Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker långtidsboende - lite arbete får gärna ingå!  (läst 406 gånger)

igåridagimorgon

• Västergötland
Hej!
Det här blir en snabbt ihopslängd annons till att börja med men jag ska bygga på den allteftersom, ifall det behövs.

Jag bor nu i en enkel stuga med el och rinnande kallvatten, utedass och eldning i kamin samt en fantastisk utsikt. Jag gillar att livet blir lite mer "på riktigt" men jag är ingen 1800-talsmänniska; jag har tvättmaskin, kyl och mikro. Funderar på om jag ska packa upp tevespelet eller låta det vara ett tag till.  :)

Jag pluggar heltid på högskolan (naturvetenskapligt basår, funderar på att fortsätta inom biologi eller kemi) men läser på distans så jag kan bo precis var som helst i detta avlånga land men jag måste tyvärr ha bra mobiltäckning/bredbandsuppkoppling. Jag finns just nu i östra Skaraborg och även om det såklart vore bekvämast att bara flytta en kort bit så prioriterar jag andra saker (mer om det nedan).

Jag och bonden jag bor hos har löst det så att vi kvittar hyran mot en timmes jobb om dagen, mestadels gräver jag ogräs och mina muskler är överlyckliga efter nio år i lägenhet (och många års gymfobi). Som student, med en halvgammal skåpbil som jag vill göra om till husbil, så vore det naturligtvis guld värt om arbete kunde ingå i boendet. Annars behöver jag kanske bo på pendlingsavstånd till en stad.

Nu har jag hela åtta timmars erfarenhet av kor och ja... att få jobba lite med djur vore underbart! Korna här på gården är ekologiska och det värmer ju i hjärtat. Och det känns skönt att veta att mitt grävande bidrar till att bonden kan skippa kemikalier.

Jag kan lite om mycket och lär mig gärna mer. Är hyfsat stark och händig, hellre noggrann än snabb. Kan ett antal språk om det kan vara till någon som helst nytta.

Jag vill nog att vi har som utgångspunkt att det handlar om långtidsboende (minst ett år) men, visst, visar det sig att vi inte funkar ihop så vandrar jag vidare. Jag är ganska lätt att komma överens med och jag kan diskutera vadsomhelst (dock inte närsomhelst).
Jag är öppen och öppensinnad men låter gärna vänskaper ta lite tid på sig. Min grundinställning är väldigt konstruktiv och jag har inte svårt för att se det goda i människor.
Nu känns det som att jag svamlar iväg litegrann men å andra sidan är väl människorna man delar hus/gårdsplan/utedass/dynggrep med viktigare än bostaden eller arbetet.  :)

Jag kan tyvärr inte vara mer exakt med vad jag letar efter eftersom jag inte vet det än. 
Vet dock att jag vill leva enkelt och kunna vara en hjälpande hand men jag tänker inte slita ihjäl mig och absolut inte gå upp varje natt för att lägga ved i kamin - jag är en mycket trevligare person om jag får sova mina 7½ timmar.  ::) 

Ah, vi börjar så här så får vi se hur det går.
Ja, kanske lite kortfakta å: kvinna, 43 år, ursprungligen från Sörmland men har bott både här och där i min rastlösa ungdom (fram till 35 års ålder). Har en kastrerad katt som gillar uteliv. Vi är flyttbara med kort varsel.
I övrigt är det är bara att fråga!
« Senast ändrad: 27 apr-21 kl 20:25 av igåridagimorgon »

Jennyaberg

• Småland
SV: Söker långtidsboende - lite arbete får gärna ingå!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-21 kl 18:07 »
Hej! Det finns lediga rum i vårt kollektiv strax öster om Falköping. Kolla in oss på Facebook, Yllestad miniby eller hör av dig till mig om du är intresserad, så är du välkommen att hälsa på och se om det skulle passa dig. Mvh Jenny

igåridagimorgon

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-21 kl 12:59 »
Hej Jenny och tack för tipset! Ni verkar ha fått till nåt riktigt intressant därborta!  :) Ska sätta mig ner vid tillfälle och ta en ordentlig titt på fb-sidan.
Anne

Lärkan43

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 04 maj-21 kl 16:37 »
Hej!
Jag har mitt gamla hem (liten gård) kvar i södra Bohuslän, tre mil från Göteborg och nära havet, själv bor jag med man i Uppsala. Huset håller på att renoveras och vår son 41 år ska eventuellt ta över det. Han behöver både sällskap och lite hjälp. Låter det intressant?
Sonen och jag kommer att vara där ett par veckor efter ca 20 maj, om du skulle vilja göra ett besök och vi får träffa dig också.
Elisabeth

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare
von tratt, hajbo, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser