Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar kring getfortsättningen.  (läst 956 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Tankar kring getfortsättningen.
« skrivet: 11 maj-22 kl 13:15 »
Hej.
Jag fick en getflock för fyra år sedan, fyra honor afrikanska dvärggetter. Fick i princip noll info från tidigare ägare, tex ålder etc. (dumt nu i efterhand men det var då, nu är nu, jag har vuxit in mer i getägarrollen). Förra året var vi tvungna att avliva en som jag tror var den äldsta, hon blev jättekonstig i kroppen, det började med hälta på ett framben och till slut gick hon inte utan linkade helt krokigt, det såg inte bra ut helt enkelt. I vintras hittade jag en annan död i sin säng, inga symptom (vad jag med mitt otränade öga hade sett). Jag tänkte typ stroke (om nu getter får det...) Nu har vi två kvar, en äldre och en som är högst 5 år då hon inte var helt fullvuxen när vi fick henne. Den äldre har sedan några veckor tillbaka börjat bli mer och mer stel i benen, vill inte stödja på båda frambenen samtidigt utan varvar, och ligger ner väldigt ofta. Äter och dricker, bajsar och kissar, är inte avmagrad. Jag tänker att vi har CAE i flocken som börjar märkas först när djuret blivit tillräckligt gammalt? Har aldrig tagit någon form av prov eller vet.kontakt då jag sett på getterna som en barmhärtighetsgrej (dom skulle blivit slaktade om vi inte tog oss an dom) - dom får gå här tills dom inte gör det längre. Lite snålt kanske, men med dom här getterna blev det så. Går det att lindra besvär av CAE? Jag tänker mest ledbesvär och stelhet, för att göra hennes sista tid lite bättre. Och kanske en idiotisk fråga - behöver getter både saltsten och mineralbalja? Jag blir aldrig klok påt, det innehåller ju typ samma ämnen? Har hittills bara haft saltsten då mineralbaljorna till kor och get är ENORMA och jättedyra (återigen min snålhet).

Men vad jag främst vill komma fram till och ha andras tankar kring är vad jag ska göra med den sista geten om nu den äldre snart inte kommer finnas kvar. Har kontakt med en fårbonde som ev. vill bli av med några gammtackor som jag tänkte som sällskap och som deras sista anhalt istället för slakt. Trivs får och getter ihop? Eller är det bättre att skaffa fler getter, men som då antagligen också kommer få CAE. Efter vad jag läst här på forumet så verkar den sjukan finnas typ överallt, men att vissa individer verkar mer resistenta och att lösningen att avliva alla bärande djur inte är så smart med tanke på förlorade gener? Eller är det grymt att fortsätta på en flock med misstanke om smitta? Jag har ju som sagt inga produktionsdjur utan ser det mer som en fristad där djur som annars kanske inte skulle få finnas kan få leva ett värdigt liv tills dom dör en "naturlig" död.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Tankar kring getfortsättningen.
« Svar #1 skrivet: 11 maj-22 kl 14:17 »
Jag lärde mig också om getter den hårda vägen. Köpte 3 som killingar och avlade på dem. Runt 4 års ålder brukar CAE visa sig. Tyvärr finns det ingen behandling mot det. Jag fick slakta ner allihop, då alla hade det i mer eller mindre kraftiga symtom. Det är ingen idiotisk fråga, ja, de ska ha både saltsten och mineraler. Om du skaffar nya getter, så jag då får de också smittan. Jag hade tagit bort den sista geten i så fall. Men det är upp till var och en. du kommer nog att få olika svar i den frågan. Lycka till.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tankar kring getfortsättningen.
« Svar #2 skrivet: 11 maj-22 kl 21:40 »
Mineralbrister kan orsaka både sjukdom och i värsta fall död. En mineralbalja är nödvändig och definitivt inte jättedyr, några hundralappar max. Köp en för kor, de har mest likvärdigt mineralbehov som getter.

Bästa sättet att ta reda på om dina getter har CAE är att testa dem! Din veterinär kan hjälpa dig, och även ge annan hälsorådgivning. Alla veterinärer har inte kunskap om getter, så hör med andra getägare i närheten vem de brukar anlita
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser