Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!  (läst 1529 gånger)

Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!
« skrivet: 20 sep-22 kl 04:28 »
Våran nya flock med löpankor har idag försvunnit från gården. Vi köpte dom för lite drygt en och en halv vecka sedan och har låtit dom vara inne för att hinna lokalisera sig och vänja sig vid åsynen av oss. Dom är kanske runt 5-6 månader gamla och det är en drake och två honor. Dom är extremt skygga och idag ”tvingade jag ut dom” genom att gå in i deras box och valla ut dom. Ankorna blev så väldigt stressade och sprang åt olika håll och la sig och tryckte.
Efter nån timme kom draken fram och hittade tillslut sina tjejer, men sen vägrade dom att komma in för natten. Jag var tvungen att åka och jobba och min man fick försöka lokalisera dom. Tillslut fick han ge upp, och vi har öppet till deras hus nu inatt så dom kan gå in.
Hon som vi köpte dem av sa att hennes går fritt utan problem och därför tänkte vi såklart att det skulle fungera för oss också.
Tror ni att dom kommer tillbaka?
Finns det något jag kan göra mer än att lägga fram god mat till dom och plaska lite i deras pool så dom hör vattnet? Vi är helt nybörjare på ankor och behöver alla tips och råd vi kan få i denna situationen  :'(

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!
« Svar #1 skrivet: 21 sep-22 kl 08:37 »
Hur har det gått? Har tyvärr inga råd att ge.  :-\

SV: Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!
« Svar #2 skrivet: 24 sep-22 kl 13:38 »
Hur har det gått? Har tyvärr inga råd att ge.  :-\

Tyvärr har dom inte kommit tillbaka. Letat i många många timmar runt om gården med några kilometers omnejd och dom går inte att hitta någonstans. Hittar inte ens fjädrar ifall räven skulle vart framme. Väldigt tråkigt  :'(

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!
« Svar #3 skrivet: 24 sep-22 kl 14:18 »
Tror tyvärr det är kört, det är ju inte det tuffaste gänget som gått ut i vida världen.

Jag skulle leta i riktning mot de som sålde dem, skulle gissa att ankorna tänkte gå hem.

Vi sålde några myskankor till en granne som flyttat 3-4 mil härifrån, och han hade dem inne lite för kort tid så de drog. Men fast de är tuffare än löpankor och flyger rätt bra så kom de inte hem hit. Vi skojade om att när de kommer så säljer vi dem en gång till, men tyvärr så var det för många rovdjur på färden.

Har sålt ankor förut som accepterat sitt nya boende, men då har det varit barn i de familjerna så kontakten upprättades nog snabbare där.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Löpankor som rymt- vad ska jag göra?!
« Svar #4 skrivet: 05 okt-23 kl 02:25 »
Det låter som en oroande situation. Det är möjligt att ankorna har blivit rädda och förvirrade av att bli tvingade ut ur deras trygga utrymme. Det är svårt att säga om de kommer att komma tillbaka, men det kan hjälpa att lägga fram mat och skapa en trygg miljö för dem. Ge dem tid och utrymme att återhämta sig och förhoppningsvis kommer de att återvända. 🦆🦆🦆🐤🐥🐤🦆💚


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, sayerbýr, LimJans, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser