Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första svärm 2021  (läst 568 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Årets första svärm 2021
« skrivet: 29 maj-21 kl 22:11 »
Har en trave lådor med svarta ramar som är mus skadade och som skall smältas , när jag gick för bi i kväll efter den första varma dagen på en vecka så surrade det från stapeln, lyfter på locket och ser att där är 10 ramar med bin som är lungna och belåtna över deras nya hem.
Får sätta några svärmfångare nu när säsongen med gratis bin har börjat, bättre att ha dom i en låda än i huset.
Det bästa är att det inte är bin från någon av mina kupor.


« Senast ändrad: 29 maj-21 kl 22:19 av hofboss »

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Årets första svärm 2021
« Svar #1 skrivet: 30 maj-21 kl 19:25 »
Satte upp en svärmfångare med 9 mellanväggar och en svart ram, ett par droppar citrongräsolja på botten.
Det tog 30 min innan det började flyga scoutbin in och ut ur lådan, jag har inga bin hemma så det är inte mina bin som flyger i lådan, bara att vänta och se vad som händer.

Den första svärmen är lugn att jobba med och flyger som tusan, dom fyller ut en 10 ramars dadant med en 3/4 lang skattlåda.
« Senast ändrad: 30 maj-21 kl 19:34 av hofboss »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1237 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser