Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?  (läst 2296 gånger)

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« skrivet: 23 mar-20 kl 00:32 »
Jag är spekulant på ett för mig alldeles perfekt litet torp från 1870. Det har fungerat som fritidshus för förra ägarna, som haft det sedan 1971 men nu är det ett dödsbo och informationen är frustrerande bristfällig, så jag chansar på att någon här skulle kunna hjälpa mig med någon liten fingervisning om hur jag skall tänka kring den största huvudvärken (och ekonomiska smällen) ett ev. köp skulle kunna innebära för mig:

VATTENFÖRSÖRJNINGEN
Jag kan börja med att säga att jag i dagsläget inte heller planerar att nyttja det för permanentboende men likväl vill jag kunna odla en del där och bo problemfritt, om än spartanskt, under åtminstone sommaren. Avlopp finns inte och jag är beredd på utedass och att släpa vatten morgon, middag, kväll om så behövs. Vad jag skulle vilja veta är bara om jag kommer HA vatten, vilket det verkar klurigt att finna garantier för...

Det jag vet är det finns en brunn, stensatt med gråsten och alltså från 1800-talet... Jag har fått veta att förra ägaren "bytt pump" men då det är en gammal manuell modell så har jag tänkt att det kanske inte gör mycket till eller ifrån för själva kvalitén på vattnet..?

Tidigare, innan förra ägarnas tid, fanns det en hydrofor och rinnande vatten i huset och lockande men obrukbara kranar finns fortfarande kvar både på tomten och inne i köket. Det finns ingen info om när de togs ur bruk. Drömmen vore ju så klart att magiskt kunna kicka igång de ledningarna och ha full bekvämlighet men då jag sett andra inlägg om detta här så har jag inte mycket hopp, med min nuvarande budget.
Däremot söker jag råd kring hur jag borde resonera kring brunnen och vattnet som ju ändå finns där. Är det naivt att tänka att det skulle kunna vara tjänligt, efter att ha tömt och låtit den fyllas några vändor? Eller att gå att rena, utan en alltför komplicerad eller kostsam lösning? Jag förstår att det finns tusen alternativ och offerter att finna, när en väl ger sig på jakt efter lösningen. Jag söker snarare att nån skall peppa alternativt ta ner mig på jorden. För just nu står jag i valet och kvalet kring att ens våga lägga ett bud på mina drömmars torp, då det som sagt känns som att det kan ligga en gris på tvären där, i vattnet jag skulle vilja kunna gulpa i mig  :-\

Pumpen står dessutom utanför tomtgränsen men jag har talat med markägaren som informerat om att nyttjanderätt finnes. Han har också erbjudit sig att hjälpa mig med att skicka vatten på analys men som jag förstått det så kommer det med all sannolikhet att visa på en hel del problem, då brunnen stått oanvänd ett tag.
Brunnen finns inte heller med i SGUs brunnsregister och kommunalt vatten erbjuds inte i trakten (markägaren tillika grannen har själv grävd brunn med filter). Marken runt ikring har möjligtvis varit åkermark tidigare men såg nu enligt mig ut som betesmark/ängsmark, med grusväg till närliggande skog. Marken verkar dessutom vara relativt vattenrik, då det finns både en damm och en fuktig sänka bara ett 10-tal meter från "mitt" torp.

Jag förstår att jag kommer med mycket info utan att egentligen säga nånting och det är just så jag känner, när jag slits mellan mina dröm- och mardrömsscenarier. Vad skall jag gå på? Går det ens att hoppas?? Jag tar tacksamt emot alla råd och tips, om så än bara någons magkänsla! Hur skulle ni ha resonerat och gjort?


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-20 kl 06:56 »
Nu gör du en höna av en fjäder, och vänder frågeställningen på fel håll. VI har bra vatten i sverige, chansen att det inte går att använda som dricksvatten är liten, chansen att det inte går att använda till disk tvätt mm är obefintlig. Det värsta som kan hända är alltså att du får ta med en dunk för dricksavvatten på 20l varje gång du ska dit. Om huset i övrigt är precis vad du önskar finns det ingen anledning att häng upp sig på sådana små saker, vatten går alltid att lösa med enkla men mer eller mindre arbetsamma medel. Ring till mäklaren och lägg ett bud.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #2 skrivet: 23 mar-20 kl 07:14 »
Jag har själv en grävd brunn från 1878. och har hydroforpump som försörjer dusch,disk. Toalett är en separett och avloppet endast för gråvatten.
som du själv skriver behöver nog brunnen tömmas några gånger för att cirkulation på vattnet. Därefter kan provtagning göras. problemet med stensatta brunnar är att det gärna kommer ytvatten i dem,dvs regnvatten. då blir dricksvattenkvaliten oftast lite lägre. det behöver inte betyda att vattnet är otjänligt.
Nästa problem är vattentillgången. Håller brunnen vatten även en varm sommar utan regn? Hör med grannar hur det var extremåret 2018. Skall du hålla på med odling får du säkert göra som de flesta odlare,samla regnvatten m.m för att vattna med.
Min egen vattensituation är sådan att jag använder inte mitt brunnsvatten till dryck. troligen behövs ett järnfilter för att det skall smaka gott.Däremot funkar både tvätt o dusch o till matlagning. Jag brukar hämta en dunk kommunalt i grannhuset till dryck. Dock har sommaren 2018 inneburit att brunnen sinade. har inte hänt under de dryga 30 åren jag bott här. Även förra sommaren var det lågvatten och man fick tänka på vad man gjorde. Till mina odlingar har jag en vattenstation som samlar vatten från taken. Förrådet är på 2 m2 och det räcker långt.
Vill man vara säker på god vattentillgång får man investera i en borrad brunn men skall du bara ha det som fritidshus kan den investeringen skjutas upp.
Däremot bör du tänka dig för vad gäller avlopp. regelverket är sådant att för att slippa godkänt avlopp får inte fast vattentappning ske inne i huset. Alltså kan du bära in vatten,då är det grönt men har du pump o kran krävs åtminstone ett BDT avlopp. Se upp med det då kommunerna är skarpa på avlopp numera. Toa funkar ju utedass eller om du investerar i en typ separett eller frystoa. Vattentoalett kräver ett helt godkänt avlopp och det kostar.
i mitt hus fanns en handpump i köket o en utslagsvask när jag köpte det. Installerat på 50-talet. Och visst går det att bo så på sommaren,utedusch,utedass. Numera är här fullt modernt när det gäller vattnet. Men du har ledningar in? det saknas en pump? Men då måste ju någon form av avlopp finnas?
vill du slippa hämta vatten med hink kan en enkel bevattningspump funka.Sänks ner i brunnen (dränkbar) o en vanlig trädgårdsslang fram till huset. lösning på varmvatten o utedusch finns det många. Jag brukar kolla på Pinterest där det finns otaliga bilder/lösningar på regnsamlare,duschar m.m

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-20 kl 07:28 »
Försök tömma brunnen och låta den fyllas ett par varv och skicka sen vatten på analys.
I värsta fall är det inte drickbart. Men det kommer fortfarande, högst sannolikt, att duga för tvätta sig i, vattna, duscha och så vidare. Finns el i närheten av brunnen så är det ju ganska lätt med en liten pump kopplad till trädgårdsslang. Då kan du nyttja den till en utedusch, diska, tvätta och vattna. En sådan lösning kostar på sin höjd en tusenlapp.

Då det är ett fritidshus är det ju ganska skönt att slippa vatten inne. Då slipper du oroa dig för att det ska frysa och bli fuktskador till följd :)
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-20 kl 07:41 »
Citera
Pumpen står dessutom utanför tomtgränsen men jag har talat med markägaren som informerat om att nyttjanderätt finnes.
Finns den rätten inskriven som servitut i fastighetsregistret för den fastighet du tänker köpa? Kan spela roll vid överlåtelse av fastighet.

 

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #5 skrivet: 23 mar-20 kl 09:42 »
Finns den rätten inskriven som servitut i fastighetsregistret för den fastighet du tänker köpa? Kan spela roll vid överlåtelse av fastighet.

Tack för att du petade mig i den riktningen! Nu har jag precis ringt och dubbelkollat med Lantmäteriet och fått se kopia på servitutet  Yess

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-20 kl 09:46 »
Tack för att du petade mig i den riktningen! Nu har jag precis ringt och dubbelkollat med Lantmäteriet och fått se kopia på servitutet  Yess
Härligt. Kör så det ryker - vi levde med vattendunkar i många år i förra sommarstugan på grund av extrema blyhalter i brunnen.
Vattnet var OK att duscha, diska och tvätta i, men vi drack det inte i någon form. En 25L dunk räcker långt när man bara behöver använda det för matlagning.

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #7 skrivet: 23 mar-20 kl 09:48 »
Nu gör du en höna av en fjäder, och vänder frågeställningen på fel håll. VI har bra vatten i sverige, chansen att det inte går att använda som dricksvatten är liten, chansen att det inte går att använda till disk tvätt mm är obefintlig. Det värsta som kan hända är alltså att du får ta med en dunk för dricksavvatten på 20l varje gång du ska dit. Om huset i övrigt är precis vad du önskar finns det ingen anledning att häng upp sig på sådana små saker, vatten går alltid att lösa med enkla men mer eller mindre arbetsamma medel. Ring till mäklaren och lägg ett bud.

Ord jag behövde höra. Jag har en lite komplicerad historia av att ta förhastade beslut, som sen visar sig behöva backas ut ifrån, varför jag säkert låter lite extra motsträvig nu. Just för att det här är något jag så gärna vill skall få funka! Jag har verkligen fått tryggare magkänsla av era svar och skall sätta mig och se över möjlighet till budgivning... ;D !

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-20 kl 10:21 »
Jag fick som sagt precis dokument från Lantmäteriet, då jag undrade kring avtalsservitut. De skickade även med allmän fastihetsinformation och där stod det mycket riktigt "enskilt vatten, ENSKILT AVLOPP"  :D !! I prospektet står det att avlopp saknas men som malermaster skrev så verkade ju det mysko, iom tidigare indraget vatten.
Jag har redan börjat klura på lösning för utedusch och regnvattensamlande för odling och hört mig för ang vattenbeståndet. Tyvärr led bygden av torkan 2018 och många fick borra nya brunnar. Men just nu känner jag mer och mer att det är risker jag är villig att ta, för att fastigheten ändå verkar bjuda på sina positiva överraskningar med! Bara senaste veckan har jag lyckats gräva fram att det alltså finns något slags avlopp och att två eldstäder + skorsten är godkända och klara - info som inte gått att få av mäklaren. Och som jag inte ämnar lämna till den heller  ;) nu skall här budas!

Tack igen för kloka ord på vägen.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-20 kl 16:08 »
var inte rädd för jobb. Man behöver inte heller göra allt på en gång. Jag har bott i min stuga sedan -84 och är inte färdig än. Känner du i hjärtat att du hittat rätt så slå till. så gjorde jag när jag köpte mitt renoveringsobjekt som stått öde några år. men efter 1 år med att bygga badrum,fixa avlopp o vatten,målning tapetsering o lite annat pyssel flyttade jag in. efter det är det nya projekt varje år och på nittiotalet hade jag traktens vackraste trädgård på den tidigare totalt igenväxta tomten. nu finns här ett stort antal exotiska träd från världens alla hörn,örtagård,rosengård,massor av bärbuskar ,perenner i massor.Man vill helt enkelt inte varken åka på semester eller lämna trädgården sommartid. Nästa projekt som startar i år är att bygga till huset med en vinterträdgård. Starten sker genom att jag lyckats hitta gamla fönster från tidigt 1900-tal som passar huset perfekt. nybyggnaden skall nämligen redan från början se ut som att den stått där lika länge som huset. Så nu skall det snickras. lycka till med din budgivning,hoppas du tar hem det.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: vattenförsörjning ur gammal stenbrunn - hur tänka?
« Svar #10 skrivet: 23 mar-20 kl 16:30 »
Att du har en gammal stensatt brunn behöver inte vara någon nackdel alls. Men du ska inte rengöra eller spola brunnen på insidan, det gör man bara med betongbrunnar, utan var rädd om den alg och annan växt som finns. Om du spolar den så spolar du fram jord, om du drar i rötter kan stenar lossna. Så klipp och såga av rötter on dom absolut måste bort. Inget mer behöver du göra.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser