Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara utsäde från färskpotatis.  (läst 1841 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Spara utsäde från färskpotatis.
« skrivet: 08 apr-22 kl 21:51 »
Jag brukar använda det som blir över av vinterpotatisen i jordkällaren till utsäde varje år. Tidiga potatisar äts upp varje sommar. I år har jag funderat på om jag skulle försöka spara utsäde till färskpotatis, men vet inte hur man går tillväga, den har ju inte jättelång hållbarhet...råd och tips mottages tacksamt  :)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #1 skrivet: 08 apr-22 kl 23:34 »
Det handlar väl mest om att spara den, i så mörk och kall miljö som du kan, plusgrader dock.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #2 skrivet: 08 apr-22 kl 23:58 »
Jag förstår TS fråga. I Medelpad är det kanske inte självklart att färskpotatisen är klar till Midsommar - men längre söderut är det.

Blir det sedan värmeböljor juli-augusti så kanske det inte är så självklart att du klarar att hålla dina sättor i nödvändigt låg temperatur.

Såvida du inte har de speciella kylkammare som potatisgrossister verkar ha.

Kommer att tänka på en av mina odlingsgrannar, som jag med halvt öra lyssnar på.

Han börjar ta upp färskpotatisen vid midsommar. Men planterar inte någon höstpotatis. Istället så efter ett tag 'planterar han om' delar av den skördade färskpotatisen. Som då blir  skörd i augusti-september.

Jag har aldrig frågat varför han gör så. Men jag gissar att det är för att slippa köpa en omgång sättor till höstpotatisen.

Men om han skulle få för sig att spara sättor till nästa år på denna färskpotatis, så borde det vara större chans att lyckas om han gör det från en skörd i augusti-september än från en skörd i slutet av juni/början juli.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #3 skrivet: 09 apr-22 kl 08:52 »
Jösses, det trodde jag inte skulle gå med tanke på att skalen är så tunna på färsk potatis. Ska bli intressant att följa denna tråd.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #4 skrivet: 09 apr-22 kl 08:55 »
carolus har helt rätt.
Det går att återplantera potatis för att få en skörd till.
Early puritan och early rose användes ofta på det sättet förr.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #5 skrivet: 09 apr-22 kl 09:46 »
jag har tyvärr inte plats att odla särskilt mycket potatis. Men alla sättorna får vara i kylskåpet, i äggkartonger över vintern.  Inga särskilda problem med de tidiga potäterna. Men jag låter även de tidiga stå ett tag, tar dem inte meddetsamma som det finns något att ta.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #6 skrivet: 09 apr-22 kl 16:21 »
För att få bra hållbarhet över vintern på mina potatisar tar jag bort blasten när det blir bladmögel eller senast en månad innan dom ska tas upp för vinterförvaring. Potatisarna ligger alltså kvar i jorden minst en månad efter att blasten tagits bort. Vilket gör att skalen blir tjockare och potatisen hamnar i vila. Så gör jag också med tidigpotatisen. Både tidig och sen potatis tas upp sista veckan i september här.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #7 skrivet: 09 apr-22 kl 18:43 »
För att få bra hållbarhet över vintern på mina potatisar tar jag bort blasten när det blir bladmögel eller senast en månad innan dom ska tas upp för vinterförvaring. Potatisarna ligger alltså kvar i jorden minst en månad efter att blasten tagits bort. Vilket gör att skalen blir tjockare och potatisen hamnar i vila. Så gör jag också med tidigpotatisen. Både tidig och sen potatis tas upp sista veckan i september här.

Gissar att du bor på småländska höglandet!?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #8 skrivet: 09 apr-22 kl 18:46 »
Jösses, det trodde jag inte skulle gå med tanke på att skalen är så tunna på färsk potatis. Ska bli intressant att följa denna tråd.

Jag tror inte min odlingsgranne gräver upp och planterar om potatisen samma dag.

Gissningsvis så låter han den upplockade potatisen ligga framme i dagsljus bortemot 2-3 veckor så den börjar skjuta groddar innan han planterar den igen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #9 skrivet: 10 apr-22 kl 12:45 »
Jag bor i sydvästra Småland strax utanför Ljungby.
kretslopp

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #10 skrivet: 10 apr-22 kl 14:53 »
Ifjol hade vi satt mycket mer nypotatis än det blev ätet. Lät dem ligga kvar i jorden intill sent på hösten och tog inte upp förrän då. Har sedan förvarat svalt över vintern, och åtminstone en del av dem verkar ha klarat sig fint och börjat gro nu.
Ingen människa är illegal

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #11 skrivet: 10 apr-22 kl 15:56 »
Det beror lite på sort med. Vissa klarar att ligga kvar i jorden medans andra växer sig groteska och spricker sönder.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #12 skrivet: 10 apr-22 kl 21:07 »
Det beror lite på sort med. Vissa klarar att ligga kvar i jorden medans andra växer sig groteska och spricker sönder.

Också min erfarenhet.

Fårfarmen

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #13 skrivet: 16 apr-22 kl 08:34 »
Vi odlar Amandine som tidig sort och det vi inte äter under sommaren hanteras lika som vintersorterna, men blasten slås av tidigare. De får bra skal och håller hela vintern. Visst, en del blir väääldigt stora, men de smakar bra ändå. Vi använder de som är OK på vårkanten till nya sättor och det är ingen skillnad än jämfört med köpt utsäde än så länge. Vår "källare" är murarbaljor i ladugården med dubbel, mörk, markduk ovanpå. Det blir lagom fuktigt och mörkt och håller sig över nollan. Har kört så i ca 10 år nu. Det blir lite för varmt i mars så groddarna börjar växa, men då är det i alla fall så få kvar så det gör inget...  :)

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Spara utsäde från färskpotatis.
« Svar #14 skrivet: 24 apr-22 kl 13:21 »
Sparar mina sättpotatisar(både tidiga och sena) på sovloftet(för det mesta ca 17 grader men i perioder ner till 11 grader) i backar med tidningspapper över. Tar bort tidningspappret så där en månad innan de ska sättas ut, för att de ska få fina groddar. De tidiga potatisarna 'Early Puritan' togs upp nån gång i augusti(hade såklart skördat i omgångar för att äta direkt tidigare). De har förvarats enligt ovan och ska ut i bäddarna om några dar nu. En kanske kunde önska att de hade kortare groddar, men förra sommaren funkade det åtm utmärkt att sätta potatisar med ännu längre..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser