Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smida en Stikkan  (läst 2582 gånger)

Pchress

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Smida en Stikkan
« skrivet: 01 mar-18 kl 18:39 »
Hej på er. Vad tror ni det skulle kosta att låta en lokal förmåga smida en Stikkan. En snygg och dekorativ sak för att kunna få fram tändved smidigt. Det är en svensk produkt men dyr tycker jag.
www.stickan.com

Www.stikkan.com

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Smida en Stikkan
« Svar #1 skrivet: 01 mar-18 kl 22:04 »
Om man ska tillverka en sådan hantverksmässigt i enstaka exemplar så kan man nog vara ganska övertygad om att den blir ännu dyrare, om smeden ska få en anständig timlön. Konstruktionen är inte praktisk att tillverka med traditionellt klensmide utan den är anpassad för mer moderna bearbetningsmetoder (plasmaskärning mm).

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Smida en Stikkan
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 22:22 »
Jag håller med Torbjörn.
Om du kan tillverka den egenhändigt på fritid som du annars skulle tillbringa framför datorn är det förståss en annan sak.

Själv föredrar jag en vass yxa och en bra huggkubbe. Snabbare och billigare och inte så farligt som somliga tror.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Smida en Stikkan
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 22:26 »
Jag har plockat ihop en egen sån där, med en röjkniv från fiskars och lite skrot. Sitter på vedbodens vägg och fungerar utmärkt, men den är förstås inte lika snygg som "stikkan". Vem som helst med grundläggande praktiskt handlag kan få till en egen.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Smida en Stikkan
« Svar #4 skrivet: 02 mar-18 kl 03:07 »
Kan du svetsa så gör du en sådan skälv . Kniven gör du utav fjäderstål eller 1650 stål .

Pchress

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Smida en Stikkan
« Svar #5 skrivet: 02 mar-18 kl 07:37 »
Tack för er input  :).  Det kanske får bli som "Ett svart får" skriver. Det vore lite kul

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Smida en Stikkan
« Svar #6 skrivet: 02 mar-18 kl 11:17 »
Man kan göra en sån på olika sätt, det passerade en handsmidd variant i instagramflödet nyligen som gjorde mig sugen på att smida en. Är det en ingående del som är anpassad för maskintillverkning så är det bara att hitta på nåt annat istället så går det att smida, funktionen blir densamma även om utseendet skiljer lite.
Jag skulle gärna ha en inne på väggen och en ute i vedboden. Trevligt med variation till yxan om inte annat :)

En röjkniv med ett runt hål långt fram på bladet kunde nog funka ihop med två vinkeljärn för väggmontering, en bult  genom och ett lagom högt stöd under vedträt som ska klyvas.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Smida en Stikkan
« Svar #7 skrivet: 13 jan-20 kl 12:59 »
Tiden går fort, snart ett år sen jag började fundera och nu har jag snart kommit så långt att jag kan forma handtaget på min. Klar till hösten? Vi får väl se :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Stybben, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser