Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne MÅLEN - Ekoby-potential TILL SALU 1,5 miljon  (läst 776 gånger)

trollaunge

• Skåne
Skåne MÅLEN - Ekoby-potential TILL SALU 1,5 miljon
« skrivet: 01 feb-21 kl 12:43 »
Hej Alternativa människor!!!
Vi är många som vill samma sak, att få leva nära djur och natur i lugn och ro, med ett community av likasinnade runtomkring oss, och få möjligheter att bygga ett nytt eko-samhälle tillsammans.
Här finns ett toppläge i Nordöstra Skåne. 3km till buss och matbutik i Sibbhult.

Jag och några vänner skulle starta en insamlingsstiftelse och börja tigga pengar till att köpa community-gården i SEPTEMBER 2021 - av Svenska Kyrkan som äger gården och marken genom ett arv - Glimåkra-Hjärsås församling sa att den skulle säljas till högstbjudande i September. Då hade vi nog hunnit samla in pengarna :)

Men nu har SvK redan styckat av och de har nyss lagt ut annonsen. HÄR ÄR DEN: https://www.hemnet.se/bostad/gard-190m2-sibbhult-ostra-goinge-kommun-malen-1075-17245278

Kära alternativa människor - denna plats har enorma potential. Nu säljs bara Gården och lite av betesmarken först. Men till Målen (Svenska Kyrkans mark) hör 130 hektar som är värderat otroligt lågt. Ca 7 miljoner är ALLT värderat till. Största problemet med marken runt gården IMO är att det är oskött och sjukt mycket sly.

Man kan inte få statliga bidrag för att KÖPA MARK/GÅRD men till resten finns det massor av stöd att söka från EU, Jordbruksverket, Boverket, Naturvårdsverket, mm.

Det behövs ett hjärta där man kan starta samhushållningen. Skaffa dit djur och börja odla. På gården kan man direkt öppna en hantverksbutik och få möjligheter till försäljning.
I huset finns el och kaminer och möjlighet till övernattning medans man bygger sitt eget.

I gamla ladugården finns redan ett museum av gamla jordbruksredskap.

Detta är verkligen en toppen plats och en jättebra början. Jag/vi kan inte köpa den själva. Bästa vore att en eko-förening köper den istället för en privatperson.

Det är svårt att vara ensam bonde och jordbrukare men TILLSAMMANS så kan det bli fantastiskt.

Jag hoppas att ni andra som har sådana här visioner är de som kommer att gå på visningen och att vi tillsammans kan köpa och bygga upp det som vi drömmer om.

<3

trollaunge

• Skåne
SV: MÅLEN - Ekoby-potential TILL SALU 1,5 miljon
« Svar #1 skrivet: 01 feb-21 kl 12:55 »
http://www.arkaim.se/sve/projekt/arkaim.asp

Här finns en grundidé som har funkat för tusentals personer. Tanken är att varje person/familj ska ha ett revir på 1 ha mark plus gemensamma lokaler.

trollaunge

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 feb-21 kl 16:19 »
Här kommer filmer .
Vi gjorde en julkalender i december, som finns på kanalen, vi trodde som sagt att det fanns mer tid under året att gå vidare med insamling och planer men  >:D

Hur som helst här finns filmer från Gården och Marken

Infarten mot Målen från Glimåkravägen. All mark längs vägen ägs av SvK
https://youtu.be/k1poUaEW0Xs

Inuti nya ladugården - baksidan - och på gårdsplan
https://youtu.be/MnuBoO9kefc

trollaunge

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 feb-21 kl 18:00 »
Jag önskar att jag kunde men jag kan inte köpa den.
Hoppas att det finns några rika hippies här som blir förälskade i gården.

En fantastisk plats med stora potential!
 Ett jordbruksmuseum finns redan i den gamla ladugården.
Nya ladugården med kostallet , kan användas som kurslokaler, även höloftet.
Plats att bygga hus på hjul.
Odlingsmark och betesmark.

3km cykelväg till samhälle, mataffär och busshållplats (buss till Hässleholm)
Goda grannar

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 8 användare
Nora_, beekeepern, Radar, alternaiv, Sven.82, Tommy Rosvall, Rosentorp, Kalla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser