Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fänkål som grönsak  (läst 1216 gånger)

Naturellen

  • Inlägg: 6
    • -
Fänkål som grönsak
« skrivet: 07 feb-21 kl 08:18 »
Är det någon som vet hur man lyckas med fänkål? Jag har försökt förodla i växthus o plantera ut i juni, men de går bara upp i blom, blir ingen knöl!

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fänkål som grönsak
« Svar #1 skrivet: 07 feb-21 kl 22:20 »
Fänkål är lite kinkig. Jag skulle tippa på att du vattnat för lite om den går i blom eller odlar för tätt eller att den blir stressad av mycket ogräs. Men tror nog mest på vatten.

Fänkål vill ha en fuktig jord och man kan gödselvattna den två gånger medans den växer.

Tror även att rötterna är känsliga och att man ska vara försiktig vid utplantering.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Naturellen

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Fänkål som grönsak
« Svar #2 skrivet: 08 feb-21 kl 18:50 »
Tack! Är det bättre att direkt så då, kanske? :)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fänkål som grönsak
« Svar #3 skrivet: 08 feb-21 kl 19:39 »
Jag förkultiverar alltid fänkål för att de ska få ett försprång mot ogräset, bla.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Naturellen

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Fänkål som grönsak
« Svar #4 skrivet: 18 feb-21 kl 07:18 »
När är det lagom att förkultivera, tror du? April? Kanske de inte får bli för varma eller kalla i växthuset? Ibland kan temperaturen ju påverka om nåt går i blom!😊

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fänkål som grönsak
« Svar #5 skrivet: 18 feb-21 kl 12:11 »
Ja det är nog inte så bra med varken för varmt eller för kallt. Jag odlar den på friland. Jag förkultiverar mina 4 veckor innan det är dags för utplantering och planterar ut den första av tre omgångar efter att frostrisken är över, så jag börjar förkultivera 4 veckor innan dess. Så 4 veckor innan du ska plantera ut dem är bra :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser