Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cyklar  (läst 5709 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
cyklar
« skrivet: 08 nov-21 kl 09:54 »
Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta.

Pakethållare och cykelväskor är förstås bra att ha.  I en cykelkärra kan man köra rätt stora dunkar med vatten.  Eller annat

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-21 kl 10:08 »
Visst är cykeln en bra grej vid långvarig kris, men den är inte viktig för det stora flertalet vid en kris som varar några dagar.

Om samhället däremot skall kunna fortsätta så normalt som möjligt vid till exempel bränslebrist så kommer cyklarna att plockas fram igen. Och då blir det brist på laglappar och cykelslangar...

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: cyklar
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 11:14 »
Jo, det är väl värt att tänka på att inte heller cyklar går att hålla igång hur länge som helst utan en fungerande infrastruktur för reservdelsförsörjning mm. Och de är ganska oanvändbara vintertid om krisläget medför bristfällig snöröjning och halkbekämpning.

Ska man räkna med cykeln som en tillgång ur hemberedskapssynpunkt, så ska man också hålla sig med ett reservdelslager, och förvara däck, slangar, lagningslappar mm så att de fortfarande är användbara den dag de behövs.

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: cyklar
« Svar #3 skrivet: 08 nov-21 kl 11:17 »
På vintern tar man ju fram skidorna och pulkan ;)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #4 skrivet: 08 nov-21 kl 14:57 »

På vintern tar man ju fram skidorna och pulkan ;)

eller häst och vagn!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #5 skrivet: 08 nov-21 kl 15:09 »
Det gäller bara att klara vinterfodret utan traktor. Jag tror de flesta hästar blir mat vid en kris.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #6 skrivet: 08 nov-21 kl 16:15 »
Det gäller bara att klara vinterfodret utan traktor. Jag tror de flesta hästar blir mat vid en kris.
Vi tror olika, jag tror att dagens människor hellre stjäl och svälter än att äta upp sina husdjur.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #7 skrivet: 08 nov-21 kl 16:57 »
Allting har begränsningar.  Men för att man ska slippa leta laglappar till cykeln just när inget funkar som vanligt är det bra att den är i brukbart skick då. Säg att telefonerna inte funkar för elen är borta. Viktigt att kunna fara runt och kolla hur det ser ut runt om. Kolla hur vissa personer har det.  Och som sagt, frakta vatten som säkert blir det första nödvändigheten.  Gäller även om det bara handlar om ett par dagar.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #8 skrivet: 08 nov-21 kl 21:31 »
Vi tror olika, jag tror att dagens människor hellre stjäl och svälter än att äta upp sina husdjur.

Jag gled nog iväg lite längre i tid än de 72 timmarna myndigheterna säger vi skall klara oss. Beror ju på när en kris kommer hur mycket foder man har. Men blir det en stor kris som varar länge så äter nog någon annan upp hästen innan den får slut på foder.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #9 skrivet: 08 nov-21 kl 21:34 »
Om man räknar med att alla bilar i snitt har halvfulla tankar så finns det många fordon som är bättre att frakta vatten med än cykeln. 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #10 skrivet: 08 nov-21 kl 22:52 »
I en kris vet du inte hur länge den varar. Ok, du bor utanför stan och tanken i bilen är halvfull, men kommer du inte att vara rädd om den soppan? du kan inte veta om det kommer en ambulans ifall du blir akut sjuk - är telefonin borta går det inte att ringa efter en.

Vid problem med vattenförsörjningen kommer det  i urbanare miljöer inte stå en drickabil i varje kvartershörn. Snarare 1 - 2 st i varje stadsdel. Många kommer inte att ha några dunkar hemma, utan tar bilen med sina opantade PETflaskor flera ggr per dag. Tyvärr att bilköer o kaos kan uppstå.

Där o då kan personer med fungerande cykel samt vattendunk(ar) klara sig bra. Har du en vanlig plastbox/gammal drickaback. så sätter du den på pakethållaren, i den får plats t e x 4x5L dunkar.


Det märks på svaren vilka som är regelbundna cyklister eller inte  ;D

Det är inte ovanligt i urbana miljöer att folk som cyklar till bussen eller tågstationen har en extra cykel i reserv.

Då kan det också förekomma att man gör så att extracykeln har samma hjuldimension som den ordinarie. Är man dessutom lite händig så kommer man då också att ha reservslangar o däck hemma /det skall visst gå att lapplaga nyare tiders cykelslangar som huvudsakligen lär bestå av plast, men ingen cykelhandlare eller privatperson jag känner gör det längre/ för att slippa passa när cykelreparatören har öppet. På mindre orter finns sådan knappt längre.

Vad beträffar cykelns användbarhet på vinterhalvåret så är det här landet avlångt ... i den allra södraste delen har det de senaste 5 åren inte varit mer än snö än att det ofta har gått att cykla oplogat.

Längre norrut kan jag tänka mig att skidor skulle vara betydelsefulla vid en krissituation, t e x för att hämta vatten. Eller kanske en kälke/sparkstötting/släde? kanske t o m en större plastpulka för 2 barn, att lasta en 20L dunk i?

Bifogar bild från ett krig i sydostasien på 1960talet som visar cykelns potential för transporter.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #11 skrivet: 09 nov-21 kl 09:44 »

Det märks på svaren vilka som är regelbundna cyklister eller inte  ;D

Här använder jag cykeln när jag kollar djuren, och visst kan jag ha en 10kg saltsten eller ett batteri till stängslet med, men vatten... näe. Bil, traktor, skottkärra eller en gammal barnvagn. Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.

Det är inte cykeln som räddar stadsborna, utan möjligen någon nyligen inflyttad som inte har glömt hur man tänker. Bor jag på landet behöver jag inte åka efter vatten och bor jag i stan så kan jag väl ta med 500 liter vatten i min bil så det räcker åt grannarna i portuppgången.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #12 skrivet: 09 nov-21 kl 13:33 »
Här använder jag cykeln när jag kollar djuren, och visst kan jag ha en 10kg saltsten eller ett batteri till stängslet med, men vatten... näe. Bil, traktor, skottkärra eller en gammal barnvagn. Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.

Det är inte cykeln som räddar stadsborna, utan möjligen någon nyligen inflyttad som inte har glömt hur man tänker. Bor jag på landet behöver jag inte åka efter vatten och bor jag i stan så kan jag väl ta med 500 liter vatten i min bil så det räcker åt grannarna i portuppgången.

 Det kanske är en god ide att köpa en lådcykel?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #13 skrivet: 09 nov-21 kl 14:04 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #14 skrivet: 09 nov-21 kl 14:10 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.

Här är något att ta tag i för uppfinnaren: Däck och slangar som inte belastar miljön och är hållbara!
Kanske en el-lådcykel driven på solceller i kristider!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #15 skrivet: 09 nov-21 kl 15:02 »
Det kanske är en god ide att köpa en lådcykel?

Köpe o köpe ;D

Lådcykel, förlängd cykel (longtail) eller annan variant är ju en jättesmart lösning på många småtransporter. Kräver dock elassistens om det skall fungera här. I städerna ser man rätt ofta någon lådcykel med barn eller matkassar i. Tror de har elmotor, för de flesta jag sett har körts av lätta kvinnor.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #16 skrivet: 09 nov-21 kl 15:07 »

 En eldriven låd-cykel på solceller i kristider?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #17 skrivet: 09 nov-21 kl 15:08 »
Japp, och framför allt för att förhindra kristider.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #18 skrivet: 09 nov-21 kl 15:36 »
                                                                 ll:a VÄRLDSKRIGET var en  KRIS hur klarar något liknande idag? typ bränsle el brist                                                                                      när allt ska långtransporteras då fick ju järnvägen ta då& inte så bränsleberoende men förvånansvärt många fordon med gengasaggregat tillverkning kom tydl snabbt igång , och flertalet hästtransporter fanns ju då kanske mer än bilar fordon ,,                                                                                                                 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #19 skrivet: 09 nov-21 kl 15:55 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.

Kanske du enbart cyklar ett par hundra meter någon gång i månaden?  då sliter du inte ut däcket på säg 4 år, och efter den tiden så lär däcket få torrsprickor, särskilt då om cykeln står i någon bod som följer yttertemperaturen från sommar +45 till vinter -15.

I mitt inlägg #10 skriver jag om åtskilliga personer som jobbpendlar med cykel i städer, i urbana miljöer som Stånkholm kan det vara upp till 20km per vardag. Vid en sådan körsträcka sliter du ut bakhjulets däckslang på 1- 1,5 år, alltså långt innan det hinner bli torrsprickor.

Själv cyklar jag inte fullt så mycket, bakhjulets däckslang brukar räcka 2år. Har reserv däckslang liggande i källaren i jämn temperatur, håller inte koll på inköpstillfället till användandet, det kan vara allt mellan 2 och 4 år. Har ännu inte råkat ut för att de torkat.

Jämför de återkommande och utdragna trådarna på forumet huruvida vinterdäck med bra mönster men som är 'gamla' huruvida de användbara/säkra eller inte............

Obs! Disclaimer!  mina erfarenheter med däckslang grundar sig på sådana av bättre kvalisort.

Alltså inte de B*temas billigaste 59:90 däck ... de ger lätt upp efter 1år.
« Senast ändrad: 09 nov-21 kl 16:09 av Carolus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser