Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!  (läst 4753 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« skrivet: 22 sep-21 kl 16:22 »
Bara en vild och spontan tanke i korsdraget mellan öronen:
Är det någon som är sugen på att göra en grov uppskattning på energikostnad m.m. om man tänker sig att en enklare men modern elbil laddas nattetid hemma från ett stationärt elverk drivet med gengas? Totalt sett blir det ett mer komplicerat system än att direkt driva en gammal skitbil med mobilt gengasaggregat, och energiomvandlingar i flera steg innebär naturligtvis fler förluster, men det kan finnas vinster också! Jag tänker då främst på att ett mobilt gengasverk inte kan göra något vettigt av processens stora mängd spillvärme, medan ett stationärt gasverk i hemmamiljö skulle kunna bidra till uppvärmningen av bostaden. Ett elfordons laddningsförluster ökar ju fortare batterierna laddas så det finns absolut ingen anledning att stressa med laddningen i hemmamiljö över natten. (det gäller för övrigt också när elfordon laddar med "två hål i väggen")

Sommartid blir det förstås svårt att dra nytta av spillvärmen från ett gengasdrivet elverk, men jag tror "den optimala lösningen" sällan är en enda lösning, utan en kombination av flera olika saker som används i olika situationer. Således laddas nog elbilen bäst från elnätet på sommaren, och vid soligt väder så klart från solceller dagtid, men om man ändå eldar ved för att värma sin bostad kanske det vore smart att ladda bilen samtidigt? Jodå, jag vet mycket väl att energiomvandlingsprocesser brukar bli mycket effektivare i stor industriell skala än på individuell små-nivå, det är bland annat därför argumentet inte håller när sura bakåtsträvare hävdar att elfordon är värdelöst om elen kommer från kraftverk som eldas med olja eller kol.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-21 kl 18:31 »
...och ett gengasaggregat ger inte ifrån sig CO2 ?. det är ju därför vi inför elbilar och fasar ut skitig teknik ,eller?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #2 skrivet: 22 sep-21 kl 22:13 »
Funkar ett gengasaggregat utan tillsyn på natten?
På sommaren kan du väll ibland utnyttja värmen till varmvatten och generatorn till att jobba med nått som drar ström, medan du laddar?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #3 skrivet: 23 sep-21 kl 09:52 »
...och ett gengasaggregat ger inte ifrån sig CO2 ?. det är ju därför vi inför elbilar och fasar ut skitig teknik ,eller?
Jag tror du missade hela poängen.
I en tid när det är lite oroligt på elmarknaden med priser upp mot 2kr per kWh så är väl det en bra tanke att ladda från ved som ändå ska eldas. Att man då kan tillgodogöra sig värmen  är ju toppen. Närmare 100,% i verkningsgrad än så kommer man inte

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #4 skrivet: 23 sep-21 kl 09:57 »
Jag tror du missade hela poängen.
I en tid när det är lite oroligt på elmarknaden med priser upp mot 2kr per kWh så är väl det en bra tanke att ladda från ved som ändå ska eldas. Att man då kan tillgodogöra sig värmen  är ju toppen. Närmare 100,% i verkningsgrad än så kommer man inte

Rätt mycket pyssel med gengas...   
då det ska vara stationärt så är en stirlingmotorlösning betydligt vettigare lösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #5 skrivet: 23 sep-21 kl 10:18 »
Ja, och då helst en som går på riktigt låg temperaturskillnad så man kan köra den på vad man har i ack-tanken. De man kan köpa går ju på högre temp.


Men gillar man gengaspysslet (omväg enligt mig också, men man har ju själva motorn tillgänglig i överflöd) så är det väl trevligt med en sådan i pannrummet.


Fast får jag inte till det med Sterling så siktar jag nog på en ångmaskin. Det näst bästa om det skall röra sig.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #6 skrivet: 23 sep-21 kl 10:45 »
Jag tror du missade hela poängen.
I en tid när det är lite oroligt på elmarknaden med priser upp mot 2kr per kWh så är väl det en bra tanke att ladda från ved som ändå ska eldas. Att man då kan tillgodogöra sig värmen  är ju toppen. Närmare 100,% i verkningsgrad än så kommer man inte
Nej,jag missar inte poängen. Den är att vi nu går mot 2,7 grader höjning och det innebär total katastrof för världen som vi känner den idag. Det innebär med andra ord att ALLA utsläpp måste drastiskt minska inklusive vedeldning.
Elpriserna och produktion/distribution är ett helt annat problem som däremot går att lösa relativt snabbt. Krävs bara en regering som ser problemen istället för internt käbbel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #7 skrivet: 23 sep-21 kl 11:00 »
Nej,jag missar inte poängen. Den är att vi nu går mot 2,7 grader höjning och det innebär total katastrof för världen som vi känner den idag. Det innebär med andra ord att ALLA utsläpp måste drastiskt minska inklusive vedeldning.
Elpriserna och produktion/distribution är ett helt annat problem som däremot går att lösa relativt snabbt. Krävs bara en regering som ser problemen istället för internt käbbel.
Man kan släcka ner det som ställer till med 1/6 del av luftföroreningarna... 
internet, som ökar sin påverkan var enda sekund.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #8 skrivet: 23 sep-21 kl 11:06 »
Nej,jag missar inte poängen. Den är att vi nu går mot 2,7 grader höjning och det innebär total katastrof för världen som vi känner den idag. Det innebär med andra ord att ALLA utsläpp måste drastiskt minska inklusive vedeldning.
Elpriserna och produktion/distribution är ett helt annat problem som däremot går att lösa relativt snabbt. Krävs bara en regering som ser problemen istället för internt käbbel.

Om man eldar upp veden så att kolet i den direkt övergår till CO2,  blir klimatpåverkan mindre än om den får ligga kvar i skogen och brytas ner av mikroorganismer varvid den även utvecklar en del metan, som ju är en betydligt mer potent (men dock kortlivad) växthusgas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #9 skrivet: 23 sep-21 kl 12:22 »
Det här med koldioxid...

Träd som växer tar upp koldioxid, lagrar det ett tag och sedan frigörs det igen när trädet förmultnar eller förbränns. Visst kan vi minska koldioxiden i atmosfären om vi gör grillkol av allt trä som gjort sitt i sin tillväxt, och sedan gräver ner det djupt i backen, men det är verkligen att gå över ån efter vatten. Det är det kol som är borta ur biosfären som vi skall låta bli att frigöra. Det tillförs mindre kol till atmosfären räknat under en så kort tid som tio år om jag eldar för värme i mitt hus än om jag köper solceller och värmepump och värmer med det. Att det kommer koldioxid ur skorstenen betyder inte att det är en nettotillförsel. Träd tar upp lika mycket som de lämnar ifrån sig. En sten lämnar ingen koldioxid ifrån sig, men tar heller inte upp någon.

Vi som andas syre och lämnar ifrån oss koldioxid när vi äter kolet i växterna är ju bara en omväg för kolet att komma ut i atmosfären.

Karlshamnsverket eldar 140 000 liter olja i timmen för att det är ekonomiskt fördelaktigt med nuvarande elpris. Hur många träd skall man gräva ned i timmen för att få bort det koldioxidtillskottet? Skulle gissa på årstillväxten på ca 100 hektar per timme, och då har jag bara räknat att nedgrävningen sker av sig självt. I praktiken går det åt mycket energi för att göra det naturen gjort under många miljoner år för att skapa olja och kol i backen.  Hade de kört på gengas hade de bara behövt elda upp träden för att bevara balansen.

Vi lägger vår tillverkning i Kina som drivs med koleldning. Den som av redan tillverkade prylar bygger en gengasdriven generator som både värmer huset och alstrar el ligger otroligt mycket före samhället i övrigt när det gäller att minska koldioxidöverskottet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #10 skrivet: 23 sep-21 kl 12:26 »
Nej,jag missar inte poängen. Den är att vi nu går mot 2,7 grader höjning och det innebär total katastrof för världen som vi känner den idag. Det innebär med andra ord att ALLA utsläpp måste drastiskt minska inklusive vedeldning.
Elpriserna och produktion/distribution är ett helt annat problem som däremot går att lösa relativt snabbt. Krävs bara en regering som ser problemen istället för internt käbbel.

-Varför har du så kallt i huset att vattnet fryser inne. Jag väntar på regeringen ska ta tag i problemet...

Jag förstår logiken ;)

För att träden inte ska avge co2 så kan de inte heller stå kvar i skogen för då kommer de till slut göra de. Utan man får tex bygga med dem men aldrig renovera det huset och slänga delarna till förbränning.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #11 skrivet: 23 sep-21 kl 13:18 »
Helt oviktigt vad vi gör i Sverige angående utsläpp. Vi står för 0.2% av dom totala utsläppen.

Det som är viktigt är att kina bygger hundratals kolkraftverk bara i år. Att hela den outvecklade världen bygger enorma mängder ny kolkraft.

Sen kan man tycka att det är orättvist att dom inte ska få bygga. Men är man av uppfattningen att koldioxid höjer temperaturen på planeten så fungerar det inte av praktiska skäl.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #12 skrivet: 23 sep-21 kl 15:11 »
Det är dock värt att notera att även om Kina bygger många nya kolkraftverk, så ökar inte det landets årliga stenkolseldande, snarare tvärt om. De kolkraftverk som har byggts därborta de senaste 10 åren eller så, ersätter äldre och mindre effektiva kolkraftverk.
Jag har fått det intrycket att Kinas årliga kolbaserade elproduktion ligger ganska konstant eller är i lätt avtagande, nytillkommande produktion där rör sig om förnybar energi. Dock kunde man naturligtvis önska en snabbare avveckling av kolkraften där.

Men detta är långt ifrån denna tråds ämne!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #13 skrivet: 23 sep-21 kl 15:45 »
När inte Kinas kolkraftsprodukter säljer i landet går det utomlands. Kina lovade ju nyss att de bara skulle öka kol-byggandet i landet till år 2060 :o Så vi får lugnt räkna med höjda koldioxidhalter, högre havsnivå och mer folk som tar sig norr ut.

Men som JohnA är inne på, elbilen har förutom en hel del andra fördelar också den egenheten att den har väldigt hög verkningsgrad. Och den värme som en förbränningsmotor alstrar gör sig bäst i våra hus. Så oavsett om man har gengas, vedpanna/ångmaskin, ved/Stirling, ved/TEG eller någon gas/sprit/oljedriven motor (helst då förnyelsebart bränsle), så är det bäst att ha den hemma och endast ta ut elen på vägen. Förbränningsvärmen har man mest nytta av hemma.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #14 skrivet: 23 sep-21 kl 16:03 »
För att återgå till ämnet tror jag det blir svårt att få ett gengasaggregat att gå jämnt och fint så lång tid som det tar att ladda en elbil. För man får nog räkna med 10-12 timmar, om man inte skall ha den riktigt stora anläggning som krävs för snabbladdning. Att låta det gå av sig själv över natten är bara att glömma, man måste vara i närheten och lösa problemen när de uppstår.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #15 skrivet: 23 sep-21 kl 21:00 »
Således laddas nog elbilen bäst från elnätet på sommaren, och vid soligt väder så klart från solceller dagtid, men om man ändå eldar ved för att värma sin bostad kanske det vore smart att ladda bilen samtidigt?

Behövs inget annat än Solceller + begagnade bilbatterier = billig laddning elbil dag natt sommar vinter

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #16 skrivet: 23 sep-21 kl 21:05 »
Behövs inget annat än Solceller + begagnade bilbatterier = billig laddning elbil dag natt sommar vinter

Jag såg en grabb i amerikat som löst det väldigt smart.
Han skaffade helt enkelt ett batteri till som han monterade på en släpvagn.
Denna laddade dels när han laddade bilen, och på hemladdaren.
Tanken är att hans ka kunna ladda släpet med solceller som han monterar för att driva sommarstugan när han är där.
Och ha ström nog att åka hem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #17 skrivet: 23 sep-21 kl 21:34 »
En vild överslagsberäkning....
Ved har ungefär energiinnehållet 2500 kWh/m3. (Källa: http://www.vedinfo.se/Energivaerde-ved.html)
Verkningsgraden i en enklare Ottomotor är i bästa fall 25%, med gengasgrejer gissar jag att vi får stoppa på 20%.Vi har förluster i omvandling från motor till generator etc. men jag är optimist och tror att 80% av det vi får på vevaxeln kommer till batteriet som ström.2500 * 0,2 * 0,8 = 400 Så den energi som kan användas för laddning är 400 kWh/m3 ved. Detta räcker (i praktiken) till ungefär 200 mils körning.
1 m3 ved (tätt staplat) kostar väl nånstans runt 700 kr (jag utgår från 400 kr/m3 stjälpt mått).700/200 = 3,50.
Räknar jag rätt här så borde laddkostnaden bli runt 3,50 kr/mil om man kör med stationär gengas.
Nu är ju verkningsgraderna extremt grovt höftade men även om vi halverar båda så hamnar vi på 14 kr/mil vilket är i närheten av vad det kostar att tanka bensin.
Nu tillkommer ju kostnader och arbete för att hålla gengasaggregatet igång, men det blir också massor av värme över. Vår 200 mils resa kommer att ge nånstans i krokarna av 2.000 kWh värme som vi kan använda till hus, pool etc. Frågan är om man gör av med all värme som blir över? Låt säga att man jobbpendlar 100 mil i månaden (5 mil om dagen), då ska man göra av med 1.000 kWh värme i månaden från billaddningen. Det är inte orimligt under den kalla årshalvan.
Om verkningsgraden snarare är hälften i båda stegen (14 kr/mil-alternativet) blir det istället 4.000 kWh värme per månad att göra av med och då kan man ha ett ganska stort och dragigt hus.
Om man ändå eldar för att få värme verkar det vettigt att gå omvägen via gengas, plocka ut lite el, och använda resten till att värma. Men är huvudsyftet att generera el och man inte har nytta av all värme är det nog tveksamt. Sen kan ju totalverkningsgraden vara än sämre än mitt negativare antagande och då blir det jobbigare.

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #18 skrivet: 23 sep-21 kl 22:46 »
Behövs inget annat än Solceller + begagnade bilbatterier = billig laddning elbil dag natt sommar vinter

Tyvärr får man räkna med att inte köra så mycket på vintern

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ladda elbilen hemma med stationärt gengasaggregat!
« Svar #19 skrivet: 23 sep-21 kl 23:32 »
Ja, skall man åka så litet så det räcker med solel på vintern så blir det inte mycket.

Solen är nog bäst på sommarhalvåret, men när vintern kommer och man ändå måste elda så är det bara frågan hur man billigast och med minst arbete/underhåll får ut tillräckligt med el ur det systemet. För 30 000 kr får man termoelektrisk generator som levererar 1 kW utan annan rörlig del än en fläkt. Större effektuttag (mer investering) går ju att få, men då kan man nog inte få nytta av värmen utan får göra som våra kärnkraftverk och kyla bort den till ingen nytta.

Har för mig att den värme/el-enhet som man kunde köpa som var baserad på gasbrännare med stirlingmotor låg på 1kW el och 8kW värme. Så att vara sin egen kraftvärmeproducent gör att man nog får räkna med att snåla ned lite på elen vintertid om det inte skall bli obalans. Behövs en vindsnurra också...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 4 användare
xaelanar, Adels, Palle500, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser