Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till nykläckta kycklingar.  (läst 2534 gånger)

Mat till nykläckta kycklingar.
« skrivet: 11 jan-22 kl 00:25 »
Om några dagar är det dags för kläckning, hoppas vi. Har läst mycket eftersom det är min första gång.
Har förstått att man kan vänta med mat ett dygn eller 2, men ge vatten. Sen undrar jag, har läst om äggula havregryn och grönt. Men undrar  kan man ge dom lite mosad blodpudding? Hönsen blir ju jätteglada när dom får det. Och rivet äpple??
Tacksam för lite information

Tossefarmors

• Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Mat till nykläckta kycklingar.
« Svar #1 skrivet: 11 jan-22 kl 08:17 »
Jag brukar altid ta ur kycklingarna ur maskinen så fort de torkat, och har även alltid mat och vatten framme så att de själva kan bestämma om de vill äta och dricka. Jag har alltid bara gett kycklingfoder och det har aldrig varit några problem här. Lycka till med de små

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-22 kl 09:24 »
Jag ger allfoder (vanligt hönsfoder utan kalk, jag krossar pellets till små kycklingar) + lite smulat kokt ägg.  Jag brukar få rätt få kycklingar från en ruvhöna. Känns onödigt att köpa en hel påse startfoder för de första veckorna. Hönsfoder passar höns, har dock lite för lite protein för kycklingarna första tiden.  Därav tillskottet med ägg.

Efwa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-22 kl 10:52 »
Jag har rätt många kycklingar åt gången (5-12 st) så jag köper säck med kycklingfoder och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Den säcken kan de ju äta en bit upp i åldrarna så den går åt. De äter ju mer och mer ju större de blir.
När de är som minst får jag krossa maten lite eller sila ut det "pulvriga" så de får i sig maten. Den "krossade" är lite för stora bitar kan jag tycka.

Lite kokt ägg på det och en jordklump med tillhörande gräs är perfekt. Gräs är ju svårt nu vid denna tid på året men......

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-22 kl 13:26 »
Edel kycklingstart är perfekt för kycklingar.
Föder upp en 50-100 kycklingar på endast det varje vår.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Efwa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-22 kl 14:47 »
Edel kycklingstart är perfekt för kycklingar.
Föder upp en 50-100 kycklingar på endast det varje vår.

Det är den jag använder också. Fungerar perfekt.

Permission

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-22 kl 21:27 »
Ge dom foder avsett för kycklingar.
Havregryn och "grönt" är inte kycklingmat.

Ida Nilsson

« Svar #7 skrivet: 18 jan-22 kl 19:20 »
Jag har kycklingfoder till kycklingar som kläckts i maskin men dom som kläckts under höna har jag inge spc foder till utan dom äter samma som övriga flocken. Plug grönt m.m

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser