Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktat broiler, segt kött, varför?  (läst 1791 gånger)

Linda222

  • Inlägg: 5
Slaktat broiler, segt kött, varför?
« skrivet: 04 jul-21 kl 22:50 »
Har slaktat några broilers idag och passade på att  grilla några nu på kvällen. Men köttet var inte alls så mört som vi trodde det skulle vara. Speciellt filéerna som var sega och trådiga. Dom är 5-6 veckor. Är köttet så eller ska man göra något speciellt för att få det mört?

Tacksam för svar :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-21 kl 11:05 »
Hur länge fick dom hänga?

Stötte själv på en mager och seg tupp som hade hängt i ca 40 dygnsgrader…så man får nog anpassa sin tillagning lite när man väljer att inte äta burhöns..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-21 kl 13:14 »
Vi har slaktat tuppar som var ca. 4 månader. Lade dom direkt i frysen.
Både benen och filéerna är perfekta både att grilla och steka inget segt där inte. Även tuppen dom var ca 1 år var jättegod.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #3 skrivet: 05 jul-21 kl 14:24 »
Dom behöver möras på ett eller annat sätt.
Det finns hängmöring enligt gängse rutiner eller så frysmörning som är väldigt lättvindig.
Här är metoden att när dom fryses ner så bildas det kristaller av vätskan i köttet och dessa är enormt vassa vilket innebär att dom sticker hål i fibrerna och släpper vätskan lös i köttet.

Sedan finns det olika marineringstekniker som kan göra samma sak.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Linda222

  • Inlägg: 5
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #4 skrivet: 05 jul-21 kl 20:39 »
Dom behöver möras på ett eller annat sätt.
Det finns hängmöring enligt gängse rutiner eller så frysmörning som är väldigt lättvindig.
Här är metoden att när dom fryses ner så bildas det kristaller av vätskan i köttet och dessa är enormt vassa vilket innebär att dom sticker hål i fibrerna och släpper vätskan lös i köttet.

Sedan finns det olika marineringstekniker som kan göra samma sak.

Tack för svar :) då ska vi prova det nästa gång det blir slakt.

Linda222

  • Inlägg: 5
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #5 skrivet: 05 jul-21 kl 20:44 »
Hur länge fick dom hänga?

Stötte själv på en mager och seg tupp som hade hängt i ca 40 dygnsgrader…så man får nog anpassa sin tillagning lite när man väljer att inte äta burhöns..

Tack för svar :) Dom hängde inget. Trodde inte att kyckling skulle hängmöras

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #6 skrivet: 05 jul-21 kl 21:05 »
Tack för svar :) Dom hängde inget. Trodde inte att kyckling skulle hängmöras
Det är inte givet att dom skall. Jag har upplevt att det kan vara individberoende…
Möjligen också ras…

Mina tuppar är inte så feta så dom blir bäst i långkok. En höna kan vara fetare och passa på grillen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-21 kl 12:16 »
Annat kan också vara orsaken. Stressad slakt. Felaktig mat. Läggas kall på grillen kan också spela in. Fisk ska tillagas kall, kött ska alltid vara rumsvarmt vid tillagning. Är väl nästan bara tjälknöl som ska vara fryst vid tillagning.

Jag hänger aldrig mina tuppar. Dock marinerar jag allt kött i upp mot en vecka. Är marinaden gjord rätt så blir den inte dålig nästan oavsett hur länge man marinerar.

En same som min far hälsade på sa att kött ska tillagas i antingen 3 minuter eller 3 timmar. Kan ha varit 5 eller 7. Men det säger ju samma sak.

Dock har jag inte broiler. Finns inget som skulle få mig välja föda upp såna.

Jag skållar mina tuppar. När jag kör dom hel i ugn så blir dom alltid mör. Men många styckar jag efter skållning för att jag röker klubborna, filen fryser jag in och vingarna är det enda som får behålla skinnet. Dom är ju bara för goda rostade i ugn.
Filen som jag fryst in maler jag ofta och använder som köttfärs. Men ibland hackar jag upp dom och gör nån wokgryta. Väldigt blandat resultat. Ibland segt, ibland perfekt. Dock blir filen som blir tillagad med skinnet i då hel tupp alltid mör och fin. Så nu gör jag som regel endast färs av den frysta filen och gryta av filen från den grillade hela tuppen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #8 skrivet: 06 jul-21 kl 12:27 »

En same som min far hälsade på sa att kött ska tillagas i antingen 3 minuter eller 3 timmar. Kan ha varit 5 eller 7. Men det säger ju samma sak.


Det där har jag märkt med tuppar. Blev riktigt förvånad när jag lagade till tupp och lät den koka uppåt 2 timmar för att få den mör, men det blev gummitupp.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Slaktat broiler, segt kött, varför?
« Svar #9 skrivet: 07 jul-21 kl 09:27 »
Kan också vara att tupparna varit magra, då blir de seniga och hårda. Bressehönsen som ska vara så bra för att det krävs utevistelse samt gräsbete är inte så bra. Innan slakten förvaras de i små burar och tvångsmatas som gås eller ankor bara för att gödas så de får ett mört och gott kött. De sitter inte i burarna mer än nån enstaka vecka.

Förr i tiden här i sverige så var det mycket vanligt med slutgödning av djur. Även höns av just denna anledning att magra djur tappade i smak samt blev nästan oätligt sega och trådiga.
Det kom en rörelse under den tiden som spred ordet om vegetarism just för att de menade att det gödda köttet var sjukt pga den fetma djuret drabbades av under gödningen, djuren blev sjuka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser