid  stryps det  och då tas luft från övriga huset. detta av energiskäl. separett har rätt. monterar du en fläkt i badrummet som konkurrerar med toan riskerar du baksug dvs lukt och det är definitivt inget trevligt.  Då jag haft strömavbrott sprider sig denna doft i hela huset. Dock tror jag inte du får problem med Separetten då fläkten ju går dygnet runt och evakuerar massor av kubik över dygnet. Fläkten är energisnål men mycket effektiv.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #8 skrivet: 19 okt-22 kl 10:23 »
Många har problem med innomhustoalättrer. En enkel lösning är en spåntoalett.
kretslopp

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #9 skrivet: 19 okt-22 kl 20:06 »
Montera plaströr i ventilationen!
Jag har ett multrum, och ventilationskanaler av spirorör tålde INTE miljön. De korroderade sönder.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #10 skrivet: 19 nov-22 kl 18:30 »
Japp...
Det är ingen hit att känna doften av fekalierna.

Har du tips på bra kanalfläkt? Det är 75mm rör som hör till separetten. Kan ha plats att gå upp i 100mm som många frånluftsfläktar för kanal verkar vara. Men hur tätar man då eftersom avloppsrören är 75 eller 110mm?

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #11 skrivet: 19 nov-22 kl 19:05 »
En sak till jag tänkte på. Kanalfläkten behöver vara starkare än orginal fläkten för att det ska göra nytta va? Separetts har ett luftflöde på 75m3/h.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #12 skrivet: 19 nov-22 kl 19:21 »
Om man har en toalett som fodrar så stor ventilering då kam man ju inte ha någon värme i huse på vintern. Du kommer ju då att ventilera bort all värme. Byt till spåntoa eller frystoa.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #13 skrivet: 19 nov-22 kl 19:41 »
Så illa är det inte. Även om den lilla fläkten i toaletten får jobba ostrypt (locket öppet och inget undertryck i huset) så suger den ut varmluft som kostar 360 watt att värma en dag då det är nollan ute. Så det lönar sig att stänga locket.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #14 skrivet: 19 nov-22 kl 19:50 »
En sak till jag tänkte på. Kanalfläkten behöver vara starkare än orginal fläkten för att det ska göra nytta va? Separetts har ett luftflöde på 75m3/h.

Bara en lösryckt siffra på ett luftflöde säger inget om en fläkts egenskaper, man måste också veta vid vilket mottryck fläkten kan leverera det flödet för att veta vad man har att göra med. Eller helst ha tillgång till en fläktkaraktäristik - alltså ett diagram som visar flödet som funktion av mottrycket.

För mulltrumman vid släktens sommarstuga, som har funnits där i över 40 år nu, används sedan 20-25 år en gammal 120 mm datorfläkt inopererad i ventilationsröret (110 mm plastavloppsrör). Röret kapades mitt på, fläkten lades mellan rörändarna och smetades fast med sättlim (PL400 eller liknande), förstärkning med ett par spikband mellan rörändarna fastsatta med självgängande skruv.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #15 skrivet: 19 nov-22 kl 19:55 »
Har du tips på bra kanalfläkt? Det är 75mm rör som hör till separetten. Kan ha plats att gå upp i 100mm som många frånluftsfläktar för kanal verkar vara. Men hur tätar man då eftersom avloppsrören är 75 eller 110mm?
Att gå från 75mmtill 110mm är lätt,  jag föreslår Biltema art 88-057 då den löser uppgiften under 50kr.

Jag vet inte hur mycket ventilation du behöver, har du projekterat vent eller kör du på chans?
Generellt ska väl ett badrum ha frånluft ca 55m3/h och en toa 36m3/h om jag minns rätt.

Att ha dubbelt så stort luftflöde som rekommenderat kommer ju medföra onödiga energiförluster om du inte återvinner värmen i frånluften, bygger du ett permanethus måste du väl ta hänsyn till energiförbrukningen för att få bygglov?  Kör du som fritidshus under 99m2 är du väl friare i dina val.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #16 skrivet: 19 nov-22 kl 20:05 »
Att gå från 75mmtill 110mm är lätt,  jag föreslår Biltema art 88-057 då den löser uppgiften under 50kr.

Jag vet inte hur mycket ventilation du behöver, har du projekterat vent eller kör du på chans?
Generellt ska väl ett badrum ha frånluft ca 55m3/h och en toa 36m3/h om jag minns rätt.

Att ha dubbelt så stort luftflöde som rekommenderat kommer ju medföra onödiga energiförluster om du inte återvinner värmen i frånluften, bygger du ett permanethus måste du väl ta hänsyn till energiförbrukningen för att få bygglov?  Kör du som fritidshus under 99m2 är du väl friare i dina val.

Jag har inte hittat de siffrorna men det låter ju bra om det är så. Jag kör på känn eftersom jag hade tänkt ha en paxfläkt och inte tänkt på att det stör fläkten i separett. Så har inte räknat på det. Det är permanent på 76+35 och självklart har det gjorts en energiberäkning. Men vi kanske kör på bara separetten först. Funkar det inte så är det inte allt för svårt att sätta i en pax för topparna(efter dusch) eller en kanalfläkt då vi endast har traditionellt tätskikt i golv (matta). Så lätt att plocka ner väggen bakom och stoppa in förstärkning i röret.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #17 skrivet: 19 nov-22 kl 21:25 »
Om man förenklar och tänker sig att hela husets frånluft skulle gå genom separetten och minimikravet från Boverket är 0,35ls/m2 bör du ju ha ett flöde på ca 96m3/h.

Jag själv är ingen vän av dessa teoretiska modeller utan gillar uppvärmning med ved, förstärkt självdrag i hygienutrymmen och öppet sovrumsfönster men det är ju svårt att få igenom i dagens byråkratiserade värld.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #18 skrivet: 20 nov-22 kl 11:13 »
Om man förenklar och tänker sig att hela husets frånluft skulle gå genom separetten och minimikravet från Boverket är 0,35ls/m2 bör du ju ha ett flöde på ca 96m3/h.

Jag själv är ingen vän av dessa teoretiska modeller utan gillar uppvärmning med ved, förstärkt självdrag i hygienutrymmen och öppet sovrumsfönster men det är ju svårt att få igenom i dagens byråkratiserade värld.
Problemet är snarare att man måste bevisa allt med olika modeller och beräkningar.
Fönstret går ju att stänga
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ventilera badrum med Separett
« Svar #19 skrivet: 20 nov-22 kl 13:49 »
För den som har eldstad i bostaden blir det ju automatisk ventilerat.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Carl Olofson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser